Opinia rzecznika generalnego Kokott przedstawione w dniu 23 kwietnia 2015 r. - Komisja Europejska przeciwko Rusal Armenal ZAO. - Sprawa C-21/14 P., sygn. C-21/14 P
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 23 kwietnia 2015 r.(1)
Sprawa C‑21/14 P
Komisja Europejska
przeciwko
Rusal Armenal
Odwołanie - Dumping - Przywóz niektórych rodzajów folii aluminiowej pochodzących z Armenii, Brazylii i Chin - Artykuł 2 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 384/96 - Zgodność z porozumieniem antydumpingowym - Artykuł 277 TFUE
I - Wprowadzenie
1. Niniejszym odwołaniem Komisja Europejska zaskarżyła wyrok Sądu z dnia 5 listopada 2013 r.(2), w którym Sąd stwierdził nieważność rozporządzenia antydumpingowego (zwanego dalej „spornym rozporządzeniem”)(3) w zakresie, w jakim dotyczy ono armeńskiego przedsiębiorstwa Rusal Armenal ZAO.
2. Komisja podważa w związku z tym w głównej mierze ocenę Sądu, zgodnie z którą jeden z przepisów rozporządzenia podstawowego(4), stanowiący podstawę dla wydania spornego rozporządzenia po przystąpieniu Republiki Armenii do WTO w 2003 r., nie jest już dłużej zgodny z systemem uregulowań Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (zwanego dalej „GATT”)(5), co pociąga za sobą - w ocenie Sądu - nieważność spornego rozporządzenia(6).
3. Niniejsza sprawa daje Trybunałowi okazję do zajęcia się zagadnieniem, czy - a w wypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej - pod jakimi warunkami - należy uwzględniać przepisy z systemu uregulowań GATT przy stosowaniu przepisów prawa Unii.
II - Ramy prawne
A - System uregulowań GATT
4. System uregulowań GATT zawiera szczegółowe informacje w przedmiocie pojęcia dumpingu oraz ustalania normalnej wartości produktu.
5. Dumping występuje, jeżeli produkty z jednego kraju są wprowadzane na rynek drugiego kraju poniżej ich „normalnej wartości”.
Przy ustalaniu normalnej wartości produktu rozróżnia się, czy na rynku krajowym w danym kraju wywozu możliwe jest swobodne ustalanie ceny, czy też nie. Zasadniczo o wartości produktu decyduje cena krajowa. Jeżeli jednak w kraju wywozu wszystkie ceny krajowe są ustalane przez państwo lub też w kraju występuje monopol, może powstać konieczność ustalenia normalnej wartości eksportowanego produktu na podstawie innych czynników.
