Wyrok SN z dnia 20 listopada 2013 r., sygn. II PK 54/13
Powód w postępowaniu cywilnym może wykazać (art. 6 k.c., art. 232 k.p.c.), że szkoda wynikła z tego przestępstwa za które został skazany lub z innego przestępstwa, którego znamiona może stwierdzić sąd cywilny.
Teza od Redakcji
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Zbigniew Hajn (przewodniczący)
SSN Józef Iwulski
SSN Zbigniew Korzeniowski (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa Skarbu Państwa Dowódcy Jednostki Wojskowej nr [...] w L. zastępowanego przez Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa - Główny Urząd Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa przeciwko W. B. i W. W. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 20 listopada 2013 r., skargi kasacyjnej strony powodowej od wyroku Sądu Apelacyjnego z dnia 8 października 2012 r.
uchyla zaskarżony wyrok w punktach 1b, 2 i 3 i w tym zakresie przekazuje sprawę Sądowi Apelacyjnemu do ponownego rozpoznania oraz orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Sąd Apelacyjny w części uwzględnił apelację powoda i wyrokiem z 8 października 2012 r. zmienił oddalający powództwo wyrok Sądu Okręgowego w G. z 10 maja 2012 r. w ten sposób, że zasądził od pozwanego W. B. na rzecz powoda 18.975 zł z odsetkami od 15 czerwca 2010 r. i rozstrzygnął stosownie o kosztach. Powód pozwem z 15 czerwca 2010 r. wniósł o zasądzenie od pozwanych W. W. i W. B. solidarnie 794.569,63 zł tytułem wyrównania szkody. W uzasadnieniu wskazał na skazujące pozwanych wyroki Sądu Okręgowego w P. Pierwszym z 16 czerwca 2008 r., w sprawie ... 19/08, pozwany W. B. został uznany winnym przestępstwa z art. 296 § 1 k.k., polegającego na tym, że w okresie od 8 maja 2003 r. do 18 czerwca 2005 r. w L. jako funkcjonariusz publiczny - dowódca Jednostki Wojskowej [...] - nie dopełnił ciążących na nim obowiązków, w ten sposób, że wbrew obowiązkowi sprawowania nadzoru nad podległym mu gospodarstwem pomocniczym - Wojskowym Rejonowym Zakładem Usługowym Służby Mundurowej w L. wynikającemu z rozkazu Dowódcy Wojsk Lądowych Nr [...] z 24 stycznia 2003 r. do realizacji budżetu w Wojskach Lądowych z 2003 r., rozkazu Dowódcy Wojsk Lądowych nr [...] z 19 marca 2004 r. do realizacji budżetu w Wojskach Lądowych w 2004 r., rozkazu nr [...] Dowódcy Wojsk Lądowych z 26 stycznia 2005 r. do realizacji budżetu w 2005 r. oraz wytycznych Szefa Finansów Wojsk Lądowych nr [...] z 24 stycznia 2003 r. w sprawie zasad sporządzania planów finansowych, wykonywania budżetu oraz sprawozdawczości budżetowej w 2003 r., wytycznych Szefa Finansów Wojsk Lądowych Nr [...] z 19 marca 2004 r. w sprawie zasad sporządzania planów finansowych, wykonywania budżetu oraz sprawozdawczości finansowej w 2004 r., wytycznych Głównego Księgowego - Szefa Finansów Wojsk Lądowych z 26 stycznia 2005 r. do realizacji budżetu w 2005 r. nie realizował tych obowiązków i w momencie wystąpienia przesłanek utraty płynności finansowej tego gospodarstwa pomocniczego niezwłocznie nie opracował i nie przedstawił Dowódcy Wojsk Lądowych poprzez Szefa Finansów Wojsk Lądowych realnego programu naprawczego ani nie podjął działań zmierzających do likwidacji nierentownego gospodarstwa co doprowadziło do powstania szkody w Wojskowym Rejonowym Zakładzie Usługowym Służby Mundurowej w kwocie 794.569,63, czym spowodował w mieniu Skarbu Państwa znaczną szkodę majątkową. Drugim wyrokiem z 4 marca 2009 r., w sprawie ... 23/08, pozwany W. W. został uznany winnym przestępstwa z art. 231 § 1 k.p. polegającego na tym, że w okresie od 8 maja 2003 r. do 30 czerwca 2004 r. w L. jako funkcjonariusz publiczny - żołnierz zawodowy - główny księgowy Jednostki Wojskowej [...] nie dopełnił ciążących na nim obowiązków, w ten sposób, że wbrew obowiązkowi sprawowania nadzoru nad gospodarstwem pomocniczym Jednostki Wojskowej [...] - Wojskowym Rejonowym Zakładem Usługowym Służby Mundurowej w L. w zakresie problematyki ekonomiczno-finansowej, wynikającemu z decyzji nr 1/97 dowódcy Jednostki Wojskowej [...] z 29 stycznia 1997 r. nie realizował tych obowiązków - nie podjął działań zmierzających do niezwłocznego opracowania przez Dowódcę Jednostki Wojskowej [...] w L. i przedstawienia Dowódcy Wojsk Lądowych poprzez Szefa Finansów Wojsk Lądowych realnego programu naprawczego tego gospodarstwa lub podjęcia działań zmierzających do likwidacji nierentownego gospodarstwa, czym działał na szkodę interesu publicznego.
