Wyrok NSA z dnia 26 maja 2021 r., sygn. III OSK 386/21
Odpady
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Jolanta Sikorska sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Warszawie z dnia 21 listopada 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 1968/17 w sprawie ze skargi A. M. na akt Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia [...] marca 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu opłaty recyklingowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 listopada 2017 r., sygn. akt IV SA/Wa 1968/17, oddalił skargę A. M. na akt Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia [...] marca 2017 r., nr [...], w przedmiocie odmowy zwrotu opłaty recyklingowej.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji skarżący pismem z dnia 30 grudnia 2016 r. zwrócił się do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - dalej: "NFOŚiGW" o zwrot nienależnie wpłaconych kwot z tytułu opłat recyklingowych. Skarżący uznał, że art. 12 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 803 ze zm.) - dalej: "ustawa o recyklingu pojazdów", jest niezgodny z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 str. 34 ze zm.) - dalej: "Dyrektywa wrakowa".
Pismem z dnia [...] marca 2017 r. NFOŚiGW poinformował skarżącego, że opłaty recyklingowe, których dotyczy wniosek, zostały wniesione na podstawie obowiązującego w momencie ich uiszczania, przepisu art. 12 ust. 2 ustawy o recyklingu pojazdów. Stanowią one, zgodnie z art. 401 ust. 7 pkt 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 672 ze zm.) - dalej: "Prawo ochrony środowiska", przychód NFOŚiGW, który - w myśl tej ustawy - jest wydatkowany na ściśle określony cel związany z ochroną środowiska. Narodowy Fundusz nie nalicza opłaty recyklingowej, nie jest jej wierzycielem, nie ma też legitymacji do samodzielnego decydowania w sprawie zaniechania przyjmowania na swój rachunek wpływów z tego tytułu, jak i zwrotu już otrzymanych należnych kwot, bez dyspozycji ustawodawcy. Wobec powyższego, Narodowy Fundusz stwierdził, że nie znajduje podstawy prawnej do dokonania zwrotu wniesionej opłaty recyklingowej.
