Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2016 r., sygn. II GSK 507/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Andrzej Kuba (spr.) Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. Spółki z o.o. z siedzibą w N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w B. z dnia 16 października 2013 r. sygn. akt II SA/Bd 744/13 w sprawie ze skargi G. Spółki z o.o. z siedzibą w N. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od G. Spółki z o.o. w N. w upadłości likwidacyjnej na rzecz Dyrektora Izby Celnej w T. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 października 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w B. oddalił skargę G. Spółki z o.o. w N. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w T. z dnia [...] maja 2013 r. w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier automatach o niskich wygranych.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym:
decyzją z dnia [...] października 2012 r. Dyrektor Izby Celnej w T. cofnął skarżącej spółce zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie województwa kujawsko - pomorskiego, w punkcie zlokalizowanym w S. K. w lokalu "K. R. C. S.", z uwagi na zaprzestanie z dniem 31 maja 2009 r. prowadzenia działalności objętej zezwoleniem.
Objętą skargą decyzją z dnia [...] maja 2013 r. Dyrektor Izby Celnej w T. utrzymała w mocy swoje poprzednie rozstrzygnięcie. Organ wskazując na treść art. 59 pkt 4 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 zez m., dalej: u.g.h.), podkreślił, że cofniecie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych zależy od zaistnienia przesłanki w postaci zaprzestania prowadzenia działalności lub jej niewykonywania przez okres dłuższy niż 6 miesięcy. Wyjątkiem od obowiązku zastosowania tego przepisu jest ustalenie, że zaprzestanie lub nieprowadzenie działalności było następstwem siły wyższej. Organ wskazał, że ze zgromadzonych dowodów - akt weryfikujących punkt gier wynikało, iż spółka powiadomiła Naczelnika Urzędu Celnego w B. o wyłączeniu z eksploatacji w powołanym w decyzji punkcie gier eksploatowanego w nim automatu z datą 31 maja 2009 r. Organ stwierdził, że nie istniała obiektywna i niezależna przeszkoda uniemożliwiająca spółce poddanie badaniu technicznemu automatu i w konsekwencji kontynuowanie działalności objętej zezwoleniem. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej skarżąca dysponowała wystarczającą ilością automatów do gier o niskich wygranych aby mogła podjąć działalność w punkcie którego dotyczyło zezwolenie. Jak bowiem wynikało z danych zawartych Krajowym Rejestrze Automatów do Gier spółka posiadała w eksploatacji 600 automatów. Posiadała również 3.312 automatów, których rejestracja została cofnięta i 1.478 automatów których eksploatacja została zawieszona. Automaty posiadające ważną rejestrację mogły być w ocenie organu użytkowane w punkcie gier, którego dotyczyła decyzja cofająca zezwolenie jak również mogła wykorzystać automatów z dwóch z trzech punktów do gier z tereny województwa kujawsko - pomorskiego w odniesieniu, do których zezwolenia wygasły w 2010 i 2011 roku. Organ wskazał przy tym, że skarżąca spółka nie miała problemów z przemieszczaniem automatów do gier o niskich wygranych pomiędzy poszczególnymi punktami gier, co było przez nią wykorzystywane i która to praktyka została przez stronę potwierdzona, w ramach przemieszczania automatów do bardziej rentownych (dochodowych) lokalizacji. Okoliczności te powodowały, w ocenie organu, że nie było podstaw do uznania, aby zaprzestanie prowadzenia działalności przez skarżącą było następstwem działania siły wyższej.
