Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2015, sygn. ILPB3/4510-1-364/15-2/JG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/4510-1-364/15-2/JG

Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kar umownych za nieodebranie drewna.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 lipca 2015 r. (data wpływu 30 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kar umownych za nieodebranie drewna jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kar umownych za nieodebranie drewna.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi od 2012 r. działalność gospodarczą, zajmuje się handlem drewnem tartacznym. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zdarzenia gospodarcze dla potrzeb podatku dochodowego ewidencjonowane się w księgach handlowych. Głównym odbiorcą zakupionego drewna jest kontrahent z Niemiec. W listopadzie 2014 r. pomiędzy Spółką a kontrahentem niemieckim została podpisana umowa na zakup w I półroczu 2015 r. od Spółki ok. 10.000 m3 drewna. W umowie jeden z punktów mówi, jeżeli z przyczyn niezależnych od kupującego (spadek popytu, zamówień na produkowane wyroby) kontrahent niemiecki może ograniczyć ilość zamówionego drewna bez żadnych skutków finansowych.

Spółka na podstawie podpisanej umowy dokonywała zakupów w Lasach Państwowych w formie obecnie powszechnie obowiązujących przetargów w systemowej aukcji internetowej w aplikacji e-drewno zamówioną ilość drewna. Następnie Spółka podpisuje umowy z regionalnymi nadleśnictwami, w których dokonuje zakupu drewna na zasadzie przedpłaty lub odroczonym terminem płatności. Przetargi na drewno odbywają się z półrocznym wyprzedzeniem. Spółka zawarła na I półrocze 2015 r. umowy z poszczególnymi nadleśnictwami na zakup drewna w grudniu 2014 r. Umowy określają ilość w grupach handlowo-gatunkowych, asortyment oraz cenę. Spółka zakupując drewno z półrocznym wyprzedzeniem nie jest w stanie przewidzieć panującej koniunktury gospodarczej w I półroczu 2015 r., co w dużej mierze wiąże się z terminowym odbiorem i dostarczaniem zakupionego drewna.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00