Wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2019 r., sygn. I FSK 1435/17
Opodatkowanie całego zestawu promocyjnego (z wiodącym świadczeniem w postaci dostawy napoju) stawką 23% VAT jest uzasadnione jako sprzedaży w ramach usługi gastronomicznej produktów, które zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT takiej stawce podatkowej podlegają.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ryszard Pęk (sprawozdawca), Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia WSA del. Zbigniew Łoboda, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 23 sierpnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O. L. Sp. j. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 9 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Lu 164/17 w sprawie ze skargi O. L. Sp. j. w L. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 7 grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za październik 2011 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od O. L. Sp.j. w L. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu I instancji.
1.1. Wyrokiem z 9 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Lu 164/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę O. L. sp. j. z siedzibą w L. (dalej skarżąca spółka) na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z 7 grudnia 2016 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za październik 2011 r.
2. Przedstawiony przez Sąd I instancji przebieg postępowania podatkowego.
2.1. Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w L. (dalej organ I instancji) decyzją z 22 sierpnia 2016 r. określił skarżącej spółce kwotę podatku od towarów i usług za październik 2011 r.
W uzasadnieniu decyzji ustalono między innymi, że skarżąca spółka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych, wynajmu sali i organizacji konferencji w restauracji "C. L." w L. W okresie objętym zaskarżoną decyzją skarżąca spółka nieprawidłowo określiła podstawę opodatkowania i podatek należny przy sprzedaży zestawów promocyjnych obejmujących: piwo i bagietkę, wódkę i cytrusa, kawę lub herbatę z ciastkiem. Konsekwencją powyższego było zawyżenie przez skarżącą spółkę podatku należnego w stawce 8% oraz zaniżenie podatku należnego w stawce 23%.
