Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2007, sygn. 1401/BP-II/4210-24/07/BB, Izba Skarbowa w Warszawie, sygn. 1401/BP-II/4210-24/07/BB

dot. kosztów związanych z reklamą produktów Spółki tj. reklamą produktów leczniczych. Zdaniem spółki w opisywanym stanie faktycznym, zakup żywności oraz napojów związanych z poczęstunkiem nie jest związany z reprezentacją, ale jest jednym z elementów składających się na reklamę produktu.

Pytanie podatnika

DECYZJA


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) w związku z art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 16.04.2007r. Sp. z o.o. S wniesionego na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 03.04.2007r. Nr 1472/ROP1/423-58/07/KM uznające za nieprawidłowe stanowisko Spółki.


orzeka


- zmienić postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 03.04.2007r. Nr 1472/ROP1/423-58/07/KM uznając stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.02.2007r. za prawidłowe.


UZASADNIENIE

Sp. z o.o. S pismem z dnia 07.02.2007r. zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:Spółka organizuje spotkania dla lekarzy. Celem spotkania jest bezpośrednie przedstawienie produktów Spółki, m.in. w celu zwiększenia liczby przypisywanych recept (reklama jest kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept). Spotkania odbywają się w wyznaczonych do tego miejscach na terenie placówek medycznych. Akcja reklamowa odbywa się w ten sposób, że wcześniej poinformowani o przybyciu przedstawiciela handlowego, właściwi pracownicy placówki gromadzą się w określonym miejscu. Z praktyki osoby te wiedzą, że spotkanie odbędzie się przy poczęstunku, a często na koniec spotkania otrzymają przedmiot o znikomej wartości materialnej, opatrzony znakiem reklamującym Spółkę lub produkt leczniczy Spółki. Spółka wie z doświadczenia, że podczas spotkań przy poczęstunku zdecydowanie większa jest frekwencja, niż na spotkaniach, podczas których poczęstunek nie jest serwowany. Podczas spotkań przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel spotkania reklamy produktów Spółki. W przedstawionym stanie faktycznym wydatki, na artykuły spożywcze zużywane podczas opisanych powyżej spotkań, są wydatkami w ramach reklamy, a zatem przy spełnieniu dodatkowych warunków, wymaganych przepisami prawa, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako niewyłączone w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie Spółki zakup żywności, napojów może służyć innym celom niż reprezentacja np. wynikać z przepisów bhp, lub stanowić część akcji reklamowej. O takim rozumieniu przepisu świadczy m.in. opinia Biura Analiz Sejmowych z dnia 03.08.2006r. dot. projektu ustawy zmieniającej ustawę updop z dniem 01.01.2007r.W opisywanym przypadku, nie ma w ocenie Spółki wątpliwości, że zakup żywności oraz napojów nie jest związany z reprezentacją, ale jest jednym z elementów składających się na reklamę produktu. Akcja reklamowa (reklama) jest szeregiem powiązanych ze sobą czynności; celem niektórych z owych czynności jest doprowadzenie do zaistnienia takiego stanu rzeczywistości, w którym możliwe jest bezpośrednie zaprezentowanie klientom produktu, w sposób zachęcający do jego kupna. W przypadku opisanej akcji reklamowej takim czynnikiem zachęcającym do obecności na spotkaniu jest m.in. możliwość wysłuchania prelekcji na temat oferowanych przez Spółkę towarów podczas konsumpcji. Niemniej celem podstawowym, którego konsumpcja nie przysłania jest reklama produktów Spółki. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-68/92 uznał, że pojęcie usługi reklamowe obejmuje działalność promocyjną, np. sprzedaż towarów po obniżonych cenach, wręczanie klientom ruchomego majątku trwałego sprzedanego odbiorcy przez agencję reklamową, świadczenie usług po niższych cenach lub bez wynagrodzenia, organizację przyjęć lub bankietów, jeśli w zakres tych czynności wchodzi informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług będących przedmiotem tych czynności w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu/usługi, np. wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie. Spółka zwraca ponadto uwagę na fakt, iż ustawodawca (art. 58 ustawy z dn. 06.09.2001r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 533 ze zm.) zabraniając organizowania spotkań promocyjnych, w których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel spotkania, wprost stwierdza, że reklama produktów leczniczych może polegać na organizowaniu gościnnych spotkań promocyjnych, w których natężenie elementu gościnności nie będzie przeważało nad elementem reklamy. Elementem przedstawionego stanu faktycznego jest organizowanie spotkań promocyjnych, na których przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tych spotkań.Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka przywołała stanowisko Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zawarte w piśmie z dnia 31.01.2006r. (sygn. 1472/ROP1/423-363/27/05/MC) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, który w piśmie z dnia 05.11.2004r. (sygn. US72/ROP1/423/260/PM/04) potwierdził, że dla definicji reklamy produktów leczniczych w prawie podatkowym należy posługiwać się definicją reklamy zawartą w ustawie Prawo Farmaceutyczne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00