Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawiona w dniu 7 września 2006 r. - T-Mobile Austria GmbH i inni przeciwko Republik Österreich. - Sprawa C-284/04., sygn. C-284/04
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 7 września 2006 r.(1)
Sprawa C-284/04
T-Mobile Austria GmbH i in.
przeciwko
Republice Austrii
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht für Zivilrechtssachen Wien (Austria)]
Szósta dyrektywa VAT - Pojęcie działalności gospodarczej - Podmioty prawa publicznego jako podatnicy - Licytacja zezwoleń na użytkowanie częstotliwości do celów świadczenia usług telekomunikacyjnych trzeciej generacji (UMTS) oraz GSM-DCS-1800 i TETRA
I - Wprowadzenie
1. W listopadzie 2000 r. Telekom-Control-Kommission (komisja kontroli telekomunikacji), austriacki organ regulacyjny przeprowadził licytację kilku pasm częstotliwości do celów oferowania usług telekomunikacji komórkowej według normy UMTS/IMT-2000(2) (zwanych także usługami telekomunikacji komórkowej trzeciej generacji - 3G) oraz przydzielił w drodze decyzji odpowiednie prawa użytkowania pasm częstotliwości na rzecz podmiotów, które wygrały licytację. Przy czym pobrano opłaty w łącznej wysokości 831.595.241,10 EUR. Już wcześniej, w takiej samej formie dokonano przydzielenia częstotliwości do celów oferowania usług telekomunikacji komórkowej drugiej generacji (standard GSM(3)) oraz zbiorczego systemu telekomunikacji TETRA(4).
2. Aparaty komórkowe 3G charakteryzują się większą możliwością przekazywania danych niż telefony komórkowe poprzednich generacji. Umożliwiają one w szczególności świadczenie usług multimedialnych, takich jak wideokonferencje, dostęp do internetu oraz rozrywka online. Wprowadzenie telekomunikacji komórkowej UMTS uważa się za znaczący postęp techniczny, otwierający liczne nowe obszary działalności dla przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.
W postępowaniu przed sądem krajowym osiem przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, które nabyły prawa użytkowania częstotliwości (zwanych dalej skarżącymi) podnosi, że przydzielenie praw było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz że w konsekwencji opłaty z tytułu korzystania z częstotliwości zawierały podatek VAT. Żądają one zatem wystawienia faktur, w których wykazany zostanie podatek VAT. Jest to warunkiem umożliwiającym dokonanie odliczenia rzekomo zapłaconego podatku VAT jako podatku naliczonego.
