Wyrok NSA z dnia 5 października 2012 r., sygn. II FSK 1703/11
O publicznym charakterze transportu kolejowego powinno przesądzać to, czy zarządca udostępnia linie kolejowe wszystkim potencjalnym użytkownikom, przez których należy rozumieć licencjonowanych (uprawnionych) przewoźników.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Płusa, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 5 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej K. S.A. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 lutego 2011 r. sygn. akt I SA/Gl 1141/10 w sprawie ze skargi K. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 25 sierpnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2002 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 lutego 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, w sprawie o sygn. akt I SA/Gl 1141/10, oddalił skargę K. S.A. z siedzibą w K. - nazywanej dalej "Spółką", na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 25 sierpnia 2010 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2002 r.
Ze stanu sprawy przyjętego przez sąd pierwszej instancji wynika, że wspomnianą decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy R. z dnia 18 maja 2010 r., określającej Spółce wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości. Skarga wniesiona na tę decyzję została oddalona wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 maja 2008 r., w sprawie o sygn. akt I SA/Gl 1060/07.
Na skutek skargi kasacyjnej Spółki, Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 października 2009 r., w sprawie o sygn. akt II FSK 1704/08, uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Naczelny Sąd Administracyjny podzielił stanowisko Spółki w przedmiocie wykładni pojęcia "publicznego transportu kolejowego", o którym jest mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. nr 95, poz. 613) - powoływanej dalej jako "u.p.o.l.". O publicznym charakterze transportu decyduje to, czy zarządca udostępnia linie kolejowe uprawnionym przewoźnikom, a nie to, czy faktycznie korzystają oni z linii kolejowych. Formułując wskazania, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że należy ustalić, czy zarządzana przez Spółkę infrastruktura kolejowa była wykorzystywana wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego.
