ZARZĄDZENIE NR 29
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 listopada 2025 r.
w sprawie wdrażania wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg o znaczeniu obronnym
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 889) w związku z § 4 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2023 r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania i wykorzystania transportu na potrzeby obronne państwa, a także jego ochrony w czasie wojny oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. poz. 1660) zarządza się, co następuje:
§ 1. Drogi o znaczeniu obronnym buduje lub przebudowuje się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418, 1080 i 1535), uwzględniając dodatkowo wymagania techniczno-obronne, które określają parametry związane z:
1) klasą drogi,
2) szerokością pasa ruchu,
3) szerokością poboczy,
4) minimalnym promieniem łuku kołowego,
5) minimalnym promieniem krzywej wypukłej i wklęsłej niwelety jezdni,
6) minimalną wysokością skrajni jezdni,
7) klasą obciążenia pojazdami samochodowymi drogowego obiektu inżynierskiego
- określone w tabeli nr 1 w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§ 2. Zarządca drogi o oznaczeniu obronnym uzgadnia z terenowym organem administracji wojskowej punkty krytyczne, w których stosuje się parametry pojazdu miarodajnego określonego w tabeli nr 2 i na rysunku w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§ 3. Zarządca drogi o znaczeniu obronnym uzgadnia z terenowym organem administracji wojskowej potrzebę i zakres zastosowania rozwiązań służących mobilności i kontrmobilności.
§ 4. Drogowe odcinki lotniskowe w ciągach dróg o znaczeniu obronnym projektuje się zgodnie z Normą Obronną dotyczącą nawierzchni drogowych odcinków lotniskowych.
§ 5. Miejsca obsługi podróżnych określone w wykazie dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków, o którym mowa w art. 4a ust 2 ustawy, buduje lub przebudowuje się uwzględniając wymagania techniczno-obronne określone w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§ 6. 1. Do budowy lub przebudowy drogi o znaczeniu obronnym, jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia:
1) został złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
2) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania innych robót budowlanych,
3) zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu lub opracowanie projektu i wykonanie robót budowlanych
- stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Przez projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1) projekt budowlany - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi o znaczeniu obronnym jest wymagane opracowanie projektu budowlanego;
2) projekt budowlany, projekt zagospodarowania działki lub terenu albo odpowiednio szkice lub rysunki - jeżeli do budowy lub przebudowy drogi publicznej o znaczeniu obronnym nie jest wymagane opracowanie projektu budowlanego.
§ 7. Traci moc zarządzenie Ministra Infrastruktury nr 21 z dnia 4 czerwca 2024 r. w sprawie wdrożenia wymagań techniczno-obronnych dotyczących dróg publicznych o znaczeniu obronnym (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 28).
§ 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: D. Klimczak
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
Załączniki do zarządzenia Ministra
Infrastruktury nr 29 z dnia 21 listopada
2025 r. (Dz. Urz. MI poz. 44)
Załącznik nr 1
Tabela nr 1. Parametry drogi
| Lp. | Parametr drogi | j.m. | Wymagania techniczno-obronne | ||
| PSDP1) | USDP2) | ||||
| 1 | Klasa | - | A, S, GP, G | G | Z, L, D |
| 2 | Szerokość pasa ruchu na odcinku prostym | m | 3,50 (3,753)) | 3,50 (3,00 lub 3,25)4) | 3,50 lub 3,25 lub 3,005) |
| 3 | Szerokość pobocza | - | na drodze zamiejskiej klasy G lub Z o szerokości pasa ruchu wynoszącej 3,50 m projektuje częściowo o nawierzchni twardej (opaska zewnętrzna) i częściowo o nawierzchni gruntowej | ||
| 4 | Minimalny promień łuku kołowego w planie jezdni (łuku poziomego) | m | 25 | ||
| 5 | Minimalny promień krzywej wypukłej niwelety jezdni Minimalny promień krzywej wklęsłej niwelety jezdni | m | 1 500 1 000 | 600 600 | |
| 6 | Minimalna wysokość skrajni jezdni | m | 4,60 (5,006)) | ||
| 7 | Klasa obciążenia pojazdami samochodowymi drogowego obiektu inżynierskiego | - | I | ||
1) Podstawowa sieć dróg na potrzeby obronne państwa.
2) Uzupełniająca sieć dróg na potrzeby obronne państwa.
3) Dotyczy wyłącznie drogi klasy A.
4) Dopuszcza się w trudnych warunkach po uzgodnieniu z terenowym organem administracji wojskowej.
5) Określa terenowy organ administracji wojskowej.
6) Dotyczy wyłącznie drogi klasy A lub S.
Tabela nr 2. Parametry pojazdu miarodajnego
| Długość pojazdu Lpoj. | Szerokość pojazdu Wpoj. | Zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu | Minimalny zewnętrzny promień skrętu | Wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu | Projektowy promień skrętu |
| 25,030 m | 3,672 m | 33,870 m | 32,870 m | 25,400 m | 25,000 m |
Użyte w tabeli określenia oznaczają:
1) długość pojazdu Lpoj. - odległość między skrajnymi punktami pojazdu mierzona równolegle do jego osi podłużnej; definicję tę stosuje się również do pojazdów przegubowych składających się z minimum dwóch segmentów;
2) szerokość pojazdu Wpoj. - odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu mierzona równolegle do płaszczyzny jezdni;
3) zewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
4) minimalny zewnętrzny promień skrętu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, zewnętrzny ślad kół pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
5) wewnętrzny promień korytarza wyjściowego ruchu - promień łuku kołowego wyznaczony przez skrajny, wewnętrzny element pojazdu, przy maksymalnym skręcie kół osi przedniej;
6) projektowy promień skrętu - minimalny promień wyokrąglenia do projektowania wewnętrznej krawędzi elementów infrastruktury drogowej, który wynika z korytarza ruchu danego pojazdu.
Rysunek. Korytarz ruchu pojazdu miarodajnego

Załącznik nr 2
WYMAGANIA TECHNICZNO-OBRONNE DO STOSOWANIA PRZY BUDOWIE LUB PRZEBUDOWIE MIEJSC OBSŁUGI PODRÓŻNYCH (MOP)
1. MOP oraz jego połączenie z jezdnią główną projektuje się w sposób umożliwiający ruch oraz postój pojazdu miarodajnego.
2. Postój pojazdu miarodajnego zapewnia się poprzez wydzielenie placu postojowego w ramach stanowisk postojowych dla samochodów cywilnych, o minimalnej szerokości 40 m i długości 150 m.
3. Plac postojowy powinien być pozbawiony przeszkód, w szczególności w postaci konstrukcji wsporczych urządzeń do oświetlenia, roślinności, znaków pionowych oraz krawężników wyniesionych ponad 8 cm ponad poziom powierzchni przeznaczonej do ruchu lub postoju pojazdów.
4. MOP wyposaża się w szczególności w:
1) skrzynki elektryczne z minimum 4 gniazdami z zasilaniem 230V w odległościach co 50 m;
2) skrzynki elektryczne z minimum 2 gniazdami z zasilaniem 380V w odległościach co 50 m;
3) minimum 4 gniazda z zasilaniem 24V AC w odległościach co 50 m;
4) listwy uziemiające.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
