Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2020 poz. 74
Wersja aktualna od 2020-06-06
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2020 poz. 74
Wersja aktualna od 2020-06-06
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 2 czerwca 2020 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji Krajowej Informacji Skarbowej, izby administracji skarbowej, urzędu skarbowego, urzędu celno-skarbowego i Krajowej Szkoły Skarbowości oraz nadania im statutów

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lutego 2019 r. w sprawie organizacji Krajowej Informacji Skarbowej, izby administracji skarbowej, urzędu skarbowego, urzędu celno-skarbowego i Krajowej Szkoły Skarbowości oraz nadania im statutów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 12, 73, 117 oraz z 2020 r. poz. 18 oraz Dz. Urz. Min. Fin. Inw. i Rozw. poz. 6 i 22), wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 4 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:

"2. W czasie nieobecności dyrektora KIS, jego zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym KIS.

3. W czasie nieobecności dyrektora KIS i zastępców dyrektora, ich zadania wykonuje pracownik KIS wyznaczony przez Ministra.";

2) w § 10 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2-4 w brzmieniu:

"2. W czasie nieobecności dyrektora izby, zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym izby.

3. W czasie nieobecności jednego z zastępców dyrektora, jego zadania wykonuje zastępca dyrektora określony w regulaminie organizacyjnym izby albo pracownik izby wyznaczony przez Ministra.

4. W czasie nieobecności dyrektora izby i zastępców dyrektora, ich zadania wykonuje pracownik izby wyznaczony przez Ministra.";

3) w § 11 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania izby, dyrektor izby może, za zgodą Ministra, utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy dyrektora na okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu klęski żywiołowej, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo zniesienia stanu klęski żywiołowej.

5. Dyrektor izby, w drodze zarządzenia, określa zakres zadań zastępcy dyrektora, o którym mowa w ust. 4. O treści zarządzenia dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.";

4) w § 12:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Piony, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 oraz ust. 1a i 2, podlegają bezpośrednio dyrektorowi albo zastępcy dyrektora.",

b) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do stanowiska zastępcy dyrektora utworzonego na podstawie § 11 ust. 4.

5. Pion finansowo-księgowy podlega bezpośrednio głównemu księgowemu.";

5) w § 15 dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:

"3. W czasie nieobecności naczelnika urzędu skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu skarbowego.

4. W czasie nieobecności jednego z zastępców naczelnika urzędu skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu skarbowego albo pracownik urzędu skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.

5. W czasie nieobecności naczelnika urzędu skarbowego i zastępców naczelnika urzędu skarbowego, ich zadania wykonuje pracownik urzędu skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.";

6) w § 17 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania urzędu skarbowego, na wniosek naczelnika urzędu skarbowego dyrektor izby może, za zgodą Ministra, utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu skarbowego na okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu klęski żywiołowej, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo zniesienia stanu klęski żywiołowej.

5. Dyrektor izby, w drodze zarządzenia, określa zakres zadań zastępcy naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4. O treści zarządzenia dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.";

7) w § 18 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do stanowiska zastępcy naczelnika urzędu skarbowego utworzonego na podstawie § 17 ust. 4.";

8) w § 23 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2-4 w brzmieniu:

"2. W czasie nieobecności naczelnika urzędu celno-skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu celno-skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu celno-skarbowego.

3. W czasie nieobecności jednego z zastępców naczelnika urzędu celno-skarbowego, jego zadania wykonuje zastępca naczelnika urzędu celno-skarbowego określony w regulaminie organizacyjnym urzędu celno-skarbowego albo pracownik urzędu celno-skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.

4. W czasie nieobecności naczelnika urzędu celno-skarbowego i zastępców naczelnika urzędu celno-skarbowego, ich zadania wykonuje pracownik urzędu celno-skarbowego wyznaczony przez dyrektora izby.";

9) w § 25 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, których rozmiar przekracza możliwość prawidłowego funkcjonowania urzędu celno-skarbowego, na wniosek naczelnika urzędu celno-skarbowego dyrektor izby może, za zgodą Ministra, utworzyć dodatkowe stanowisko zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego na okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo stanu klęski żywiołowej, jednak nie dłuższy niż do 7 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, albo zniesienia stanu klęski żywiołowej.

6. Dyrektor izby, w drodze zarządzenia, określa zakres zadań zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego, o którym mowa w ust. 5. O treści zarządzenia dyrektor izby niezwłocznie informuje Szefa KAS.";

10) w § 26 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do stanowiska zastępcy naczelnika urzędu celno-skarbowego utworzonego na podstawie § 25 ust. 5.";

11) w załączniku nr 4 do zarządzenia:

a) w § 1:

- w ust. 1:

- - w pkt 2 po lit. b dodaje się lit. ba w brzmieniu:

"ba) archiwum zakładowego (KLA),",

- - w pkt 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"pion wiążących informacji stawkowych (KZDS):",

- w ust. 3 pkt 3a otrzymuje brzmienie:

"3a) łączyć komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 2; w przypadku połączenia komórek organizacyjnych oznaczenie modułem literowym powinno odnosić się do skrótu komórki wiodącej;",

- w ust. 4 i 5 wyrazy "o których mowa w ust. 1 pkt 2-4 i w ust. 2 pkt 1 i 1a," zastępuje się wyrazami "o których mowa w ust. 1 i 2",

b) w § 2:

- w ust. 1:

- - pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) przygotowywanie i opracowywanie materiałów źródłowych niezbędnych do udostępnienia informacji publicznej i informacji sektora publicznego;",

- - po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

"12a) opiniowanie projektów aktów prawnych;",

- w ust. 2:

- - w pkt 3:

- - - lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) monitorowanie realizacji zaleceń oraz przeprowadzanie czynności sprawdzających polegających na ocenie dostosowania działań KIS do zaleceń zawartych w sprawozdaniach z zadań audytowych,",

- - - dodaje się lit. f w brzmieniu:

"f) realizacja zadań zleconych przez Prezesa Rady Ministrów, Ministra oraz Szefa KAS;",

- - w pkt 4 lit. e i f otrzymują brzmienie:

"e) koordynowanie zadań w zakresie udostępniania informacji publicznej i przekazywania informacji sektora publicznego,

f) udostępnianie informacji publicznej i przekazywanie informacji sektora publicznego,",

- - w pkt 8 lit. f otrzymuje brzmienie:

"f) koordynowanie i nadzór nad zapewnieniem ochrony tajemnic prawnie chronionych,",

- w ust. 3:

- - w pkt 2 uchyla się lit. d,

- - po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) komórki archiwum zakładowego:

a) prowadzenie archiwum zakładowego KIS,

b) prowadzenie składu chronologicznego;",

- - w pkt 3 po lit. d dodaje się lit. da w brzmieniu:

"da) realizowanie zadań w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego,",

- w ust. 4 w pkt 1 w lit. a, c, e i f oraz w pkt 2 w lit. b wyrazy "jednostki budżetowej" zastępuje się wyrazem "KIS",

- w ust. 6:

- - w pkt 5 w lit. c średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) koordynowanie działań związanych z wypełnianiem obowiązków KIS w zakresie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej;",

- - w pkt 6 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) sygnalizowanie potrzeby uruchomienia i nadzorowania procedury pomocy i wsparcia.",

- w ust. 6a:

- - w pkt 1 uchyla się lit. j,

- - w pkt 2 w lit. d uchyla się tiret piąte,

c) w § 3 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) zakres stałych upoważnień zastępcy (zastępców) dyrektora, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników działów, referatów i innych pracowników obsługujących dyrektora KIS - do wydawania interpretacji indywidualnych, decyzji, postanowień, podpisywania pism i wyrażania opinii w określonych sprawach.";

12) w załączniku nr 5 do zarządzenia:

a) w § 1:

- w ust. 1 w pkt 5 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej i nadzoru nad czynnościami sprawdzającymi (ICK),",

- po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Dyrektor izby może połączyć komórki, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a-d i utworzyć komórkę postępowania podatkowego (IOP).",

b) w § 2:

- w ust. 1:

- - po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) nadzór nad przyjmowaniem, ewidencjonowaniem, weryfikacją pod względem formalnym niepodlegających księgowaniu wniosków, pism i informacji składanych przez podatników lub płatników, w tym w postaci elektronicznej, w zakresie właściwości rzeczowej komórki;",

- - po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:

"15a) nadzór nad wydawaniem zaświadczeń w zakresie właściwości komórki;",

- w ust. 3:

- - w pkt 4 w lit. k średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. l w brzmieniu:

"l) nadzór nad ochroną informacji prawnie chronionych w pisemnych informacjach, udzielanych uprawnionym podmiotom przez urzędy skarbowe,",

- - w pkt 6 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) prowadzenie postępowań związanych z wypadkami przy pracy, wypadkami w drodze do pracy lub z pracy oraz wypadkami pozostającymi w związku ze służbą funkcjonariuszy i wypadkami w drodze do miejsca pełnienia służby i z miejsca pełnienia służby,",

- w ust. 5:

- - w pkt 2 po lit. b dodaje się lit. ba w brzmieniu:

"ba) nadzór nad prowadzeniem spraw związanych z kasami rejestrującymi,",

- - w pkt 4 w lit. k średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. l w brzmieniu:

"l) nadzór nad wydawaniem potwierdzeń zapłaty podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych;",

- - w pkt 5 lit. j otrzymuje brzmienie:

"j) nadzór nad działalnością komórki wsparcia urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego w zakresie prowadzenia depozytu urzędu celno-skarbowego w odniesieniu do towarów tam przechowywanych,",

- - w pkt 6 w lit. f średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:

"g) nadzór nad potwierdzaniem profili zaufanych elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP);",

- po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Do zadań komórki postępowania podatkowego w pionie orzecznictwa izby należy w szczególności:

1) orzecznictwo w sprawach dotyczących:

a) podatków dochodowych,

b) podatku tonażowego,

c) wpłat z zysku,

d) podatku od towarów i usług, w tym przedłużania terminu zwrotu podatku od towarów i usług,

e) zwrotu osobom fizycznym wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, w zakresie właściwości komórki,

f) kas rejestrujących,

g) podatku od czynności cywilnoprawnych,

h) podatku od spadków i darowizn,

i) podatków sektorowych, o których mowa w przepisach odrębnych,

j) podatku akcyzowego dotyczących zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego, stosowania generalnego i ryczałtowego zabezpieczenia akcyzowego, norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych lub dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych, znaków akcyzy, oraz w pozostałych sprawach objętych zakresem ustawy o podatku akcyzowym, nieprzypisanych innym komórkom organizacyjnym izby,

k) wysokości zobowiązań podatkowych oraz odsetek za zwłokę z tytułu podatku od gier, podatku akcyzowego w obrocie krajowym i nabyciu wewnątrzwspólnotowym, podatku od wydobycia niektórych kopalin, opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej oraz podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, dopłat, o których mowa w ustawie o grach hazardowych,

l) kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o podatku akcyzowym i w ustawie o grach hazardowych;

2) rozpatrywanie sporów kompetencyjnych dotyczących właściwości naczelnika urzędu w sprawach będących w zakresie właściwości komórki;

3) ustalanie i udzielanie dotacji przedmiotowych dla przedsiębiorców, analizowanie prawidłowości ich wykorzystywania w zakresie określonym przez Ministra oraz orzecznictwo w zakresie określania zwrotu do budżetu państwa kwoty nienależnie pobranych dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych;

4) wydawanie, zmiana, i cofanie zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej;

5) zatwierdzanie regulaminu i zmian w regulaminie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej;

6) przyjmowanie i rozliczanie gwarancji wypłacalności nagród i bankowych gwarancji wypłat nagród, o których mowa w ustawie o grach hazardowych;

7) zatwierdzanie lokalizacji salonu gier;

8) przyjmowanie zgłoszeń prowadzenia działalności przez producentów i dystrybutorów automatów do gier, w tym o rozpoczęciu, zawieszeniu, wznowieniu i zakończeniu działalności gospodarczej;

9) przyjmowanie zgłoszeń organizacji turnieju gry pokera;

10) koordynacja i nadzór nad prawidłowością postępowań prowadzonych przez urzędy w zakresie stosowania przepisów dotyczących podatku akcyzowego, podatku od gier, podatku od wydobycia niektórych kopalin, opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej oraz kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o podatku akcyzowym i w ustawie o grach hazardowych;

11) przyjmowanie zestawień danych ekonomiczno-finansowych ze szczególnym uwzględnieniem obrotów, wyniku finansowego, wskaźników ekonomicznych, a zwłaszcza wskaźnika zatrudnienia, oraz wskaźników statystycznych, o których mowa w ustawie o grach hazardowych;

12) prowadzenie postępowań w zakresie rejestracji automatów do gier.",

- w ust. 6 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:

"10) nadzór nad merytoryczną poprawnością obsługi oraz wsparcia podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych w zakresie udzielania niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego.",

- w ust. 8:

- - w pkt 2 lit. k otrzymuje brzmienie:

"k) nadzór nad działalnością komórki wsparcia urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego w zakresie prowadzenia depozytu urzędu celno-skarbowego w odniesieniu do towarów tam przechowywanych niewymagających uregulowania sytuacji celnej i podejmowania czynności wynikających z przepisów prawa celnego;",

- - w pkt 3 w lit. h kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. i w brzmieniu:

"i) nadzór nad:

- przyjmowaniem, ewidencjonowaniem, weryfikacją pod względem formalnym dokumentów podlegających księgowaniu, w szczególności deklaracji podatkowych, wniosków, informacji, w tym w postaci elektronicznej,

- wprowadzaniem do systemu informatycznego danych szczegółowych z deklaracji podatkowych oraz innych dokumentów podlegających księgowaniu,

- przetwarzaniem danych podlegających księgowaniu przesłanych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.",

- w ust. 10:

- - w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"komórki kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej i nadzoru nad czynnościami sprawdzającymi:",

- - w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) nadzór nad analizami ryzyka prowadzonymi w podległych urzędach,";

- w ust. 13 w pkt 4 w lit. e średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f w brzmieniu:

"f) zapewnienie stanowisk komputerowych z dostępem do udostępnionych podatnikom systemów teleinformatycznych, w szczególności Portalu Podatkowego, Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych w podległych urzędach;";

13) w załączniku nr 8 do zarządzenia:

a) w § 1:

- po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Naczelnik urzędu może połączyć komórki wchodzące w skład pionu orzecznictwa i utworzyć komórkę postępowania podatkowego (SPO).",

- w ust. 4:

- - w pkt 3 po lit. a dodaje się lit. aa w brzmieniu:

"aa) realizującą zadania z zakresu podatków majątkowych i sektorowych oraz czynności analitycznych i sprawdzających,",

- - w pkt 5 po wyrazach "o których mowa w ust. 1 pkt 3," dodaje się wyrazy "umieszczając połączoną komórkę w pionie kontroli",

- ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5 Naczelnik urzędu skarbowego, w obrębie pionu kontroli, może łączyć komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem komórki utworzonej na podstawie ust. 4 pkt 5; w przypadku połączenia komórek organizacyjnych oznaczenie modułem literowym powinno odnosić się do skrótu komórki wiodącej.",

- w ust. 11 w pkt 2a po wyrazach "o których mowa w ust. 1 pkt 3" dodaje się wyrazy

"i ust. 2 pkt 3, umieszczając połączoną komórkę w pionie kontroli",

b) w § 2:

- w ust. 7 w pkt 1:

- - lit. b i c otrzymują brzmienie:

"b) przyjmowanie, ewidencjonowanie, weryfikacja pod względem formalnym dokumentów podlegających księgowaniu, w szczególności deklaracji podatkowych, wniosków, informacji, w tym w postaci elektronicznej,

c) przyjmowanie, ewidencjonowanie, weryfikacja pod względem formalnym niepodlegających księgowaniu wniosków, pism i informacji składanych przez podatników lub płatników, w tym w postaci elektronicznej,",

- - uchyla się lit. i,

- w ust. 9 w pkt 3 lit. i otrzymuje brzmienie:

"i) poświadczanie ewidencji zaświadczeń o uzyskanej wygranej,",

- po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:

"9a. Do zadań komórki postępowania podatkowego w pionie orzecznictwa urzędu należy w szczególności:

1) prowadzenie postępowań podatkowych, w tym w sprawach:

a) określania wysokości przychodu/dochodu, wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości zaliczek na podatek, wysokości nadpłaty, wysokości straty poniesionej przez podatnika, wpłat z zysku, wysokości odsetek za zwłokę, wysokości zwrotu podatku lub nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do odliczenia w następnych okresach rozliczeniowych, ustalanie zobowiązań podatkowych,

b) nieujawnionych źródeł przychodów oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodu,

c) ustalania zobowiązań podatkowych,

d) orzekania w sprawach odpowiedzialności spadkobierców, następców prawnych, podmiotów przekształconych oraz płatników za zobowiązania podatkowe,

e) nadpłat i zwrotów,

f) uregulowanych ustawą o podatku akcyzowym dotyczących obrotu krajowego i transakcji wewnątrzwspólnotowych, ustawą o grach hazardowych, ustawą o podatku od wydobycia niektórych kopalin, ustawą o podatku od towarów i usług, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych oraz ustawą o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, w zakresie opłaty paliwowej od paliw silnikowych ciążącej na podmiotach innych niż importer, ustawą - Prawo ochrony środowiska w zakresie opłaty emisyjnej,

g) stosowania generalnego i ryczałtowego zabezpieczenia akcyzowego,

h) dotyczących podatkowych znaków akcyzy oraz legalizacyjnych znaków akcyzy,

i) przyjęcia, przedłużenia terminu ważności, podwyższenia wysokości, zmiany formy, pokrycia należności, zwrotu lub zwolnienia zabezpieczenia majątkowego, o którym mowa w art. 38a ustawy - Prawo energetyczne,

j) zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego,

k) nakładania kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o podatku akcyzowym,

l) norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych lub dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych;

2) wnioskowanie o zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych;

3) wydawanie postanowień w sprawach przedłużenia terminu zwrotu podatku;

4) orzecznictwo w zakresie kar porządkowych;

5) ustalanie wysokości kosztów postępowania;

6) orzekanie w zakresie zgody lub odmowy wydania zgody na przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT;

7) wydawanie zaświadczeń w zakresie właściwości rzeczowej komórki;

8) dokonywanie urzędowych adnotacji związanych z powstaniem i wykonaniem zobowiązań podatkowych na dokumentach potwierdzających złożenie zabezpieczenia akcyzowego;

9) poświadczanie ewidencji zaświadczeń o uzyskanej wygranej;

10) poświadczanie ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych;

11) przyjmowanie zabezpieczeń majątkowych, o których mowa w art. 38a ustawy - Prawo energetyczne;

12) wydawanie decyzji o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych, o zmianie wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych oraz o wykreśleniu pośredniczącego podmiotu z rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych;

13) wydawanie druków zaświadczeń o uzyskanej wygranej;

14) dokonywanie czynności sprawdzających w zakresie właściwości rzeczowej komórki.",

- po ust. 13 dodaje się ust. 13a i 13b w brzmieniu:

"13a. Za zgodą dyrektora izby administracji skarbowej, w komórce kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem ust. 13b, mogą być również wykonywane zadania, o których mowa w § 2 ust. 9 pkt 1 lit. a tiret pierwsze - trzecie, lit. b lub pkt 3 lit. a, w zakresie, w jakim uprzednio przez tę komórkę była prowadzona kontrola podatkowa.

13b. Za zgodą dyrektora izby administracji skarbowej, w komórce kontroli podatkowej w pionie kontroli wyspecjalizowanego urzędu skarbowego mogą być również wykonywane zadania, o których mowa w § 2 ust. 10 pkt 1 lit. a, w zakresie, w jakim uprzednio przez tę komórkę była prowadzona kontrola podatkowa.";

14) w załączniku nr 9 do zarządzenia:

a) w § 1 w ust. 1 w pkt 5 w lit. g średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. h w brzmieniu:

"h) ustalania i odzyskiwania mienia (CZM);",

b) w § 2 w ust. 1 w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) niezbędną liczbę komórek organizacyjnych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a, pkt 2-4 i pkt 5 lit. a i b, różnicując ich zadania, z zastrzeżeniem § 8 ust. 2 pkt 2,",

c) w § 3:

- po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. W przypadku oddziałów celnych obsługujących przejścia graniczne oraz oddziałów celnych wyznaczonych do wykonywania zadań CUDO, w których wielkość obrotu towarowego lub osobowego to uzasadnia, mogą być realizowane zadania, o których mowa w § 4 ust. 9 pkt 54.",

- ust. 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Oddział celny może prowadzić depozyt urzędu i nadzorować towary w nim przechowywane.",

d) w § 4:

- w ust. 4 w pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) prowadzenie depozytu urzędu i nadzór nad towarami tam przechowywanymi,",

- w ust. 8:

- - w pkt 3 w lit. l w tiret dziewiątym średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się tiret dziesiąte i jedenaste w brzmieniu:

"- przekazywanie do centralnej ewidencji pojazdów danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 15, 15a i 22 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, a w przypadku odczytu drogomierza pojazdu niezarejestrowanego także przekazywanie danych, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1 i 13 tej ustawy,

- zatrzymywanie i zwracanie dowodów rejestracyjnych, o których mowa w art. 132 i 133 ustawy - Prawo o ruchu drogowym;",

- - w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) komórki ustalania i odzyskiwania mienia:

a) realizacja zadań w zakresie ujawniania i odzyskiwania mienia w sprawach niezastrzeżonych dla Centrum ds. Ustalania i Odzyskiwania Mienia, w szczególności:

- podejmowanie działań zmierzających do ujawniania i poszukiwania składników majątkowych osób i przedsiębiorstw, co do których planowana lub prowadzona jest kontrola celno-skarbowa lub podatkowa, a także osób podejrzanych,

- współpraca z komórkami operacyjno-rozpoznawczymi, dochodzeniowo-śledczymi i kontrolnymi w zakresie ujawniania i odzyskiwania mienia,

- udział w czynnościach kontrolnych i procesowych w sprawach, w których może się to przyczynić do skutecznego ujawnienia i zabezpieczenia składników majątkowych, w tym sporządzanie list i opisów składników majątkowych,

- dokonywanie ustaleń w zbiorach danych, do których inne komórki lub jednostki organizacyjne KAS nie mają bezpośredniego dostępu,

- udzielanie wsparcia jednostkom i komórkom izby w zakresie prowadzenia działań zmierzających do zabezpieczenia mienia,

b) współpraca z Centrum ds. Ustalania i Odzyskiwania Mienia i pozostałymi komórkami ds. ustalania i odzyskiwania mienia w urzędach celno-skarbowych,

c) współpraca z Regionalnym Biurem Odzyskiwania Mienia Komendy Wojewódzkiej Policji w zakresie ujawniania i identyfikowania mienia mogącego mieć związek z przestępstwem oraz z innymi podmiotami uprawnionymi do ujawniania, identyfikowania, zabezpieczania i odzyskiwania mienia,

d) współpraca z Centrum ds. Ustalania i Odzyskiwania Mienia w sprawach międzynarodowej wymiany informacji celem ujawniania i zabezpieczania mienia zagrożonego przepadkiem w związku z przestępstwami pozostającymi we właściwości organów KAS lub mogących stanowić zabezpieczenie grożących kar, środków karnych lub kompensacyjnych w ramach obowiązujących umów i porozumień,

e) opracowywanie i wdrażanie wewnętrznych procedur działania w zakresie skutecznego odzyskiwania mienia,

f) prowadzenie szkoleń w zakresie metod, mechanizmów i procedur ustalania stanu majątkowego oraz stosowania zabezpieczenia majątkowego.",

- w ust. 9 w pkt 53 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 54 i 55 w brzmieniu:

"54) zabezpieczenie w obrębie oddziału celnego prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych wspomagających realizację pozostałych zadań statutowych oddziału;

55) kontrola przesyłek pocztowych, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 23 lutego 2017 r. w sprawie sposobu wykonywania kontroli przesyłek pocztowych (Dz. U. poz. 400).",

- w ust. 11 wyrazy "pkt 49-53" zastępuje się wyrazami "pkt 48-52",

e) po § 7 dodaje się § 7a w brzmieniu:

"§ 7a. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy służba lub praca jest wykonywana w systemie zmianowym, dyrektor izby na wniosek naczelnika urzędu może powołać kierownika zmiany w komórce realizacji.",

f) w § 8 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wniosek wraz z uzasadnieniem o wyrażenie zgody na wprowadzenie rozwiązań, o których mowa w § 1 ust. 3, § 2 ust. 1 pkt 1 i 4, ust. 2-4 i ust. 7, § 3 ust. 2, 4, 6, 7 i 12 oraz § 4 ust. 14 pkt 2.";

15) w załączniku nr 11 do zarządzenia:

a) w § 1 w ust. 2:

- w pkt 1:

- - w lit. b po wyrazach "w zakresie utrzymania i rozwoju" dodaje się wyrazy "oraz wsparcia merytorycznego",

- - w lit. b średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu:

"c) komórkę Ministerstwa właściwą do spraw ceł w zakresie utrzymania i rozwoju Systemu Międzynarodowej Pomocy Administracyjnej w Sprawach Celnych (SMPA);",

- pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w województwie kujawsko-pomorskim Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy wspiera właścicieli biznesowych SISC w procesie testowania i jakości SISC;",

- w pkt 3 w lit. b:

- - tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- Systemu Elektronicznego Raportowania Postępu Prac w projektach Programu PUESC (SERPP2),",

- - dodaje się tiret piąte w brzmieniu:

"- Systemu Rejestrów Wspólnej Polityki Rolnej (RWPR),",

- w pkt 4 w lit. a dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:

"- Elektronicznych Instrukcji - Ograniczenia Pozataryfowe,",

- w pkt 5 w lit. a dodaje się tiret piąte w brzmieniu:

"- systemów informatycznych/komponentów SISC, w celu utrzymania spójności i ciągłości działania SISC,",

- w pkt 6 w lit. a:

- - tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- Automatycznego Systemu Eksportu (AES) z podsystemami AES/STATUS, AES/WALIDATOR, AES/KOMUNIKATOR BCP i AES/ECS2,",

- - dodaje się tiret szóste w brzmieniu:

"- Systemu Obsługi Deklaracji (CELINA),",

- pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) w województwie mazowieckim Izba Administracji Skarbowej w Warszawie wspiera komórkę Ministerstwa właściwą do spraw ceł w zakresie utrzymania i rozwoju:

a) Systemu do Rozliczania Procedur Specjalnych (RPS),

b) Systemu Kartoteka Psa Służbowego (SIRA);",

- w pkt 8:

- - w lit. a uchyla się tiret pierwsze,

- - lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) komórkę Ministerstwa właściwą do spraw zwalczania przestępczości ekonomicznej w zakresie utrzymania i rozwoju:

- Automatycznego Systemu Rozpoznawania Numerów Rejestracyjnych (ANPRS),

- Ewidencji Spraw Karnych Skarbowych (ESKS);",

- w pkt 9 w lit. a dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:

"- Systemu do awizacji przyjazdu na drogowe przejścia graniczne autobusów (e-BOOKING BUS),",

- pkt 10 otrzymuj e brzmienie:

"10) w województwie śląskim Izba Administracji Skarbowej w Katowicach wspiera właścicieli biznesowych SISC w utrzymaniu i rozwoju pierwszej linii wsparcia użytkowników zewnętrznych i wewnętrznych SISC;",

- w pkt 12 lit. b otrzymuj e brzmienie:

"b) komórkę Ministerstwa właściwą do spraw ceł w zakresie utrzymania i rozwoju:

- Systemu Zintegrowanej Rejestracji Przedsiębiorców i Obsługi Wniosków (SZPROT),

- Aplikacji P44 umożliwiającej dostarczanie informacji dotyczących obowiązujących dokumentów do wypełniania pola 44 SAD,

- Systemu szybkiej informacji o niebezpiecznych produktach nieżywnościowych (RAPEX);",

- w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14) w województwie pomorskim Izba Administracji Skarbowej w Gdańsku wspiera komórkę Ministerstwa właściwą do spraw ceł w zakresie utrzymania i rozwoju Systemu Koordynacji Kontroli - Porty 24 (SKK PORTY24).",

b) w § 2:

- w pkt 1 w lit. a:

- - uchyla się tiret jedenaste,

- - dodaje się tiret czternaste i piętnaste w brzmieniu:

"- utrzymania oraz wsparcia merytorycznego i technicznego Systemu Elektronicznych Zamknięć Urzędowych i Systemu,

- utrzymania oraz wsparcia merytorycznego i technicznego Systemu Wirtualizacji i Backupu (SWB),",

- w pkt 2 w lit. a dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:

"- zadania Centrum kompetencyjnego wspierającego komórkę Ministerstwa właściwą do spraw informacji finansowej w zakresie prowadzenia Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR),",

- w pkt 3:

- - lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) zadania Centrum Kompetencyjnego wspierającego komórki Ministerstwa właściwe do spraw analiz, nadzoru nad kontrolami oraz poboru podatków w zakresie utrzymania i wsparcia technicznego w obszarze Repozytorium JPK, JPK Lunetka oraz Repozytorium e-Paragonów,",

- - uchyla się lit. aa,

- - w lit. b uchyla się tiret pierwsze,

- - w pkt 4 w lit. a w tiret trzecim:

- - uchyla się podwójne tiret czwarte,

- - dodaje się podwójne tiret czternaste w brzmieniu:

"- - Systemu S KTI KAS, obsługującego Krajowy Telefon Interwencyjny KAS,",

- w pkt 5 w lit. a w tiret drugim dodaje się podwójne tiret ósme - czternaste w brzmieniu:

"- - utrzymania, administrowania oraz wsparcia merytorycznego i technicznego Portalu Podatkowego,

- - testowania systemów obsługiwanych w KAS pod względem funkcjonalnym po wprowadzeniu zmian w zakresie deklaracji podatkowych,

- - analizy funkcjonalnej systemów,

- - realizacji zadań pierwszej linii wsparcia użytkowników systemów Portalu Podatkowego, JPK, e-Deklaracje, e-PIT, kas online, sprawozdań finansowych,

- - realizacji zadań drugiej linii technicznego wsparcia eksperckiego dla KIS,

- - przygotowywania opisów formularzy w aplikacji OPFOR we współpracy z komórką Ministerstwa właściwą do spraw informatyzacji,

- - pierwszej linii wsparcia związanej z wykazem podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,",

- w pkt 10 w lit. a uchyla się tiret szóste,

- w pkt 11:

- - uchyla się lit. b,

- - lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Gdyni realizuje zadania Centrum Kompetencyjnego wspierającego komórki Ministerstwa właściwe do spraw ceł, do spraw organizacji KAS oraz do spraw zwalczania przestępczości ekonomicznej w zakresie planowania, zakupu, eksploatacji urządzeń RTG oraz koordynacji i nadzoru nad wykonywaniem zadań kontrolnych z wykorzystaniem urządzeń RTG,",

- w pkt 12 w lit. a dodaje się tiret piąte w brzmieniu:

"- Krajowego Administratora Systemu Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace),",

- w pkt 15 w lit. a tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"- budowy, administrowania i wsparcia dla Centralnego Rejestru Operacyjnego CeRO,",

- w pkt 16 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) Zachodniopomorski Urząd Celno-Skarbowy w Szczecinie realizuje zadania Centrum Kompetencyjnego wspierającego:

- komórkę Ministerstwa właściwą do spraw nadzoru nad kontrolami w obszarze gier hazardowych w zakresie wykonywania zadań w zakresie kontroli gier hazardowych,

- komórkę Ministerstwa właściwą do spraw do spraw zwalczania przestępczości ekonomicznej w obszarze gier hazardowych w zakresie prowadzenia spraw o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe określone w art. 107 § 1, § 3 i § 4 Kodeksu karnego skarbowego w zakresie zagranicznych gier losowych lub zagranicznych zakładów wzajemnych urządzanych lub prowadzonych dla usługobiorców uczestniczących w grze hazardowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, popełnione za pośrednictwem sieci Internet,".

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.W terminie nie później niż 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia:

1) dyrektorzy izb administracji skarbowej oraz dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedłożą Ministrowi Finansów do zatwierdzenia projekty regulaminów organizacyjnych izb administracji skarbowej oraz Krajowej Informacji Skarbowej,

2) naczelnicy urzędów skarbowych oraz naczelnicy urzędów celno-skarbowych przedłożą dyrektorom izb administracji skarbowej do zatwierdzenia projekty regulaminów organizacyjnych urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych

- zgodne ze statutami nadanymi zarządzeniem, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Finansów: T. Kościński

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2265).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00