Wyrok NSA z dnia 4 marca 2016 r., sygn. II GSK 1908/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia NSA Joanna Zabłocka (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 23 kwietnia 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 1684/13 w sprawie ze skargi W.P. na postanowienie Ministra Finansów z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności tytułu wykonawczego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości na rzecz Ministra Finansów.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 23 kwietnia 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 1684/13 po rozpoznaniu sprawy ze skargi W.P. na postanowienie Ministra Finansów z dnia [...] maja 2013 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego oddalił skargę i zasądził od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. na rzecz adw. M.K. 295,20 zł z tytułu nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Sąd I instancji przedstawił następujący stan sprawy:
Pismem z [...] lutego 2013 r. W.P. wystąpił o stwierdzenie nieważności tytułu wykonawczego nr [...] z dnia [...] kwietnia 2007 r. wystawionego przez Ministra Finansów w związku z dochodzeniem należności powstałej z tytułu wykonania gwarancji udzielonej przez Skarb Państwa - Ministra Finansów w dniu [..] lipca 1992 r. na rzecz B. w W. S.A. na zaciągnięty kredyt zagraniczny, udzielony przez włoski bank M., w celu sfinansowania zakupu linii technologicznych do produkcji żywności dietetycznej, zgodnie z umową kredytową zawartą w dniu 19 maja 1992 r.
Postanowieniem z [...] marca 2013 r. Minister Finansów odmówił wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności tytułu wykonawczego, wskazując, że stosownie do przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.jed. Dz. U. z 2013 r. poz. 267; dalej: k.p.a.) możliwe jest stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej lub postanowienia, natomiast tytuł wykonawczy jest dokumentem urzędowym. Organ wskazał nadto, że wśród przepisów ustawy egzekucyjnej brak jest normy prawnej uprawniającej organy do stwierdzenia nieważności tytułu wykonawczego. Ponadto uznał, że za tego rodzaju normę nie może być uznany przepis art. 18 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.jed. Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.; dalej: u.p.e.a.) bowiem nakazuje on odpowiednie stosowanie przepisów k.p.a. w postępowaniu egzekucyjnym w administracji w sprawach, które nie zostały uregulowane w ustawie egzekucyjnej. Zdaniem Organu skoro przepisy k.p.a. dotyczące stwierdzenia nieważności, mają zastosowanie do aktów administracyjnych (postanowień i decyzji), to nie można ich odpowiednio stosować do innych form działania właściwych dla postępowania egzekucyjnego, gdyż prowadziłoby to do poszerzenia zakresu przepisów k.p.a. regulujących stwierdzenie nieważności aktów administracyjnych.
