Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10.08.2018, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.367.2018.1.AK1, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.367.2018.1.AK1

Obowiązki płatnika z tytułu przekazanych nagród w Konkursach.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 25 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 3 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przekazanych nagród w Konkursach jest:

  • nieprawidłowe w sytuacji, gdy organizatorem Konkursów jest na zlecenie Wnioskodawcy Agencja, która wydaje nagrody laureatom Konkursów,
  • prawidłowe w sytuacji, gdy Wnioskodawca przekazuje nagrody bezpośrednio na rzecz laureatów Konkursów (bez pośrednictwa Agencji organizatora Konkursów).

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przekazanych nagród w Konkursach.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.

X. Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest podmiotem należącym do międzynarodowego koncernu medialnego - Grupa X. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy usługi mające na celu promocję na terenie Polski kanałów telewizyjnych, których dystrybutorami w Polsce są inne podmioty należące do Grupy X. W ramach świadczonych usług, Spółka podejmuje działania promocyjne, reklamowe i marketingowe skierowane do określonych grup odbiorców. Jedną z form prowadzonych działań marketingowych jest organizowanie konkursów (dalej: Konkursy). Głównym celem organizacji Konkursów jest promocja kanałów telewizyjnych dystrybuowanych przez inne podmioty w ramach Grupy X. Konkursy mogą mieć różną formę, np. mogą polegać na wykonaniu pracy plastycznej, odpowiedzi na pytania konkursowe, opracowaniu tekstu dotyczącego przedmiotu Konkursu itp. Konkursy mogą być zorganizowane (i) przez dział marketingu Wnioskodawcy lub (ii) przez podmioty zewnętrzne zajmujące się profesjonalnie świadczeniem usług marketingowych i promocyjnych (dalej: Agencje). Przedmiotowy wniosek dotyczy przypadków, gdy organizacja Konkursów zlecana jest Agencjom. W ramach zawartych umów z Agencjami, Agencje zajmują się kompleksową organizacją Konkursów (np. sporządzają regulamin, zajmują się rozpowszechnianiem informacji o Konkursie, wyłonieniem laureatów, rozpatrują ewentualne reklamacje, zajmują się obsługą informatyczną Konkursu itp). W zależności od rodzaju umowy zawartej przez Wnioskodawcę z Agencją, możliwe są następujące modele współpracy z Agencją w zakresie wydania nagród w konkursie: 1) Model 1 - Zakup i wydanie nagród przez Agencję - w przedmiotowym przypadku Agencja nabywa nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz i następnie przekazuje nagrody laureatom konkursów (faktycznie wydaje nagrody laureatom). Agencja jest właścicielem nagród w momencie ich przekazania. Wynagrodzenie Agencji należne od Wnioskodawcy uwzględnia koszt nabycia przez Agencję nagród. W ramach tego modelu, oprócz nagród rzeczowych, przekazywane mogą być również nagrody pieniężne. W przypadku nagród pieniężnych środki pieniężne są faktycznie wypłacane przez Agencję; 2) Model 2 - Zakup i przekazanie / wydanie nagród przez Wnioskodawcę - w przedmiotowym przypadku Wnioskodawca nabywa nagrody we własnym imieniu i na własną rzecz i następnie przekazuje nagrody bezpośrednio na rzecz laureatów (bez pośrednictwa Agencji - organizatora Konkursu). Właścicielem nagród do momentu ich wydania laureatom pozostaje Wnioskodawca. W ramach tego modelu, oprócz nagród rzeczowych, przekazywane mogą być również nagrody pieniężne. W przypadku nagród pieniężnych środki pieniężne są faktycznie wypłacane przez Wnioskodawcę. Zasady Konkursu każdorazowo określa regulamin, który zawiera warunki uczestnictwa, zasady rywalizacji, sposób wyłaniania zwycięzców i wręczania nagród, czas trwania konkursu, a także wskazuje Agencję przeprowadzającą Konkurs jako organizatora Konkursu. Konkursy, których dotyczy przedmiotowy wniosek stanowią konkursy w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, że posiadają następujące elementy właściwe dla konkursu: przeprowadzane są w oparciu o zaakceptowany przez uczestników regulamin, który określa zarówno nazwę danego Konkursu, jego organizatora oraz nagrody, Konkursy skierowane są do konkretnego grona adresatów (Uczestników), pomiędzy uczestnikami Konkursów występują elementy rywalizacji i współzawodnictwa tj.: na otrzymanie nagrody mają szansę tylko te osoby (uczestnicy), które wykonają najlepszą pracę konkursową. Innymi słowy, zaangażowanie uczestnika w Konkursie nie będzie gwarantowało otrzymania wygranej nagrody; zwycięzcy wyłaniani są przez komisję konkursową na podstawie obiektywnych kryteriów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00