Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2017 r., sygn. II OSK 1369/15
Dla prawidłowej oceny zarzutów dotyczących naruszenia prawa procesowego należy na wstępie dokonać wykładni prawa materialnego znajdującego zastosowanie w sprawie. Prawidłowe rozumienie prawa materialnego wytycza kierunek i zakres postępowania dowodowego i pozwala określić, co i jakimi środkami dowodowymi powinno zostać dowiedzione dla prawidłowego zastosowania właściwie rozumianego prawa materialnego.
Teza od Redakcji
Dnia 14 lutego 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia del. WSA Marek Wroczyński (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Anna Dziosa-Płudowska po rozpoznaniu w dniu 14 lutego 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2015 r. sygn. akt IV SA/Wa 2115/14 w sprawie ze skargi Gminy C. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 stycznia 2015 r. sygn. akt IV SA/Wa 2115/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy [...]na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] 2014 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
W wyniku przeprowadzonej przez [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska kontroli ustalono, że Gmina [...] nie zorganizowała przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo przetargu na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów. Burmistrz [...] wyjaśnił, że ma to związek z projektem "Poprawa standardu świadczonych usług w zakresie selektywnej zbiórki odpadów w Gminie [...]" realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] na lata 2007-2013 (dalej "projekt"). Niepowierzenie Zakładowi Gospodarki Komunalnej zadań w zakresie odpadów spowodowałoby konieczność zwrotu otrzymanego dofinansowania ze względu na brak trwałości projektu. Dlatego też Gmina zwróciła się do Ministra Środowiska i Ministra Rozwoju Regionalnego o wyjaśnienie, czy możliwe jest powierzenie zadań związanych z obieraniem odpadów własnej jednostce organizacyjnej. W zarządzeniu z dnia [...] 2013 r. nr [...] Burmistrz powierzył obowiązki w zakresie świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych Zakładowi Gospodarki Komunalnej w [...], który jest samorządowym zakładem budżetowym i realizuje zadania własne gminy.
