Postanowienie Zespołu Arbitrów z dnia 18 maja 2007 r., sygn. UZP/ZO/0-546/07
Zespól Arbitrów zważył co następuje:W dniu 16 lutego 2007 r. w Biuletynie Zamówień Publicznych Nr 37 pod poz. 13334 zostało opublikowane ogłoszenie o zamówieniu na roboty budowlane pn. "Przetarg Nr 9 Linia Nr 7 Warszawa Wschodnia - Dorohusk - wymiana nawierzchni od km 4,200 do km 11,200 - łącznie 4,000 kmt". Zgodnie z treścią ogłoszenia przetarg jest prowadzony w trybie przetargu ograniczonego, wartość szacunkowa zamówienia wynosi 7.681.950 PLN, co stanowi 750.984,58 euro. Zamawiający - PKP Polskie Linie Kolejowe SA Oddział Regionalny w Warszawie co do zasady zobowiązany jest do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2006r. Nr 164 poz. 1163 ze zm.) przy udzielaniu zamówień publicznych na odpłatne dostawy, usługi lub roboty budowlane, albowiem należy do podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3) i art. 3 ust. 1 pkt 4) ustawy. W świetle art. 3 ust. 1 pkt 3) ustawy, Zamawiający należy do instytucji prawa publicznego w rozumieniu prawa Unii Europejskiej, gdyż zależny jest od Skarbu Państwa (z tytułu posiadania udziałów w spółce) i został utworzony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym nie mających charakteru przemysłowego ani handlowego. Zamawiający należy również do zamawiających sektorowych, jeżeli dokonywane przez niego zamówienie jest udzielane w celu obsługi sieci świadczących publiczne usługi w zakresie transportu kolejowego tzw. zamówienie sektorowe (art. 3 ust. 1 pkt 4) i art. 132 ust. 1 pkt 5) ustawy). Stosownie do art. 132 ustawy, Zamawiający udzielając zamówień sektorowych stosuje przepisy szczególne zawarte w rozdziale poświęconym zamówieniom sektorowym, a do zamówień sektorowych ustawę stosuje się, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy (art. 133 ust. 1). Zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz. U. Nr 87 poz. 604), Zamawiający - PKP Polskie Linie Kolejowe SA Oddział Regionalny w Warszawie stosuje ustawę Prawo zamówień publicznych wtedy, gdy wartość zamówienia przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 422.000 euro dla dostaw lub usług oraz kwotę 5.278.000 euro dla robót budowlanych. Przedmiotem zamówienia, którego SIWZ oprotestował Odwołujący są roboty budowlane o wartości poniżej kwot określonych w art. 133 ustawy (tzw. progów unijnych), a zatem w sprawie niniejszej nie mają zastosowania przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Potwierdza powyższe orzecznictwo ZA (postanowienia ZA z dnia 21 marca 2007 r. sygn. akt UZP/ZO/0-281/07 i z dnia 17 maja " UZP/ZO/0-544/07 oraz UZP/ZO/0-545/07), vide też: str. 305 Prawo Zamówień Publicznych Komentarz pod red. Tomasza Czajkowskiego wyd. UZP 2006). W tej sytuacji na podstawie art. 187 ust. 4 pkt 1) ustawy Zespół Arbitrów odrzucił odwołanie. Niezależnie od powyższego Zespół Arbitrów stwierdza, że źródło finansowania zamówienia, na którą to okoliczność powołał się Zamawiający uzasadniając stosowanie ustawy, nie przesądza jeszcze o konieczności stosowania Prawa zamówien publicznych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych przez podmioty niezobowiązane do jej stosowania w sytuacji, gdy łącznie zachodzą następujące okoliczności:a) ponad 50 % wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3a,b) wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8,c) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych,rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi.Ponadto ustawę stosuje się, jeżeli zamówienie jest finansowane z udziałem środków, których przyznanie jest uzależnione od zastosowania procedury udzielania zamówienia określonej w ustawie (art. 3 ust. 1 pkt 6). W niniejszej sprawie ww. przypadki nie występują.
