Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2013 r., sygn. I FSK 804/12

Organ nie może odmówić wydania interpretacji, gdy podatnik pyta o konsekwencje w VAT.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA, Roman Wiatrowski, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 1755/11 w sprawie ze skargi Fundacji S. w M. na postanowienie Ministra Finansów z dnia 7 października 2011 r., nr ... w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wnioski o udzielenie pisemnej interpretacji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 1755/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżone przez Fundację S. J. w M. (dalej jako "skarżąca" lub "strona") postanowienie Ministra Finansów z dnia 7 października 2011 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji oraz poprzedzające je postanowienie z dnia 30 sierpnia 2011 r., nr [...].

W uzasadnieniu sąd pierwszej instancji podał, że wnioskiem z dnia 30 maja 2011 r. skarżąca wystąpiła o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wskazała, że jej siedziba mieści się w zabytkowym pałacu, którego utrzymanie stanowi działalność statutową skarżącej, podobnie jak inne opisane w piśmie zadania, ponadto prowadzi działalność gospodarczą. W okresie od listopada 2008 r. do czerwca 2010 r., we współpracy z dwoma instytucjami partnerskimi, zrealizowała projekt finansowany z funduszy europejskich, w ramach programu "Wykształcenie i Rozwój. Studia Podyplomowe dla menadżerów i edukatorów placówek kształcenia ustawicznego". Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej jako "ustawa o VAT"), otrzymana dotacja stanowi obrót zwolniony z VAT. Zważywszy na fakt, że strona prowadzi działalności opodatkowaną i zwolnioną podatek naliczony rozlicza wg proporcji wskazanych przez Urząd Skarbowy w S., wyliczonych jako stosunek całości powierzchni pałacu do powierzchni przeznaczonej do działalności gospodarczej. W ramach budżetu opisanego wyżej projektu skarżąca otrzymała fundusze na opłacenie całości kosztów bezpośrednio związanych z projektem oraz na część kosztów pośrednio przypisanych temu zadaniu - kosztów ogólnych (ogrzewania, czystości, energii elektrycznej). W umowie zawartej z Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędem Pracy wskazano, w jakiej kwocie będą refundowane koszty pośrednie, poprzez wyliczenie konkretnego wskaźnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00