Wyrok NSA z dnia 31 marca 2015 r., sygn. II OSK 2065/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Włodzimierz Ryms Sędziowie sędzia NSA Elżbieta Kremer /spr./ sędzia del. WSA Rafał Wolnik Protokolant asystent sędziego Anna Dziosa-Płudowska po rozpoznaniu w dniu 31 marca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 21 maja 2013 r. sygn. akt II SA/Ol 246/13 w sprawie ze skargi A. B. na akt Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie opinii w sprawie zalesienia oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 21 maja 2013r., II SA/Ol 246/13 oddalił skargę A. B. na akt Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia [...] grudnia 2012r. Nr [...] w przedmiocie opinii w sprawie zalesienia.
Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że A. B. pismem z dnia [...] czerwca 2011r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie opinii o braku sprzeczności planowanego zalesienia działki rolnej nr [...] obręb [...], położonej w gminie [...], z planem ochrony albo planem zadań ochronnych obszaru o znaczeniu dla Wspólnoty Natura 2000 [...]. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie w dniu [...] grudnia 2012r. odmówił wydania wnioskowanej opinii o braku sprzeczności planowanego zalesienia ww. działki rolnej nr [...], obręb [...] ze wspomnianym planem ochrony albo planem zadań ochronnych. Podkreślono, że w czasie kiedy wnioskodawca złożył wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska Olsztynie, dla obszaru o znaczeniu dla Wspólnoty Natura 2000 [...] nie został sporządzony plan zadań ochronnych ani plan ochrony. A. B. pismem z dnia [...] stycznia 2013r. wniósł wezwanie do usunięcia naruszenia prawa i wydanie opinii o braku sprzeczności planowanego zalesienia na działce nr [...]. Natomiast pismem z dnia [...] stycznia 2013r. strona wniosła zażalenie od ww. postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia [...] grudnia 2012r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowieniem z dnia [...] marca 2013r. uchylił ww. postanowienie organu I instancji i umorzył postępowanie I instancji. Wskazano, że w przedmiotowej sprawie brak było podstaw prawnych do zastosowania trybu postępowania właściwego w sprawach wydawania zaświadczeń. Opinia, o której mowa w § 6 ust. 2 pkt 7 lit. b ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, nie stanowi w ocenie organu zaświadczenia w rozumieniu art. 217 Kpa, tym samym odmowa jej wydania nie może być wydana w trybie postanowienia, o którym mowa w art. 219 Kpa. Wobec powyższego zaskarżone postanowienie organu I instancji należy uchylić, a samo postępowanie umorzyć wobec braku podstaw prawnych do jego prowadzania. W przedmiotowej sprawie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie ze względu na brak planu zadań ochronnych albo planu ochrony, a co za tym idzie brak możliwości oceny czy planowane zalesienie nie jest sprzeczne z przedmiotowymi dokumentami powinien "zwykłym pismem" odmówić wnioskującemu wydania przedmiotowej opinii wraz ze stosownymi wyjaśnieniami. Wskazana odmowa wydania opinii będzie zatem aktem z zakresu administracji publicznej, który po stosownym wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, będzie mógł zostać poddany ocenie sądu administracyjnego.
