Opinia rzecznika generalnego Mazák przedstawiona w dniu 19 kwietnia 2007 r. - Deutsche Lufthansa AG przeciwko ANA - Aeroportos de Portugal SA. - Sprawa C-181/06., sygn. C-181/06
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JÁNA MAZÁKA
przedstawiona w dniu 19 kwietnia 2007 r.(1)
Sprawa C‑181/06
Deutsche Lufthansa AG
przeciwko
Ana - Aeroportos de Portugal SA
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Administrativo e Fiscal do Porto (Portugalia)]
Transport lotniczy - Dostęp do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty - Dyrektywa Rady 96/67/WE - Artykuł 6 - Artykuł 16 ust. 3 - Pobieranie opłaty za dostęp do rynku usług obsługi administracyjnej i nadzoru
1. Niniejsza sprawa dotyczy transportu lotniczego, a dokładniej opłat związanych z dostępem do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty, w szczególności opłaty pobieranej za „obsługę administracyjną i nadzór”. Termin „obsługa naziemna” odnosi się przede wszystkim do usług świadczonych w portach lotniczych w stosunku do statków powietrznych, pasażerów i ładunków. Pytania przedłożone Trybunałowi sprowadzają się w istocie do kwestii, czy taka ustanowiona w prawie krajowym opłata może być uznana za ustaloną „na podstawie właściwych, obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących kryteriów”, zgodnie z ustawodawstwem wspólnotowym, oraz czy nałożenie takiej opłaty jest zgodne z zasadą swobodnego dostępu do rynku usług obsługi naziemnej.
I - Ramy prawne
A - Uregulowania wspólnotowe
2. Motywy czwarty i piąty dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty() (dalej zwanej „dyrektywą”) stanowią odpowiednio, że: „usługi obsługi naziemnej są niezbędne dla właściwego funkcjonowania transportu lotniczego” oraz „otwarcie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej pomoże w obniżeniu kosztów operacyjnych przedsiębiorstw lotniczych i podniesieniu jakości usług świadczonych użytkownikom portów lotniczych”.
