Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2018 r., sygn. I GSK 706/18
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Zarządu Województwa Lubelskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 24 listopada 2015 r. sygn. akt III SA/Lu 510/15 w sprawie ze skargi Gminy A na decyzję Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu kwoty dofinansowania ze środków z budżetu Unii Europejskiej 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza od Gminy A na rzecz Zarządu Województwa Lubelskiego 6280 (sześć tysięcy dwieście osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 24 listopada 2015r., sygn. akt III SA/Lu 510/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie - po rozpoznaniu skargi Gminy A - w pkt 1 uchylił decyzję Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia [...] marca 2015r. w przedmiocie zwrotu środków europejskich stanowiących dofinansowanie udzielone na realizację projektu; oraz w pkt 2 zasądził od Zarządu Województwa Lubelskiego na rzecz Gminy A zwrotu kosztów postępowania.
Przedstawiając przyjęty za podstawę wyroku stan sprawy - Sąd I instancji wskazał, że Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 Działanie 7.1: Infrastruktura kultury i turystyki, w dniu [...] października 2011r. zawarła z Gminą A pięciokrotnie aneksowaną umowę o dofinansowanie projektu "[...]". Zgodnie z § 2 ust. 4 pkt 1 i ust. 3 umowy o dofinansowanie projektu, wysokość udzielnego dofinansowania wynosiła 2.367.205,66 zł, zaś całkowita wartość projektu - 3.412.472,38 zł. Przedmiotem wniosku było stworzenie szlaków turystycznych oraz budowa infrastruktury turystycznej w postaci drewnianych altan, wiat, multimedialnych tablic informacyjnych, ławek, koszy na śmieci. Głównym celem projektu było wzmocnienie atrakcyjności turystycznej lubelszczyzny na rynku krajowym i zagranicznym oraz zwiększenie udziału sektora turystyki w gospodarce województwa lubelskiego. Gmina, w ogłoszeniu o zamówieniu (sekcja III pkt III.3.5) oraz w treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ - rozdział V.4) wskazała, iż w celu wykazania spełnienia warunku odnoszącego się do sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy, musi on posiadać m.in. ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności z sumą gwarancyjną wynoszącą co najmniej 5.000.000,00 zł, w sytuacji gdy szacowana wartość zamówienia wynosiła 2.538.833,64 zł. Gmina, przeprowadzając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na realizację spornego zadania, dokonała zatem opisu przedmiotu zamówienia z naruszeniem określonej w ustawie z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2010r. nr 113, poz. 759 ze zm.), zwanej p.z.p., zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1) poprzez określenie warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej w sposób dyskryminacyjny (art. 22 ust. 4). W stosunku do nieprawidłowości w zakresie "Określenia lub stosowania dyskryminacyjnych warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów oceny ofert", dokument wydany i zatwierdzony przez Ministra Rozwoju Regionalnego pod tytułem "Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE", przewiduje nałożenie korekty finansowej w wysokości 5% wartości kosztów kwalifikowalnych zamówienia.
