Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2014 r., sygn. I GSK 472/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędziowie NSA Gabriela Jyż (spr.) Czesława Socha Protokolant Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z. P. "G." S.A. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O. z dnia 20 grudnia 2012 r. sygn. akt I SA/Op 429/12 w sprawie ze skargi Z. P. "G." S.A. w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] września 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Z. P. G. S.A. w G. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w O. 500 (pięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 20 grudnia 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. oddalił skargę Z. P. G. S.A. w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] września 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
skarżąca prowadzi działalności w zakresie produkcji, magazynowania oraz sprzedaży piwa, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w podległych sobie składach podatkowych, na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego uzyskanego na mocy decyzji Naczelnik Urzędu Celnego w O. z dnia [...] kwietnia 2004 r. W złożonej deklaracji oraz jej koreckie dla podatku akcyzowego za styczeń 2008 r. skarżąca wykazała ogółem podatek od piwa w kwocie 2.016.481 zł. Jego sprzedaży skarżąca dokonywała poza procedurą zawieszenia akcyzy, nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dokonywała wyprowadzenia ze składu podatkowego piwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w celu dostaw krajowych i wewnątrzwspólnotowtch.
Naczelnik Urzędu Celnego w O. decyzją z dnia [...] maja 2012 r. określił skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiąc styczeń 2008 r. w wysokości 2.058.136 zł, na którą składała się kwota 2.016.481 zł z tytułu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego oraz kwota 41.655 zł z tytułu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego celem realizacji dostaw wewnątrzwspółnotowych. Organ I instancji stwierdził, że w przypadku dostaw krajowych występowały nieprawidłowości w prowadzeniu ksiąg. Pozostawały one jednak bez wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego. W odniesieniu do wysyłek piwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w tym do kontrahentów na terenie Unii Europejskiej organ stwierdził, że towary wysyłane były z zastosowaniem Administracyjnych Dokumentów Towarzyszących (ADT). W styczniu 2008 r. skarżąca zrealizowała w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wysyłkę produktów akcyzowych na rzecz włoskiego podmiotu P. jako miejsce dostawy wskazując O. S. V. T., M. we Włoszech. Organ ustalił, że wskazana w dokumentach ADT włoska firma nigdy nie zamawiała i nie otrzymywała od skarżącej dostaw piwa, również jako podmiot O.. Ponadto, w wyniku wystąpienia organu I instancji do włoskich władz celnych uzyskała informacje, że przedsiębiorstwo P. nie dokonywało zakupu piwa od dostawców z Unii zaś prowadzony przez spółkę O. skład celny nigdy nie otrzymała partii piwa przeznaczonych dla P. Dodatkowo włoski organ celny poinformował, że uwidoczniona na dokumentach ADT pieczęć z logo Republiki Włoskiej z napisem Urząd Techniczno - Finansowy (13) Mediolan uważana jest za fałszywą gdyż nie figuruje na stanie tego urzędu. Organ I instancji ustalił również, że przesyłki piwa realizowane były przez zewnętrznych przewoźników, natomiast płatności za dostawy dokonano w formie wpłat na rachunek bankowy skarżącej przez PPHU B. J. M.. Realizacja dostaw następowała na podstawie zamówień składanych przez PPHU B. M. J. działającej na podstawie umowy jako agent skarżącej, zobowiązany do podjęcia wszelkich czynności służących do wykonania umowy sprzedaży piwa pomiędzy Z. P. G. a P.. Z protokołów przesłuchań pracowników skarżącej spółki wynikało natomiast, że w objętym decyzją okresie nie były zawierane z włoską firmą żadne umów lub kontrakty na dostawy piwa. Z zeznań przewoźnika oraz prowadzących firmę transportową świadczącą dla skarżącej usługę przewozu na podstawie zlecenia przesłanego i potwierdzonego przez pracownika skarżącej J. S., miejscem dostaw piwa był 3100 S., Węgry, B. ut. [...]. Wobec tego organ I instancji stwierdził, że doszło do nieprawidłowości w realizacji dostaw wewnątrzwspólnotowych, gdyż procedura zawieszenia poboru akcyzy, którą objęta była produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym skarżącej nie przekształciła się w procedurę zawieszenia poboru akcyzy w związku z przemieszczaniem wewnątrzwspólnotowym tego wyrobu. W stosunku do tych dostaw piwa powstał obowiązek podatkowy w związku z zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym i wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu poza wskazaną procedurą, a więc w związku z czynnością podlegającą opodatkowaniu, wynikającą z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm., dalej: "ustawa o podatku akcyzowym").
