Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2017 r., sygn. II OSK 638/16
Odpowiedzialności administracyjnej podlegają jedynie podmioty prowadzące przewozy osób w ruchu drogowym charakteryzujące się wysokim stopniem profesjonalizacji usług, od których można oczekiwać, że sprostają obowiązkom wiążącym się z prowadzeniem tego typu usług. Istotnym jest przy tym fakt, że analizowane przepisy przewidujące możliwość nałożenia na przewoźnika kary pieniężnej stanowią implementację obowiązku wynikającego z prawa unijnego.
Teza od Redakcji
Dnia 17 lutego 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary /spr./ Sędziowie sędzia NSA Andrzej Gliniecki sędzia del. WSA Jakub Zieliński Protokolant starszy sekretarz sądowy Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 17 lutego 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 listopada 2015 r. sygn. akt IV SA/Wa 897/15 w sprawie ze skargi P. G. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary administracyjnej na przewoźnika oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 23 listopada 2015r., sygn. akt IV SA/Wa 897/15, oddalił skargę P. G. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary administracyjnej na przewoźnika.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Decyzją z dnia [...] września 2014 r. Komendant Placówki Straży Granicznej w H. nałożył na przewoźnika P. G. - V. z/s w W. karę administracyjną w wysokości 3.000 EUR, za przywiezienie do granicy cudzoziemki nieposiadającej zezwolenia na wjazd i pobyt na terytorium RP.
Komendant Główny Straży Granicznej, po rozpoznaniu odwołania, decyzją z dnia [...] grudnia 2014 r. utrzymał w mocy ww. decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu powyższej decyzji organ wskazał, że pasażerką autokaru relacji T. (UA) - G. (PL) należącego do skarżącego była obywatelka Ukrainy M. K., nieposiadająca w swoim paszporcie wizy, która uprawniałaby ją do wjazdu i pobytu na terytorium RP w dniu 14 lipca 2014 r., ani innego ważnego dokumentu uprawniającego do wjazdu i pobytu na terytorium RP w powyższym terminie. P. G. - kierowca autobusu i właściciel firmy wyjaśnił, że sprawdzał wszystkim pasażerom dokumenty i zaznaczył, że cudzoziemka jechała z siostrą i mogło być tak, że panie okazały mu dwa razy ten sam paszport o tym samym nazwisku. Oświadczył jednocześnie, iż nie wie jak należy odczytać ważność okazanej wizy, ponieważ nie był nigdy szkolony w zakresie ważności wiz. Podał ponadto, że w autokarze o 22:40 nie ma warunków do sprawdzania i weryfikowania ważności wizy. Zarzucił, że do tego są powołane ustawowo wyspecjalizowane służby.
