Wyrok NSA z dnia 22 stycznia 2015 r., sygn. II FSK 676/13
Złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli organ podatkowy stwierdzi nieprawidłowości w skorygowanym zeznaniu podatkowym lub podatnik nie złożył skorygowanego zeznania podatkowego wszczyna postępowanie podatkowe, które ma na celu określenie prawidłowej wysokości zobowiązania podatkowego, gdyż nadpłata albo zaległość są jedynie konsekwencją obliczenia podatku. Postępowanie podatkowe zatem toczy się w istocie w trybie określonym w art. 21 § 3 O.p. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego postępowania podatkowego organ podatkowy stwierdzi istnienie nadpłaty, to określi nadto jej wysokość.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Wojciech Stachurski, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 22 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Kielcach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 13 grudnia 2012 r. sygn. akt I SA/Ke 366/12 w sprawie ze skargi "B." sp. z o.o. z siedzibą w C. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia 15 maja 2012 r. nr [...],[...],[...],[...],[...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku od gier za okres od lutego do czerwca 2010 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1.Przedmiot zaskarżenia
Wyrokiem z dnia 13 grudnia 2012 r., I SA/Ke 366/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w sprawie ze skarg B. Sp. z o.o. w C. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia 15 maja 2012 r. od nr [...] do nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku od gier za okres odpowiednio od lutego do czerwca 2010 r. uchylił zaskarżone decyzje i poprzedzające je decyzje organu pierwszej instancji i orzekł, że zaskarżone decyzje nie mogą zostać wykonane w całości.
2. Przebieg postępowania podatkowego przedstawiony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny
2.1. W dniu 13 sierpnia 2010 r. Spółka złożyła korekty deklaracji POG-4 za luty, marzec, kwiecień, maj i czerwiec 2010 r. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku od gier za te miesiące. Uzasadniając wniosek strona wskazała, że w deklaracjach POG-4 za te miesiące wykazała podatek od gier w wysokości wynikającej z art. 139 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r.(Dz.U. Nr 201,poz.1540 ze zm.), dalej: "u.g.h.", zamiast na podstawie art. 45a ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych z dnia 29 lipca 1992 r. (Dz.U. z 2004r., Nr 4,poz. 27 ze zm.),dalej: "ustawa z 1992 r.". Wskazała również, że decyzja ostateczna przyznająca jej uprawnienia do prowadzenia działalności w zakresie urządzania gier na automatach o niskich wygranych została wydana na podstawie ustawy z 1992 r. Zdaniem Spółki do czasu wygaśnięcia tego uprawnienia należy stosować przepisy przejściowe pozwalające jej na uiszczanie podatku od gier według zasad obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2010 r., tj. w wysokości 180 euro od każdego automatu.
