Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2018 r., sygn. II GSK 3769/17
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Andrzej Kuba Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant Szymon Janik po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2017 r. sygn. akt V SA/Wa 680/17 w sprawie ze skargi Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w W. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w W. na rzecz Ministra Inwestycji i Rozwoju 1800 (tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.
Wyrokiem z dnia 4 lipca 2017r., sygn. akt V SA/Wa 680/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Wojewódzkiego [...] na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] czerwca 2014r. w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu.
II.
Minister Infrastruktury i Rozwoju - utrzymując w mocy decyzję Dyrektora Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych z dnia [...] kwietnia 2014r. w przedmiocie zwrotu przez stronę kwoty 31.381,14 zł wraz z odsetkami - wskazał, że [...] zawarł w dniu 14 lipca 2011r. umowę z Województwem Mazowieckim o dofinansowanie projektu pn. "Profesjonalni w pracy". Zgodnie z § 3 ust. 1 tej umowy, beneficjent był zobowiązany do realizacji projektu zgodnie z wnioskiem. Projekt był realizowany w okresie od dnia 1 lutego 2011r. do dnia 31 grudnia 2012r. Na podstawie umowy przyznano beneficjentowi dofinansowanie w łącznej kwocie nieprzekraczającej 4.378.465,87 zł. Stosownie do § 3 ust. 4 i § 30 umowy, przy wydatkowaniu środków beneficjent był zobowiązany do stosowania aktualnie obowiązujących Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, a w sprawach nieuregulowanych umową, reguł i zasad wynikających z programu, przepisów prawa krajowego i unijnego. Celem realizowanego przez beneficjenta projektu było podniesienie poziomu wiedzy nt. możliwości korzystania ze szkoleń finansowanych ze środków UE w celu inwestowania w swój potencjał zawodowy oraz przekazanie uczestnikom informacji na temat form wsparcia oferowanych w projekcie. Cel określony został również jako podniesienie wiedzy mieszkańców Mazowsza na temat funduszy europejskich oraz możliwości ich wykorzystania w kontekście podniesienia kwalifikacji zawodowych przy wykorzystywaniu środków unijnych z POKL. We wniosku beneficjent przewidział w ramach kosztów bezpośrednich (Zadanie 4 - Organizacja Szkoleń, podzadanie 52) koszty dotyczące noclegu trenerów oraz uczestników biorących udział w szkoleniu "Ratownictwo medyczne" w kwocie 188.134,50 zł. W ramach realizowanego projektu beneficjent przeprowadził szkolenie w [...] i dwa razy w [...], przy czym 127 uczestników szkoleń skorzystało z noclegów mimo, iż ich miejscem stałego zamieszkania, wskazanym podczas rekrutacji, było miasto, w którym przeprowadzane było szkolenie. Minister wskazał, że wydatek na ten cel w wysokości 31.078,99 zł nie jest wydatkiem kwalifikowanym, dlatego beneficjent został wezwany do jego zwrotu.
