Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 2303/20
Przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego w rozumieniu art. 57 ust. 7 ustawy prawo budowlane to rozpoczęcie korzystania, używania przynajmniej części obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem określonym w pozwoleniu na budowę. Podjęcie niektórych czynności przygotowawczych do przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego, nie jest dostateczną przesłanką do wymierzenia kary. Represyjny charakter kary za nielegalne użytkowanie obiektu budowlanego nakłada na organy nadzoru budowlanego obowiązek nadzwyczajnej staranności w procesie ustaleń stanu faktycznego, które stanowią podstawę do podjęcia decyzji o wymierzeniu kary.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek, Sędziowie sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.), sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka, Protokolant asystent sędziego Aleksandra Tokarczyk, po rozpoznaniu w dniu 27 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Kr 747/19 w sprawie ze skargi A.D. na postanowienie Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 15 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary z tytułu nielegalnego przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, wyrokiem z 12 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Kr 747/19, oddalił skargę A. D. na postanowienie Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie nr [...] z dnia 15 kwietnia 2019 r. znak [...] w przedmiocie kary z tytułu nielegalnego przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (PINB) postanowieniem nr [...] z dnia 20 marca 2018 r. znak: [...] wymierzył inwestorowi A. D. karę w wysokości 187 500,00 zł z tytułu nielegalnego użytkowana obiektu budowlanego: budynku domu weselnego z hotelem i restauracją wybudowanego na działkach nr ewid. nr: [...], [...], [...] znajdujących się w miejscowości [...], gmina [...]. W uzasadnieniu postanowienia organ wyjaśnił, że związku z pismem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w [...] z dnia 29 stycznia 2018 r. przeprowadził czynności kontrolne na przedmiotowej nieruchomości w wyniku których stwierdził, że budowa domu weselnego nie została ukończona. W dniu kontroli tj. 2 lutego 2018 r. prowadzono prace wykończeniowe przy elewacji oraz wewnątrz wschodniego skrzydła przedmiotowego obiektu. W trakcie kontroli zaobserwowano, że w sali głównej ustawione były stoły i krzesła, co udokumentowano na wykonanych zdjęciach, stanowiących załącznik do protokołu z kontroli. Obecny przy kontroli menadżer lokalu K. Ł. zeznał, że lokal nie jest użytkowany, a jedynie organizowane są niewielkie przyjęcia rodzinne. Obecnie lokal jest przygotowywany na przyjęcie urodzinowe córki A. D.. Sam A. D. oświadczył, że użytkował budynek w części, okazjonalnie do rodzinnych imprez. Inwestor wyjaśnił także, że reklamę na stronach internetowych traktuje jako reklamę przyszłościowej działalności, którą zamierza prowadzić po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. W ocenie organu nadzoru budowlanego zgromadzony materiał dowodowy, w szczególności pismo Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w [...] z dnia 29 stycznia 2018 r., oświadczenie inwestora A. D., zdjęcia fotograficzne, komentarze i opinie klientów zamieszczone na stronach internetowych, świadczą o organizacji przyjęć w przedmiotowym budynku. Powyższe oznacza, że inwestor przystąpił do użytkowania obiektu bez wymaganego pozwolenia na użytkowanie. W związku z powyższym organ orzekł o wymierzeniu inwestorowi kary z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego.
