Opinia rzecznika generalnego Poiares Maduro przedstawiona w dniu 18 maja 2004 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Rebublice Włoskiej. - Sprawa C-103/02., sygn. C-103/02
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
M. POIARESA MADURA
przedstawiona w dniu 18 maja 2004 r. (1)
Sprawa C‑103/02
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Republice Włoskiej
Skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom Państwa Członkowskiego - Środowisko naturalne - Dyrektywy 75/442 i 91/689 - Odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne - Czynności unieszkodliwiania lub odzyskiwania odpadów - Zwolnienie z wymogu uzyskania zezwolenia - Pojęcie ilości odpadów
1. Niniejsza skarga zmierza do stwierdzenia przez Trybunał, że Republika Włoska uchybiła zobowiązaniom Państwa Członkowskiego, które ciążą na niej na mocy art. 1, 9, 10, 11 dyrektywy 75/442/EWG (2), zmienionej dyrektywą 91/156/EWG (3), jak również na mocy art. 3 dyrektywy 91/689/EWG (4), przyjmując decreto 5 febbraio 1998 sull’individuazione dei rifiuti non pericolosi sottoposti alle procedure semplificate di recupero ai sensi degli articoli 31 e 33 del decreto legislative 5 febbraio 1997, n° 22 (dekret z dnia 5 lutego 1998 r. w sprawie identyfikacji odpadów innych niż niebezpieczne podlegających uproszczonym procedurom odzyskiwania w rozumieniu art. 31 i 33 dekretu ustawodawczego nr 22 z dnia 5 lutego 1997 r.) (5).
I - Ramy prawne
2. Dyrektywa 75/442 ma na celu wspieranie podejmowania środków mających na celu ograniczenie produkcji odpadów, wspieranie odzyskiwania odpadów, a gdy to nie jest możliwe, zarządzanie ich unieszkodliwianiem (6). Dyrektywa ta ustala w szczególności, że każdy zakład lub przedsiębiorstwo zamierzające wykonać czynności odzyskiwania musi uzyskać uprzednio zezwolenie właściwych władz (7). Zwolnienie z wymogu uzyskania zezwolenia jest możliwe z zastrzeżeniem warunków zawartych w art. 11 tej dyrektywy.
Przedmiotem dyrektywy 91/689 jest zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich w sprawie kontrolowanej gospodarki odpadami niebezpiecznymi (). Odpady te podlegają warunkom bardziej restrykcyjnym niż odpady inne niż niebezpieczne, zarówno w odniesieniu do ich odzyskiwania, jak i unieszkodliwiania (). Należy więc właściwie ustalić rozgraniczenie pomiędzy odpadami niebezpiecznymi a odpadami innymi niż niebezpieczne. Artykuł 1 ust. 4 dyrektywy 91/689 definiuje odpady niebezpieczne jako odpady „znajdujące się w wykazie” sporządzonym zwłaszcza na podstawie załączników I-III do tej dyrektywy. Wykaz tez został przyjęty decyzją 94/904/WE ().
