Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego rok 2010 nr 3 poz. 44
Wersja archiwalna od 2010-04-21 do 2015-03-16
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego rok 2010 nr 3 poz. 44
Wersja archiwalna od 2010-04-21 do 2015-03-16
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 19/2010 MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)

z dnia 21 kwietnia 2010 r.

w sprawie ustalenia Regulaminu przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Na podstawie art. 274 ust. 1 pkt 2 i art. 280 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

Ustala się Regulamin przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Barbara Kudrycka

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działami administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

Załącznik do zarządzenia nr 19/2010 Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
z dnia 21 kwietnia 2010 r. (poz. 44)

REGULAMIN PRZEPROWADZANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO W MINISTERSTWIE NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

§ 1

Podstawę przeprowadzania audytu wewnętrznego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej „Ministerstwem”, stanowią:

1) ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146);

2) rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 21, poz. 108);

3) komunikat Nr 1 Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 2, poz. 12);

4) komunikat Nr 16/2006 Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie ogłoszenia „Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i „Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” (Dz. Urz. MF Nr 9, poz. 70).

§ 2

Celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest wspieranie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej „Ministrem”, w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej, czynności doradcze oraz dostarczenie racjonalnego zapewnienia, że mechanizmy zarządzania i kontroli w Ministerstwie funkcjonują prawidłowo.

§ 3

1. Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i podlega wyłącznie Ministrowi.

2. Audytor wewnętrzny, w sprawach organizacyjnych, podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.

3. Audytor wewnętrzny realizując swoje zadania postępuje zgodnie z przepisami prawa, „Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i „Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.

§ 4

Audytor wewnętrzny, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracuje z audytorami wewnętrznymi w działach administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe, zwanych dalej „działami”, oraz z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli i innymi podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli w Ministerstwie.

§ 5

Obowiązkiem audytora wewnętrznego jest rzetelne, obiektywne i niezależne ustalenie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach, a także określenie i analiza przyczyn i skutków uchybień oraz przedstawienie zaleceń dotyczących usprawnienia badanego obszaru i usunięcia uchybień.

§ 6

1. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo wglądu do wszelkich dokumentów oraz źródeł informacji związanych z funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

2. Audytor wewnętrzny ma prawo wstępu do pomieszczeń Ministerstwa, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

3. Audytor wewnętrzny ma prawo żądać od dyrektora i pracowników komórki organizacyjnej, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, zwanej dalej „audytowaną komórką”, niezbędnych informacji, wyjaśnień i kopii dokumentów.

§ 7

Audytor wewnętrzny realizuje działania o charakterze:

1) zadań zapewniających;

2) czynności doradczych, w tym składa wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach;

3) czynności sprawdzających.

§ 8

Audyt wewnętrzny obejmuje badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej, a w szczególności:

1) przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej w działach oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych w Ministerstwie;

2) ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych w Ministerstwie;

3) ocenę zabezpieczenia mienia Ministerstwa;

4) ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów Ministerstwa;

5) przegląd dokumentów programowych i planów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Ministerstwa z planowanymi wynikami i celami.

§ 9

1. Audyt wewnętrzny może objąć swoim zakresem wszystkie obszary funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie oraz w działach.

2. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny niezwłocznie informuje Ministra lub Dyrektora Generalnego Ministerstwa o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.

3. Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.

§ 10

1. Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego, który określa podstawowy zakres zadań audytowych w Ministerstwie.

2. Audytor wewnętrzny przygotowuje, w porozumieniu z Ministrem, do końca roku plan audytu wewnętrznego na następny rok.

3. Do końca stycznia każdego roku audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

4. W przypadku zmian organizacyjnych w Ministerstwie, w razie pojawienia się nowych lub istotnej zmiany dotychczasowych czynników ryzyka, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, audyt wewnętrzny przeprowadza się poza planem, o którym mowa w ust. 1, na wniosek Ministra lub z inicjatywy audytora wewnętrznego po uzgodnieniu z Ministrem.

5. Audytor wewnętrzny przedstawia Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i Ministrowi Finansów, w każdym czasie, na wniosek każdego z nich, informacje o przeprowadzonych audytach wewnętrznych.

§ 11

1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzonego audytu wewnętrznego, zwane dalej „sprawozdaniem”, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.

2. Audytor wewnętrzny przekazuje sprawozdanie dyrektorowi audytowanej komórki.

3. Dyrektor audytowanej komórki może zgłosić na piśmie, w terminie określonym przez audytora wewnętrznego, nie krótszym niż 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.

4. Audytor wewnętrzny, po zapoznaniu się z zastrzeżeniami i wyjaśnieniami dyrektora audytowanej komórki, może zmienić lub uzupełnić treść sprawozdania.

5. W przypadku nieuwzględnienia w całości albo w części dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń do treści sprawozdania, audytor wewnętrzny przekazuje na piśmie swoje stanowisko wraz z uzasadnieniem dyrektorowi audytowanej komórki.

6. Audytor wewnętrzny przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa oraz dyrektorowi audytowanej komórki po jednym egzemplarzu sprawozdania.

7. W terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania sprawozdania dyrektor audytowanej komórki oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa mogą przedstawić Ministrowi na piśmie swoje stanowisko wobec przedstawionego sprawozdania.

§ 12

1. Audytor wewnętrzny może przeprowadzić czynności sprawdzające, dokonując oceny działań audytowanej komórki podjętych w celu realizacji zaleceń.

2. Ustalenia poczynione w trakcie czynności sprawdzających oraz ich ocenę audytor wewnętrzny zamieszcza w notatce informacyjnej, którą przekazuje Ministrowi i dyrektorowi audytowanej komórki.

§ 13

1. Audytor wewnętrzny wykonuje czynności doradcze w ramach planu audytu, na wniosek Ministra lub z własnej inicjatywy w zakresie uzgodnionym z Ministrem.

2. Audytor wewnętrzny, w ramach czynności doradczych, może z własnej inicjatywy przedstawić Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki opinie i wnioski mające na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa lub komórki.

3. Z przeprowadzonych czynności doradczych audytor wewnętrzny sporządza informację w formie notatki, którą pozostawia w aktach audytu wewnętrznego, lub sprawozdania, które przekazuje Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i dyrektorowi audytowanej komórki.

§ 14

Komórka audytu wewnętrznego zapewnia obsługę organizacyjną Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej - nauka i szkolnictwo wyższe w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz prowadzi inne działania mające na celu wsparcie jego prac.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00