Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawiona w dniu 1 marca 2007 r. - JP Morgan Fleming Claverhouse Investment Trust plc i The Association of Investment Trust Companies przeciwko The Commissioners of HM Revenue and Customs. - Sprawa C-363/05., sygn. C-363/05
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 1 marca 2007 r.(1)
Sprawa C-363/05
JP Morgan Fleming Claverhouse Investment Trust plc
The Association of Investment Trust Companies
przeciwko
Commissioners of HM Revenue and Customs
(Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez VAT and Duties Tribunal, London)
Podatek VAT - Zwolnienie od podatku zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi - Pojęcie specjalnego funduszu inwestycyjnego określonego przez państwa członkowskie - Zamknięte fundusze inwestycyjne
I - Wprowadzenie
1. Zgodnie z szóstą dyrektywą VAT 77/388/EWG (zwaną dalej „szóstą dyrektywą”)(2) zarządzanie funduszami inwestycyjnymi jest zwolnione z podatku VAT. W wyroku w sprawie Abbey National(3) Trybunał - również na wniosek VAT and Duties Tribunal, London - uściślił już, jakie czynności obejmuje pojęcie zarządzania funduszami inwestycyjnymi i na jakich warunkach można zwolnić od podatku VAT usługi zarządzania świadczone przez osoby trzecie na rzecz funduszu.
2. Sprawa Abbey National dotyczyła otwartych funduszy inwestycyjnych działających w formie trustu (Authorised Unit Trusts - AUT) oraz spółek inwestycyjnych działających w formie statutowej (Open-ended Investment Companies - OEIC). W niniejszym postępowaniu powstaje pytanie, czy zwolnienie stosuje się również w odniesieniu do niektórych funduszy zamkniętych, a mianowicie Investment Trust Companies (ITC). Otwarte i zamknięte fundusze różnią się co do zasady tym, że kapitał otwartych funduszy ulega zmianie poprzez emisję i wycofywanie udziałów przez fundusz, podczas gdy kapitał funduszy zamkniętych nie ulega zmianie.
3. Niepewność co do traktowania ITC wynika z tego, że dyrektywa w zakresie określenia specjalnych funduszy inwestycyjnych (funduszy inwestycyjnych) objętych ulgami podatkowymi odsyła do prawa krajowego. Wprawdzie na terenie Zjednoczonego Królestwa obowiązują ogólne uregulowania dotyczące ITC, lecz prawo krajowe nie przewiduje zwolnienia ITC od podatku VAT. Należy więc wyjaśnić, jak dalece sięgają uprawnienia państw członkowskich w zakresie określania statusu funduszy oraz jakie granice wyznacza im w szczególności zasada neutralności podatku VAT.
