Wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2015 r., sygn. I GSK 1932/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 30 czerwca 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rz. z dnia 10 września 2013 r. sygn. akt I SA/Rz 471/13 w sprawie ze skargi M. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rz. wyrokiem z dnia 10 września 2013 r. uchylił objętą skargą M. Z. decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] kwietnia 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego oraz poprzedzająca ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] stycznia 2013 r., określił, że decyzje te nie podlegają wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku, a także orzekł o kosztach postępowania.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
W dniu 13 lutego 2008 r. skarżąca dokonała na terytorium Belgii zakupu samochodu ciężarowego marki Mercedes Benz Vito 115 CDI, zarejestrowanego jako samochód ciężarowy, w podrodzaju furgon. Po przemieszczeniu pojazdu na terytorium kraju skarżąca odsprzedała pojazd. Z przeprowadzonego w podstawowej stacji kontroli pojazdów badania technicznego wynikało, że samochód był pojazdem ciężarowym pięciomiejscowym. W toku oględzin dokonanych przez pracowników Urzędu Celnego w K. ustalono, że nabyty pojazd był samochodem czterodrzwiowym, przeszklonym do słupka C wraz z szybą znajdującą się na tylnych drzwiach otwieranych do góry. Wewnątrz pojazdu w pierwszym, drugi i trzecim rzędzie siedzeń znajdowało się osiem miejsc siedzących włącznie z miejscem dla kierowcy, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Siedzenia zamontowane były w fabrycznie przystosowanych do tego miejscach zaś w drugi i trzecim rzędzie siedzeń pasy przymocowane były do foteli. Część przeznaczona dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń wyposażona była w odsuwane drzwi wzdłuż samochodu, schowki umieszczone w tapicerce bocznej, oświetlenie, uchwyty w podsufitce, głośniki oraz dywaniki. W przednich drzwiach bocznych znajdowały się sterowniki elektryczne do szyb i lusterek. Dla trzeciego rzędu siedzeń oświetlenie umieszczone było wyłącznie w podsufitce. Dla pasażerów drugiego i trzeciego rzędu nie było wyposażenia podnoszącego komfort podróżowania, brak było nawiewów, poduszek powietrznych, popielniczek, uchwytów górnych. Pojazd wyposażony został także w sześć uchwytów do mocowania przewożonych towarów, znajdujących się w podłodze pojazdu. Za drugim rzędem siedzeń znajdowały się widoczne ślady po zdemontowaniu przegrody. Protokół z tych oględzin zawierał informację o niemożności jednoznacznego stwierdzenia zasadniczego przeznaczenia samochodu do przewozu osób. Ponadto, z przesłuchania obecnego właściciela samochodu wynikało, że dokonano w nim zmian polegających na zamontowaniu za drugim rzędem siedzeń w podłodze uchwytów umożliwiających montaż dodatkowych siedzeń (trzeci rządz siedzeń) i tapicerkę. Wymontowano również przegrodę oddzielającą przestrzeń pasażerską od towarowej, umieszczoną za drugim rzędem siedzeń oraz wymieniono podsufitkę.
