Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24.01.2012, sygn. IPPB3/423-983/11-2/GJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-983/11-2/GJ

Czy Spółka ma prawo zaliczyć kary umowne nałożone przez Zamawiającego z tytułu zwłoki usuwaniu usterek stwierdzonych w okresie gwarancji do kosztów uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.11.2011r. (data wpływu 09.11.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kar umownych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.11.2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kar umownych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik-Spółka prowadzi działalność handlowo-usługową związaną z dostarczaniem, konfigurowaniem i serwisowaniem sprzętu informatycznego. Spółka zawarła kontrakt na dostawę fabrycznie nowego sprzętu wraz z oprogramowaniem oraz instalację, uruchomienie, konfigurację i integrację systemów informatycznych jak również przeprowadzenie szkoleń. W umowie zawarto też warunki gwarancji oraz terminy realizacji napraw gwarancyjnych a także kary umowne za zwłokę w usunięciu wad i usterek stwierdzonych przy odbiorze lub ujawnionych w okresie gwarancji w wysokości 0,1% ceny za każdy dzień zwłoki liczony od upływu wyznaczonego terminu na usunięcie wad. Jednocześnie w kolejnych punktach cytowanej umowy Zamawiający zastrzegł, iż uregulowanie kar umownych nie zwalnia Wykonawcy z wykonania zobowiązań wynikających z umowy, a także sposób rozliczenia kar poprzez potrącenie z należności płatnej Wykonawcy na podstawie wystawionej przez Zamawiającego noty księgowej. Po odbiorze i uruchomieniu sprzętu w okresie gwarancji Zamawiający stwierdził usterki w pracy systemów informatycznych i zgodnie z umową wezwał Wykonawcę do ich usunięcia zgodnie z terminami zastrzeżonymi w umowie. U umowie określone zostały parametry związane z czasem reakcji (czyli podjęcia się przez Wykonawcę usuwania usterek) - tu Wykonawca zwykle reagował w terminie, oraz czasem dokonania naprawy (czyli usunięcia usterki), który to był przekraczany stał się podstawą do naliczenia kar umownych i wystawienia noty obciążeniowej. Opóźnienia w usuwaniu usterek w okresie gwarancji były często niezawinione przez Wykonawcę a jego podwykonawcę, czyli firmę, od której Wykonawca nabył oprogramowanie czy sprzęt. Określona w umowie kara została potrącona z faktury wystawionej przez Wykonawcę Zamawiającemu. W rezultacie kontrakt opisany umową został zrealizowany oraz przyniósł Spółce przychód, zwiększył się jedynie koszt jego wykonania w stosunku do pierwotnych ustaleń o koszt kary umownej za opóźnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00