Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2012 r., sygn. II OSK 126/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Bujko Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. NSA Janina Kosowska (spr.) Protokolant Anna Jusińska po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt VII SA/Wa 1188/10 w sprawie ze skargi Z. M. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 4 maja 2010 r. nr 244/10 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt VII SA/Wa 1188/10, oddalił skargę Z. M. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia 4 maja 2010 r. nr 244/10 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
Jak wynika z uzasadnienia wyroku Starosta Pruszkowski decyzją z dnia 30 grudnia 2009r. zatwierdził projekt budowlany dla: [...] Sp. z o.o. i udzielił pozwolenia na budowę zespołu zabudowy mieszkalno-usługowej z infrastrukturą naziemną i podziemną (garażami) na terenie działki nr ew. 149/3 obręb 01 przy ul. [...] w P.
Wojewoda Mazowiecki decyzją z dnia 4 maja 2010 r. działając na podstawie art. 138 § 2 w zw. z art. 104 k.p.a. oraz art. 82 ust. 3 Prawa budowlanego po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez E. i J. M. oraz Z. M. uchylił decyzję Starosty Pruszkowskiego z dnia 30 grudnia 2009r., Nr 199/P/09 i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.
W uzasadnieniu decyzji, organ odwoławczy wskazał, iż Starosta Pruszkowski w wezwaniu z dnia 13 lipca 2009 r. zobowiązując inwestora do przedłożenia opinii Starosty w zakresie zarządzania ruchem oraz pozytywnej opinii Wydziału Zarządzania Kryzysowego Gminy Piastów w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpoznania, informuje jednocześnie inwestora o brakach w dokumentacji projektowej stanowiących naruszenie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, które nie podlegają ww. terminowi 7 dni. W wezwaniu wydanym na podstawie art. 64 § 2 k.p.a. organ władny jest wyłącznie do nałożenia obowiązku usunięcia braków formalnych wniosku. Wskazane braki w dokumentacji projektowej, świadczą o niekompletnym projekcie budowlanym (naruszenie art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane), do których usunięcia organ winien wezwać inwestora na podstawie art. 35 ust. 3 Prawa budowlanego.
