Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2018 r., sygn. I GSK 1965/18
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 9 listopada 2017 r. sygn. akt I SA/Sz 769/17 w sprawie ze skargi A na decyzję Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dofinansowania ze środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A na rzecz Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 listopada 2017r., sygn. akt I SA/Sz 769/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę A na decyzję Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego z dnia [...] września 2014r. w przedmiocie zwrotu środków otrzymanych w ramach umowy o dofinansowanie projektu wraz z odsetkami.
Przedstawiając przyjęty za podstawę wyroku stan sprawy - Sąd I instancji wskazał, że wyrokiem z dnia 5 czerwca 2015r., sygn. akt I SA/Sz 1377/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uchylił decyzję Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego z dnia [...] września 2014r. w przedmiocie zwrotu środków oraz poprzedzającą ją decyzję Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego z dnia [...] kwietnia 2014r. oraz zasądził od organu na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego. Uzasadniając ten wyrok Sąd I instancji uznał, że w tej sprawie zasadnym było powołanie i odniesienie się w treści rozstrzygnięcia do opinii wydanych przez doradcę podatkowego i argumentacji w nich zawartej, która dotyczyła zasad odliczeń częściowych oraz korekt wieloletnich podatku naliczonego. Sąd podniósł również, że IZ co do zasady nie zajmuje się orzekaniem w sprawach podatkowych, a opinię wydał podmiot zewnętrzny na zlecenie organu, co może oznaczać, że skomplikowane sprawy wieloletnich korekt i odliczeń VAT nie stanowią materii, w której IZ swobodnie się porusza. Zdaniem Sądu I instancji przekonanie co do swobodnego poruszania się IZ w zakresie podatku VAT, na poziomie porównywalnym jak powołany przez organ ekspert w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów ustawy podatkowej, może budzić wątpliwości. Stopień skomplikowania przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie odliczeń częściowych oraz korekt wieloletnich podatku naliczonego, jak również okoliczność, że przepisy podatkowe nie są regulacjami, które IZ stosuje "na co dzień", uzasadnia zdaniem Sądu przyjęcie, że zasady odliczeń częściowych oraz korekt wieloletnich podatku naliczonego mają dla organu charakter wiadomości specjalnych w rozumieniu art. 84 k.p.a. Nie podzielając tego stanowiska Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 17 maja 2017r., sygn. akt II GSK 2610/15, uchylił ten wyrok i przekazał sprawę Sądowi I instancji do ponownego rozpoznania.
