Opinia rzecznika generalnego Jacobs przedstawiona w dniu 2 czerwca 2005 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Wielkiemu Księstwu Luksemburga. - Sprawa C-33/04., sygn. C-33/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
F. G. JACOBSA
przedstawiona w dniu 2 czerwca 2005 r. 1(1)
Sprawa C‑33/04
Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko
Wielkiemu Księstwu Luksemburga
1. W niniejszej sprawie Komisja wnosi o stwierdzenie, że Wielkie Księstwo Luksemburga uchybiło określonym zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy art. 7 ust. 5 dyrektywy 97/33/WE (2) oraz art. 18 ust. 1 i 2 dyrektywy 98/10/WE (3), dotyczącym corocznej weryfikacji zgodności systemów księgowania kosztów operatorów telekomunikacyjnych przez kompetentny, niezależny organ, oraz corocznej publikacji oświadczenia o zgodności.
2. Rząd luksemburski utrzymuje przede wszystkim, że skarga jest niedopuszczalna, ponieważ omawiane dyrektywy zostały zastąpione przez inne akty prawa wspólnotowego przed jej wniesieniem. W związku z tym Komisja nie ma interesu prawnego we wnoszeniu skargi, a odwoływanie się do późniejszych aktów prawnych jest naruszeniem postępowania poprzedzającego wniesienie skargi oraz praw Luksemburga jako pozwanego. W każdym przypadku, zdaniem rządu luksemburskiego, skarga jest nieuzasadniona.
Przepisy prawne
Regulacje wspólnotowe dotyczące sektora telekomunikacyjnego
3. Od 1987 r. (4) we Wspólnocie następuje ewoluująca regulacja infrastruktury i usług telekomunikacyjnych, której celem jest zwiększenie konkurencyjności sektora.
4. Sprawą o fundamentalnym znaczeniu jest rozdzielenie funkcji regulacyjnych i operacyjnych i odebranie funkcji regulacyjnych publicznym operatorom telekomunikacyjnym (w przeszłości zwykle zajmującym pozycję monopolisty) i powierzenie ich niezależnemu organowi - obecnie zwanemu „krajowym organem regulacyjnym” - w każdym państwie członkowskim,(5), w celu zapewnienia równych warunków konkurencji pomiędzy operatorami publicznymi i pozostałymi operatorami.
5. W ramach tego procesu planowano osiągnięcie od dnia 1 stycznia 1998 r. pełnej liberalizacji poprzez „ramy regulacyjne z 1998 r.”, które zawierały szereg dyrektyw przyjętych głównie w okresie od 1996 do 1998 r., w tym dwóch dyrektyw, których naruszenie zarzuca się w niniejszej sprawie.
