Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2019 r., sygn. I OSK 852/17
Dostęp do informacji publicznej
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) sędzia NSA Wojciech Jakimowicz sędzia del. WSA Jakub Zieliński Protokolant sekretarz sądowy O. G. po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia S. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 15 grudnia 2016 r. sygn. akt II SA/Go 652/16 w sprawie ze skargi A. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji i umorzenia postępowania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 15 grudnia 2016 r., sygn. akt II SA/Go 652/16 oddalił skargę A. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z dnia [...] maja 2016 r., nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji i umorzenia postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przyjął następujące okoliczności faktyczne i prawne:
Wnioskiem z dnia 31 marca 2016 r. A. C. zwróciła się do Prezydenta Miasta G. o udzielenie informacji publicznej w zakresie udostępnienia "protokołu z naboru kandydatów na stanowisko dyrektora biura prasowego w 2015 r., CV A. D., złożone w naborze na to stanowisko, listu motywacyjnego, podania A. D. oraz innych dokumentów, wymagane w naborze, złożone przez A. D. oraz CV pozostałych kandydatów, z wyłączeniem danych ustawowo chronionych".
W odpowiedzi na ten wniosek organ pismem z dnia 14 kwietnia 2016 r. przesłał wnioskodawczyni protokół naboru na stanowisko urzędnicze Dyrektora Biura Prasowego w Urzędzie Miasta G. po uprzedniej anonimizacji.
W pozostałym zakresie odnosząc się do złożonego wniosku Prezydent Miasta G. decyzją z dnia [...] kwietnia 2016 r. odmówił udostępnienia informacji publicznej w zakresie udostępnienia CV A. D., złożonego w naborze na w/w stanowisko, listu motywacyjnego/podania A. D. oraz innych dokumentów, wymaganych w naborze, złożonych przez A. D. oraz CV pozostałych kandydatów. Organ powołując się na art. 5 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostąpienie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 2058 ze zm., dalej: u.d.i.p.) oraz art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. Dz. U. z 2014r. poz. 1202 ze zm.) wyraził pogląd, że złożony wniosek nie dotyczy informacji publicznej, dlatego brak jest podstaw do zastosowania w tej sprawie przepisów u.d.i.p. i udostępnienia na tej podstawie żądanych dokumentów. Wniesiony wniosek dotyczy bowiem wydania kopii dokumentów zawierających dane osobowe osób niepełniących żadnych funkcji publicznych, co w ocenie organu, nie jest informacją publiczną. Dokumenty te zawierają także dane objęte prawem prywatności tych osób. Podkreślił, że zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, informacje o kandydatach, którzy zgłosili się do naboru, stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami związanymi ze stanowiskiem określonym w ogłoszeniu o naborze. Powyższy przepis określa wyłącznie charakter informacji, co nie wyłącza stosowania postanowień u.d.i.p. W ocenie organu, prawo dostępu do informacji publicznej nie obejmuje prawa do domagania się dostępu do dokumentów prywatnych kandydatów do pracy, jakimi są w szczególności CV czy list motywacyjny. Ponadto, strona wnioskuje o udostępnienie pozostałych wymaganych w ogłoszeniu o naborze do pracy dokumentów jakie złożył kandydat do pracy. W żądanych przez stronę dokumentach lub ich kserokopiach znajdują się również informacje, których nie sposób uznać za informację publiczną. Na przykład: zainteresowania kandydata, miejsce zamieszkania, stan cywilny, dane poprzedniego pracodawcy, informacje związane z zajęciem wynagrodzenia za pracę, wykorzystanym urlopem, zamieszczane w świadectwach pracy; dane dotyczące otrzymanej końcowej oceny na dyplomie ukończenia studiów, określenie uczelni, którą kandydat ukończył. Wymieniona wyżej grupa informacji nie będzie już informacją publiczną, skoro informacje te nie dotyczą zakresu objętego wymaganiami związanymi ze stanowiskiem urzędniczym, o które ubiegają się kandydaci. Organ uznał, że prawo do informacji obejmuje prawo dostępu do informacji publicznej, nie zaś prawo domagania się doręczenia samego egzemplarza dokumentu, w którym informacja publiczna może być zawarta. W niniejszej sprawie cv, list motywacyjny oraz wymienione wyżej kserokopie dokumentów, są dokumentami prywatnymi kandydatów. Dokumenty prywatne, jako takie, nie stanowią w opinii organu informacji publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Prezydent wskazał, że udzielenie żądanych informacji nie znajduje również oparcia w treści obowiązku, który można by wyinterpretować z art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Przepis ten bowiem wyłącza ochronę tylko co do informacji będących w ścisłym związku z pełnieniem funkcji publicznych, która to sytuacja w niniejszej sprawie nie zachodzi, a zatem żądane dane w stosunku do osób fizycznych nie będących pracownikami samorządowymi i nie pełniących funkcji publicznych pozostają pod ochroną.
