Wyrok NSA z dnia 5 maja 2016 r., sygn. I OSK 2412/14
Zarzut naruszenia prawa procesowego może odnieść skutek w przypadku wykazania, że uchybienie mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Uzasadnienie zarzutu błędnej wykładni związane jest z wykazaniem, że przyjęte przez Sąd I instancji rozumienie określonego przepisu narusza uznane dyrektywy interpretacyjne. Wymaga z jednej strony wskazania, na czym polega błąd Sądu w interpretacji przepisu, jakie dyrektywy zostały naruszone, zaś z drugiej strony wykazania, jakie winno być prawidłowe rozumienie przepisu.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska Protokolant starszy asystent sędziego Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 5 maja 2016r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 2084/13 w sprawie ze skargi K. C. na postanowienie Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 2084/13 oddalił skargę K. C. na postanowienie Ministra Obrony Narodowej z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji. Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego decyzją nr [...] z dnia [...] grudnia 1999 r., na podstawie art. 78 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 1997 r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.) oraz § 137 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 1996 r. w sprawie służby wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 1997 r. Nr 7, poz. 38 z późn. zm.), wypowiedział K. C. stosunek służbowy zawodowej służby wojskowej. Po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez oficera, Minister Obrony Narodowej decyzją nr 818/Kadr z dnia 1 grudnia 2000 r. utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2002 r., sygn. akt II SA 691/02 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił wniesioną przez oficera skargę na decyzję Ministra Obrony Narodowej nr [...] z dnia [...] grudnia 2000 r. W uzasadnieniu tego wyroku Sąd stwierdził, że wypowiedzenie oficerowi stosunku służbowego z powodu odmowy objęcia niższego stanowiska w związku ze zwolnieniem ze stanowiska nie narusza przepisów art. 36 ust. 6 w związku z art. 78 ust. 2 pkt 3 ustawy z 30 czerwca 1970 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Skarżący nie kwestionuje faktu zlikwidowania zajmowanego stanowiska, twierdzi natomiast że nie odmówił objęcia innego. Przepis art. 36 ust. 6 ustawy wymaga jednak pisemnej zgody na objęcie nowego, a takiej żołnierz niewątpliwie nie złożył.
