Wyrok NSA z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. I FSK 580/11
Jeśli najem połączony z montażem i demontażem rusztowań budowlanych "dotyczy" obiektów budownictwa mieszkaniowego, to usługa taka - jako mająca ścisły związek z budową takiego obiektu - mogła być opodatkowana stawką podatku 7% na podstawie § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia VAT z 2004 r.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia NSA Krzysztof Stanik, Sędzia NSA Ryszard Pęk (sprawozdawca), Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 25 stycznia 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Po 695/10 w sprawie ze skargi B. P. R., B. i T. Sp. z o. o. w J. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 16 lipca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za maj 2008 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. na rzecz B. P. R., B. i T. Sp. z o. o. w J. kwotę 1200 zł (słownie: jeden tysiąc dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu I instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej przez B. z o.o. w J. (dalej - skarżąca spółka) jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Po 695/10), którym na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) uchylono decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 16 lipca 2010r. (nr [...]) i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w P. z dnia 15 marca 2010r. (nr [...]) w przedmiocie podatku od towarów i usług za maj 2008 r.
Z przedstawionego przez Sąd I instancji stanu sprawy wynikało, że skarżąca spółka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie wynajmu rusztowań budowlanych wraz z ich montażem i demontażem. W wyniku postępowania kontrolnego w zakresie podatku od towarów i usług za maj 2008 r. stwierdzono między innymi, że w przypadku, gdy świadczone usługi wynajmu rusztowań związane były z budownictwem mieszkaniowym, skarżąca spółka stosowała obniżoną stawkę 7% w podatku od towarów i usług, podając w treści wystawionych z tego tytułu faktur symbol PKOB 1122 lub PKOB 1130, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych. Ustalono, że zgodnie z umowami skarżąca spółka przekazywała protokolarnie zleceniodawcy zmontowane we wskazanym miejscu rusztowania. Zleceniodawca mógł je użytkować zgodnie z przeznaczeniem, zobowiązując się do przestrzegania określonych zasad, w tym nie dokonywania we własnym zakresie jakichkolwiek zmian i ich przebudowy. Wobec powyższych ustaleń organ I instancji zwrócił się pismem z dnia 20 sierpnia 2009 r. do Urzędu Statystycznego Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o wydanie opinii interpretacyjnej w zakresie ich klasyfikowania przez skarżącą spółkę. W odpowiedzi Główny Urząd Statystyczny Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów w Warszawie, wydał opinię w której stwierdził, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz.U. nr 89, poz. 844 ze zm.), według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), usługi opisane w zapytaniu mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 45.25.10-00.00 "Roboty związane ze stawianiem rusztowań". Jednocześnie w opinii wskazano na § 3 rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. nr 42, poz. 264 ze zm.), stwierdzając, że świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 45.25.10.-00.00 "Roboty związane ze stawianiem rusztowań". Organ I instancji w tej sytuacji przyjął, że skarżąca spółka nieprawidłowo opodatkowała podatkiem od towarów i usług sprzedaż usług według stawki 7%. Stwierdził, że przedmiotem usługi był wynajem rusztowań budowlanych, a nie wykonanie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego i wobec tego winna ona być opodatkowana stawką 22%.
