Wyrok NSA z dnia 16 czerwca 2020 r., sygn. II OSK 3510/19
Odpady
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. WSA Sławomir Pauter (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 5 czerwca 2019 r., sygn. akt II SA/Ke 251/19 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2019 r. znak: [...] w przedmiocie kary pieniężnej za złożenie po terminie sprawozdania podmiotu odbierającego odpady komunalne oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej w niniejszej sprawie przez Polskie [...] Sp. z o.o. w [...] jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 5 czerwca 2019 r., którym oddalono skargę w/w spółki na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2019 r. przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za złożenie po terminie sprawozdania podmiotu odbierającego odpady komunalne.
Powyższy wyrok został wydany w oparciu o następujące ustalenia faktyczne i prawne:
Decyzją z dnia [...] stycznia 2019 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...], po rozpatrzeniu odwołania [...] sp. z o.o. w [...], od decyzji Prezydenta Miasta [...] z [...] października 2018 r., nakładającej na [...] Sp. z o.o. w [...] wpisaną do rejestru działalności regulowanej karę pieniężną w wysokości 1000 zł za złożenie po terminie sprawozdania podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta [...] za I półrocze 2018 r. na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 w związku z art. 127 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm., aktualnie t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 296 ze zm.), zwanej dalej k.p.a., uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i w to miejsce orzekło o nałożeniu na powyższy podmiot, kary pieniężnej w wysokości 900 zł za złożenie po terminie sprawozdania podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta [...] za I półrocze 2018 r. W uzasadnieniu organ odwoławczy zacytował art. 9n ust. 1 i 9x ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1289 ze zm., aktualnie t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 2010 ze zm.), dalej również jako "u.c.p.g." lub "ustawa", które stanowiły materialną podstawę zaskarżonej decyzji. Następnie Kolegium zwróciło uwagę, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 lutego 2015 r. podmiot, o którym mowa w art. 9n ust. 1 ustawy z 1996 r., czyli "podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości", ma obowiązek złożyć sprawozdanie zerowe, nawet jeżeli w danym półroczu nie odbierał na terenie danej gminy odpadów komunalnych od właścicieli. Stosownie bowiem do art. 9n ust. 6 okoliczność, że mimo zarejestrowanej działalności dany podmiot nie odbiera faktycznie odpadów od właścicieli nieruchomości, nie zwalnia go od obowiązku sporządzenia sprawozdania, a jedynie sprawia, iż składa on sprawozdanie zerowe. Stanowisko takie uznać należy za utrwalone w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z dnia 4 października 2017 r., II OSK 2321/16). Kolegium zaznaczyło, że odwołująca się jest wpisana do rejestru działalności gospodarczej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy [...]. Sprawozdanie zerowe za I półrocze 2018 r. powinno być złożone do 31 lipca 2018 r., a zostało złożone 9 sierpnia 2018 r. Zatem zasadne było uznanie, że strona nie wywiązała się w terminie z nałożonego przez ustawodawcę obowiązku złożenia sprawozdania zerowego, co skutkowało nałożeniem kary administracyjnej. Kara w wysokości 1000 zł, została jednak wymierzona przez Prezydenta Miasta [...] w sposób nieprawidłowy, gdyż dzień nadania sprawozdania zerowego przez spółkę nosi datę 9 sierpnia 2018 r. Wysokość kary pieniężnej winna obejmować więc 9 dni po 100 zł, co daje kwotę 900 zł. Organ odwoławczy podkreślił, że karze pieniężnej za przekazanie po terminie sprawozdania podlega nie tylko podmiot faktycznie odbierający odpady komunalne, ale także podmiot, który według wpisu do rejestru działalności regulowanej jest podmiotem-przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, chociaż takiej działalności faktycznie nie wykonuje.
