Opinia rzecznika generalnego - 26 października 2016 r. - Wereldhave Belgium i in. - Sprawa C-448/15
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
M. CAMPOSA SÁNCHEZ-BORDONY
przedstawiona w dniu 26 października 2016 r.(1)
Sprawa C‑448/15
Belgische Staat
przeciwko
Wereldhave Belgium Comm. VA,
Wereldhave International NV,
Wereldhave NV
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hof van beroep te Brussel (sąd apelacyjny w Bruskeli, Belgia)]
„Spółki dominujące i zależne poszczególnych państw członkowskich—Mający zastosowanie powszechny system opodatkowania — Podatek dochodowy od osób prawnych — Stosowanie dyrektywy 90/435/EWG — Zwolnienie z podatku od osób prawnych — Swobodny przepływ kapitału”
1. Ponownie Trybunał Sprawiedliwości zostaje skonfrontowany z sytuacją, w której od dywidend wypłaconych przez spółkę zależną (w niniejszej sprawie, belgijską) spółce dominującej (niderlandzkiej), zostaje potrącony podatku u źródła tytułem podatku od dochodów kapitałowych przez organy podatkowe Królestwa Belgii.
2. Pierwsza wątpliwość sądu odsyłającego, której dotyczy pytanie prejudycjalne, odnosi się do wykładni dyrektywy 90/435/EWG.(2) Z uwagi na szczególny status spółki dominującej w Niderlandach, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy można ją objąć pojęciem „spółka państwa członkowskiego”, do której ma zastosowanie wspomniana dyrektywa (art. 2).
3. W przypadku odpowiedzi twierdzącej powstaje pytanie co do zgodności potrącenia u źródła z art. 5 dyrektywy 90/435, który co do zasady zwalnia z rzeczonego potrącenia zyski wypłacane przez spółkę zależną na rzecz spółki dominującej.
4. W przypadku gdyby przeciwnie, dyrektywa nie znajdowała zastosowania w niniejszej sprawie, sąd odsyłający zmierza do ustalenia, czy belgijskie uregulowanie opodatkowujące będące przedmiotem sporu dywidendy jest zgodne z art. 49 TFUE i 63 TFUE.
I - Ramy prawne
A - Prawo Unii
Dyrektywa 90/435/EWG
5. Zgodnie z motywem 1:
„mając na uwadze, co następuje: konsolidacja spółek różnych państw członkowskich może okazać się konieczna dla stworzenia w ramach Wspólnoty warunków analogicznych do warunków rynku wewnętrznego oraz utworzenia i efektywnego funkcjonowania wspólnego rynku; takie operacje nie powinny być krępowane przez ograniczenia, niedogodności lub zakłócenia wynikające w szczególności z przepisów podatkowych państw członkowskich; stąd też niezbędne jest wprowadzenie, w związku z konsolidacją spółek różnych państw członkowskich, zasad opodatkowania, które są neutralne w odniesieniu do konkurencji, w celu umożliwienia przedsiębiorstwom dostosowania się do wymagań wspólnego rynku, zwiększenia ich produktywności i zwiększenia ich siły konkurencyjnej na międzynarodowym poziomie”.
