Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2018 r., sygn. II OSK 2270/17
Środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia del. NSA Janina Kosowska (spr.) Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia [...] w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 13 kwietnia 2017 r. sygn. akt II SA/Sz 182/17 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 kwietnia 2017 r., sygn. akt II SA/Sz 182/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę Stowarzyszenia [...] w S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] listopada 2016 r., nr [...], w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.
Opisując stan faktyczny niniejszej sprawy Sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia [...] marca 2013 r., nr [...], Burmistrz Miasta Szczecinek (dalej: Burmistrz) określił środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na modernizacji istniejącego systemu ogrzewania suszarni MDF I i MDF II zakładu [...] Sp. z o. o. (dalej: inwestor lub uczestnik postępowania) poprzez budowę Generatora Gorącego Powietrza wraz z Wymiennikiem i Elektrofiltrem (GGPWE), zasilanego biomasą o mocy 45 MWt, na terenie działek ewidencyjnych nr: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], obręb [...] w S., przy ul. [...].
Po rozpoznaniu odwołania Stowarzyszenia [...] w S. (dalej: skarżący), Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Koszalinie (dalej: Kolegium), decyzją z dnia [...] maja 2013 r., nr [...], utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję, jednakże na skutek wniesionej skargi, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, wyrokiem z dnia 23 stycznia 2014 r., sygn. akt II SA/Sz 681/13, uchylił przedmiotową decyzję Kolegium oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza. W tych okolicznościach, skargę kasacyjną wywiódł inwestor, zaś w wyniku jej rozpoznania Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z dnia 30 grudnia 2015 r., sygn. akt II OSK 1085/14, uchylił zaskarżony wyrok i decyzję Kolegium. Naczelny Sąd Administracyjny, wskazując na wady rozstrzygnięcia Sądu I instancji, stwierdził, że podziela jednocześnie jego ocenę co do naruszenia w niniejszej sprawie zasady dwuinstancyjności postępowania w wyniku braku merytorycznego odniesienia się przez Kolegium do podniesionych w odwołaniu zarzutów naruszenia prawa materialnego i procesowego, czym dopuszczono się naruszenia art. 7, 11, 77 § 1, art. 107 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm., dalej: k.p.a.), a także art. 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.; dalej: u.u.i.ś.), bowiem w tym kontekście doszło do ograniczenia roli społeczeństwa w postępowaniu administracyjnym.
