Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22.06.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.248.2020.2.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.248.2020.2.JM

Wystawianie faktur przy sprzedaży udokumentowanej paragonami fiskalnymi.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do wystawienia faktury w przypadku objętym pytaniem nr 1 jest prawidłowe;
  • prawa do wystawienia faktury w przypadku objętym pytaniem nr 2 jest nieprawidłowe;
  • prawa do wystawienia faktury w przypadku objętym pytaniem nr 3 jest nieprawidłowe;
  • prawa do wystawienia faktury w przypadku objętym pytaniem nr 4 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia faktury w przypadkach objętych pytaniami nr 1-4.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 1 czerwca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, dokument pełnomocnictwa szczególnego, opłatę od wniosku o wydanie interpretacji oraz opłatę skarbową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Sp. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie prowadzenia stacji paliwowych. Nabywanie towarów (paliw) na stacjach odbywa się bez bezpośredniego udziału sprzedającego, z wykorzystaniem automatu płatniczego (tankomatu) obsługiwanego samodzielnie przez klienta stacji. Procedura dokumentowania transakcji fakturami może przebiegać na dwa sposoby: 1) Klient podczas nabywania paliwa jest identyfikowany za pomocą karty, którą otrzymuje od Spółki po uprzedniej rejestracji na stronie internetowej, w trakcie której podaje Spółce m.in. swoje dane pozwalające na jego identyfikację jako podatnika VAT. Na tej podstawie Spółka wystawia na rzecz nabywcy fakturę, którą ten może pobrać ze strony internetowej Spółki. 2) Klient niekorzystający z karty może również podczas dokonywania płatności za paliwo wybrać w tankomacie opcję paragon z NIP i po podaniu NIP, na żądanie (poprzez wybranie komendy w tankomacie) otrzyma z tankomatu wydruk paragonu zawierającego NIP. Klient może następnie przesłać paragon do Spółki celem wystawienia przez Spółkę faktury do paragonu; transakcja rejestrowana jest w pamięci kasy fiskalnej, zaś wydruk paragonu następuje wyłącznie na żądanie klienta. Dalsze wątpliwości dotyczą wyłącznie przypadku opisanego w drugim z przestawionych przypadków. Pomimo jednak wyboru komendy inicjującej drukowanie paragonu, może wystąpić sytuacja, w której klient nie będzie dysponował paragonem, np.: 1) Paragon nie został wydrukowany, mimo użycia opcji drukuj, ponieważ wystąpił błąd drukarki w tankomacie (automat nie mógł odczytać danych transakcji z pamięci chronionej lub wystąpił problem z zapisem do pamięci chronionej). W tej sytuacji klient otrzymuje informację o braku paragonu do transakcji. Wnioskodawca nie dysponuje w tej sytuacji raportem kasowym, na drukarce fiskalnej nie ma śladu tej transakcji. Jedynym wówczas dowodem potwierdzającym dokonanie transakcji są zapisy z systemu oraz logi transakcji, czyli informacje o czynnościach jakie klient wykonał na stacji za pomocą pinpadu w tankomacie. 2) Brak paragonu wynika z zacięcia mechanicznego (paragon może nie wypaść do kieszonki odbioru paragonu, bo utknął, przykleił się wewnątrz do metalowej ścianki tankomatu), w efekcie Klient nie dysponuje papierowym dokumentem. 3) Brak paragonu wynika z problemu z łącznością z drukarką. W tej sytuacji Klient również nie dysponuje paragonem. 4) Klient nie dysponuje paragonem, gdyż zbyt szybko po zakończenia tankowania wybrał na wyświetlaczu numeru stanowiska, automat nie przetworzył jeszcze wszystkich danych, transakcja nie zamknęła się, a na wyświetlaczu pojawił się komunikat Brak paragonów. Klient odchodzi w tej sytuacji bez paragonu. 5) Klient nie ma paragonu, ponieważ nie zainicjował jego wydruku. Niektórzy klienci przy pierwszym tankowaniu informują Wnioskodawcę, iż nie wiedzieli jak wydrukować paragon. 6) Klient zgubił lub zniszczył paragon, zwraca się więc o wydanie do Spółki z prośbą o wystawienie faktury VAT do transakcji. 7) Klient nie ma paragonu, ponieważ nie poczekał na jego wydrukowanie. Zdarza się, że klienci stacji, którzy nie dysponują paragonem z ww. lub z innych przyczyn, mimo to występują do Spółki z żądaniem wystawienia faktury. Po wpisaniu i zatwierdzeniu swojego NIP w tankomacie klient od pewnego momentu nie ma możliwości ich poprawienia. To oznacza, że w sytuacji, gdy klient pomyli się podczas podawania NIP i nie poprawi go w odpowiednim momencie, otrzyma paragon z błędnym NIP. Ponadto, klienci mogą dokonać transakcji bez podania NIP i w takiej sytuacji mogą oni także skorzystać z komendy inicjującej wydrukowanie paragonu. Zdarza się, że klienci którzy dokonując zakupu podali błędny NIP, lub którzy nie podali go wcale, także występują do Spółki z żądaniem wystawienia faktury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00