Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2017 r., sygn. II GSK 1840/15
W ugruntowanym już orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego prezentowany jest pogląd, który Sąd w składzie orzekającym w sprawie podziela, że naruszenie przywołanego przepisu zasadniczo oceniać należy z punktu widzenia uniemożliwienia stronie podjęcia konkretnie wskazanej czynności procesowej oraz wpływu tego uchybienia na wynik sprawy.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia del. WSA Marek Sachajko Protokolant Anna Fyda-Kawula po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "C." T.K., T.K. - Spółka jawna w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 stycznia 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 1765/14 w sprawie ze skargi "C." T.K., T.K. - Spółka jawna w D. na decyzję Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia [...] marca 2014 r., nr [...] w przedmiocie nakazu rejestracji i ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od "C." T.K., T.K. - Spółka jawna w D. na rzecz Ministra Infrastruktury i Budownictwa 450 (słownie: czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 stycznia 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 1765/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę "C." Sp. j. z siedzibą w D. na decyzję Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rejestracji używanych odbiorników telewizyjnych i radiofonicznych oraz ustalenia opłaty za ich używanie.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił na wstępie stan faktyczny sprawy, z którego wynikało, że w dniu 17 września 2013 r., zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85, poz. 728 ze zm.), przeprowadzona została kontrola wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w lokalu znajdującym się we W. przy ul. H. [...] zajmowanym na potrzeby prowadzonej przez skarżącą działalności. Kontrola została przeprowadzona w obecności pracownika - J.K. W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono posiadanie w lokalu jednego odbiornika telewizyjnego marki LG - w salonie oraz dziewięciu odbiorników radiofonicznych - 4 sztuki w samochodach demonstracyjnych, 4 sztuki w samochodach zastępczych, 1 szt. w salonie. Ustalono, iż w czasie kontroli telewizor odbierał program TVN, umowa z CYFRA+." Stwierdzony okres używania odbiorników wynosi: telewizor 1,5 roku, radiowe od stycznia 2013 r. W protokole w rubryce oświadczenia (wyjaśnienia) osób zainteresowanych odnotowano, cyt.: "J.K. oświadcza, że nie posiada wiedzy, czy odbiorniki rtv są zarejestrowane i opłacane, księgowość mieści się w Ś. przy ul. W. [...]." Protokół z kontroli został bez zastrzeżeń podpisany przez kontrolerów i J.K. Jednocześnie do protokołu załączono oświadczenie J.K., opatrzone datą 17 września 2013 r., z którego wynika, iż 9 szt. odbiorników radiofonicznych 1 szt. odbiornika telewizyjnego znajdujących w lokalu zajmowanym przez skarżącą jest w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu.
