Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2012, sygn. ILPB3/423-342/12-2/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-342/12-2/JG

Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych karę umowną wynikającą z nieodebrania drewna w kłodach w pełnej wylicytowanej wysokości i obciążeniu przez Nadleśnictwa w wysokości 5% wartości nieodebranego surowca?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 03 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary umownej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary umownej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji mebli tapicerowanych i kuchennych (65%) oraz wyrobów tartacznych (35%). Produkcja wyrobów tartacznych to wyroby z drewna na potrzeby stolarskie, dla budownictwa i przemysłu meblarskiego. Podstawą działalności w tej branży jest zapewnienie sobie w odpowiedniej ilości surowca do produkcji. Firma Wnioskodawcy, nie mając znaczącej możliwości zmiany dostawcy drewna okrągłego, dokonuje zakupów w Lasy Państwowe w formie przetargów e drewno. Następnie są podpisywane umowy z regionalnymi Nadleśnictwami, w których Spółka dokonuje zakupów na zasadzie przedpłaty.

Przetargi odbywają z półrocznym wyprzedzeniem. Przetargowy system sprzedaży jest przyczyną niedostatecznego poziomu zaopatrzenia w surowiec i przyczyną absurdalnie wysokich, nieracjonalnych wzrostów cen drewna. Wskutek wprowadzonego przez Lasy Państwowe systemu sprzedaży e drewno małe i średnie tartaki zostają wyeliminowane z rynku zakupów drewna przez wielkie koncerny. Nieuczciwe praktyki w zakupie surowca drzewnego polegają m.in. na:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00