Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2016 r., sygn. II OSK 1056/14
Ocena spełnienia wymogów materialnoprawnych wniosku powinna być dokonywana już podczas merytorycznego rozpatrywania sprawy, w przeciwnym razie etap rozpoznania sprawy przeniósłby się do fazy wszczęcia postępowania, a pozostawienie bez rozpatrzenia zastępowałoby merytoryczne rozstrzygnięcie w sprawie.
Teza od Redakcji
Dnia 13 stycznia 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary /spr./ sędzia del. NSA Janina Kosowska Protokolant sekretarz sądowy Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 2666/13 w sprawie ze skargi A. I. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 6 lutego 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 2666/13, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. I. Y. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego, uchylił zaskarżoną decyzję, stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku i zasądził od Ministra na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Decyzją z dnia [...] czerwca 2013 r., nr [...], Wojewoda Mazowiecki odmówił stwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego przez A. I. Y.. W uzasadnieniu decyzji Wojewoda stwierdził, że w aktach sprawy brak jest dokumentów, które pozwalałyby na potwierdzenie posiadania przez wnioskodawcę obywatelstwa polskiego.
Decyzją z dnia [...] października 2013 r. Minister Spraw Wewnętrznych, po rozpatrzeniu odwołania, uchylił powyższą decyzję i przekazał sprawę Wojewodzie do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu decyzji Minister stwierdził, że wyłącznie skuteczne wszczęcie postępowania administracyjnego obliguje właściwy organ do jego przeprowadzenia i zakończenia go decyzją rozstrzygającą sprawę, co do istoty. Zdaniem Ministra wniosek o stwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego nie odpowiada wszystkim wymogom formalnym określonym w przepisach prawa. Z uwagi na zaniechania organu I instancji nie można przesądzić, czy w świetle swej wadliwości formalnej wniosek ten wszczął postępowanie, czy też powinien zostać pozostawiony przez Wojewodę bez rozpoznania w trybie art. 64 § 2 k.p.a. Organ podkreślił, że oprócz wymogów formalnych wynikających z art. 63 k.p.a. wniosek powinien spełniać też wymogi wynikające z przepisów szczególnych. Takimi przepisami w niniejszej sprawie są przepisy ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim. Wymagania, jakie powinien spełniać wniosek o potwierdzenie obywatelstwa polskiego składany w trybie art. 55 ust. 1 tej ustawy, określa art. 56 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu wniosek ten powinien zawierać dane osoby, której potwierdzenie dotyczy, dane jej wstępnych do drugiego stopnia oraz informacje o istotnych okolicznościach niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego. Z art. 13 ust. 1 wynika natomiast, że dane osoby, której potwierdzenie dotyczy, i jej wstępnych do drugiego stopnia (a więc rodziców i dziadków), wymagane na podstawie art. 56 ust. 1 obejmują: 1. imię (imiona) i nazwisko; 2. nazwisko rodowe; 3. datę i miejsce urodzenia; 4. imię i nazwisko ojca; 5. imię i nazwisko rodowe matki; 6. płeć; 7. obywatelstwo; 8. stan cywilny; 9. numer PESEL, jeżeli został nadany.
