Wyrok NSA z dnia 8 maja 2014 r., sygn. I GSK 1005/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędziowie Czesława Socha NSA Małgorzata Rysz (spr.) Protokolant Dorota Gaj-Mizerska po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej syndyka masy upadłości J. R., prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą "Firma R." od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 22 marca 2012 r. sygn. akt III SA/Po 935/11 w sprawie ze skargi J. R. - "Firma R." w upadłości na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie opłaty paliwowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 marca 2012 r., sygn. akt III SA/Po 935/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. oddalił skargę J.R. - Firmy R. w upadłości na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] czerwca 2009 r. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w opłacie paliwowej za miesiące październik, listopad i grudzień 2004 r.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Decyzją z dnia [...] lutego 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego w P., skierowaną do Firmy "R." J.R. w upadłości, na podstawie art. 207, art. 21 § 1 pkt 1, § 3 i § 4 oraz art. 53a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., dalej jako O.p.) w związku z art. 37h, art. 37j ust. 1 pkt 4, art. 37k ust. 1, art. 37l, art. 37n, art. 37o ust. 1 pkt 1 i art. 37q ustawy z dnia 27 października 1994 roku o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm., dalej jako ustawa o KFD), określił zobowiązanie w opłacie paliwowej za: październik 2004 roku - w kwocie 35.713,00 zł, listopad 2004 roku - w kwocie 57.852,00 zł i grudzień 2004 roku - w kwocie 85.876,00 zł. Organ wskazał, że skarżąca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonywała produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Czynności polegały na "mieszaniu" ze sobą poszczególnych wyrobów akcyzowych nabywanych z obniżoną stawką podatku akcyzowego. Następnie, pod nazwą "pozostałe produkty rafinacji ropy naftowej" towar był wprowadzany do obrotu jako paliwo przeznaczone do napędu silników.
