Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2020 r., sygn. I GSK 1647/18
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia del. WSA Artur Adamiec Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Muzeum [...] w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlk. z dnia 1 marca 2017 r. sygn. akt II SA/Go 532/16 w sprawie ze skargi Muzeum [...] w G. na decyzję Zarządu Województwa Lubuskiego z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Muzeum [...] w G. na rzecz Zarządu Województwa Lubuskiego kwotę 5400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 1 marca 2017 r., sygn. akt II SA/Go 532/16 oddalił skargę Muzeum w G. na decyzję Zarządu Województwa Lubuskiego z [...] kwietnia 2016 r. w przedmiocie zwrotu dofinansowania.
Sąd pierwszej instancji w motywach rozstrzygnięcia wskazał, że analizowana sprawa była już przedmiotem badania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim, który wyrokiem z dnia 23 grudnia 2014 r. sygn. akt II SA/Go 828/14 uchylił decyzje organów obydwu instancji. W wyroku tym Sąd w przeważającym zakresie podzielił stanowisko organu, co do zasadności stwierdzonych naruszeń przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Sąd nie zgodził się z organem w dwóch kwestiach, a mianowicie Sąd stwierdził, że z uzasadnienia rozstrzygnięcia nie wynika, aby organ rozważył możliwość zastosowania korekt w niższych wysokościach, pomimo tego że odpowiednie przepisy Wytycznych taką możliwość przewidują, ponadto Sąd zauważył że w określonych sytuacjach uzasadnione jest zlecenie nadzoru autorskiego w ramach odrębnej umowy, nie objętej umową o wykonanie prac projektowych, a koszty stąd wynikłe można uznać za kwalifikowalne. Wskazując na powyższe, Sąd stwierdził, że w sytuacjach gdy zlecenie nadzoru autorskiego realizowane ma być w ramach umowy odrębnej, wyłonienie zleceniobiorcy powinno nastąpić zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, do czego zobowiązują beneficjenta odpowiednie przepisy umowy o dofinansowanie projektu z [...] grudnia 2009 r. Nie dotyczy to jednak umów o wykonanie nadzoru autorskiego i konserwatorskiego zawartych w wyniku realizacji umów projektowych zawartych przed [...] grudnia 2009 r., czyli przed podjęciem zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie.
