Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 lipca 2020 r., sygn. I FSK 2238/15

Gmina - budując infrastrukturę sal sportowych, co z kolei stanowi przejaw realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 u.s.g. - działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 oraz ust. 6 u.p.t.u., w związku z czym, co do zasady - na podstawie art. 86 ust. 1 u.p.t.u. - przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w kwocie wydatków poniesionych. Jeśli dotychczas nie zrealizowała tego prawa, to może z niego skorzystać w drodze korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 i 7 u.p.t.u.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (spr.), Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia WSA (del.) Dominik Mączyński, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lipca 2015 r. sygn. akt III SA/Wa 3774/14 w sprawie ze skargi Gminy H. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2014 r. nr IPPP2/443-485/14-2/AO w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Gminy H. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.

1.1. Wyrokiem z 17 lipca 2015 r. w sprawie III SA/Wa 3774/14 ze skargi Gminy H. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 1 sierpnia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Sąd pierwszej instancji opisując stan faktyczny sprawy wskazał, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina podała, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W latach 2008-2013 zrealizowała dwie inwestycje obejmujące budowę sal sportowych/gimnastycznych: halę sportową przy Zespole Szkół w H. oraz adaptację kotłowni na salę gimnastyczną przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w O. Obie inwestycje finansowane były w całości ze środków własnych Gminy. Nadto Gmina wskazała, że obecnie realizuje inwestycję pn. "Budowa sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w C.". Dotychczas Gmina przekazywała sale sportowe/gimnastyczne w nieodpłatne użytkowanie szkołom. Obecnie natomiast zamierza ona wprowadzić rozwiązanie, w ramach którego będzie wykorzystywać przedmiotowe sale zarówno do realizacji zadań własnych, w ramach których sale udostępniane będą nieodpłatnie, jak również do prowadzenia działalności polegającej na udostępnianiu sal w sposób odpłatny (np. odpłatny wynajem osobom fizycznym czy osobom prawnym). Pobierane wynagrodzenie będzie stanowiło przychód Gminy. Gmina zamierza rozliczać VAT należny od przedmiotowych usług. Z tytułu inwestycji związanych z budową Sal, Gmina poniosła, ponosi i będzie ponosić wydatki, które są udokumentowane fakturami VAT. Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem sal są przy tym - zdaniem Gminy - jednocześnie związane zarówno z jej działalnością odpłatną, jak i nieodpłatną, przy czym Gmina nie jest i nie będzie w stanie określić, w jakim stopniu wydatki te są/będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT lub nieopodatkowanymi VAT. W związku z powyższym Gmina zapytała:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00