Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji i Nauki rok 2020 poz. 3
Wersja archiwalna od 2020-10-28 do 2021-01-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji i Nauki rok 2020 poz. 3
Wersja archiwalna od 2020-10-28 do 2021-01-28
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI

z dnia 28 października 2020 r.

w sprawie zakresów czynności sekretarzy stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:

1) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Edukacji i Nauki;

2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;

3) Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Sekretarze stanu i podsekretarz stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w ramach:

1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848);

2) zadań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ogólnych zadań ministrów, wynikających z innych aktów normatywnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a w razie jego nieobecności - Sekretarz Stanu Marzena Machałek. W razie nieobecności obu sekretarzy stanu, Ministra zastępuje Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. W razie nieobecności:

1) Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;

2) Sekretarz Stanu Marzeny Machałek - czynności do niej należące wykonuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a jeżeli również on jest nieobecny - Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć;

3) Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia - czynności do niego należące wykonuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a jeżeli również ona jest nieobecna - Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą sprawy:

1) koordynacji współpracy z Sejmem i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedkładania informacji i sprawozdań, uczestniczenia w posiedzeniach właściwych komisji sejmowych i senackich, udzielania odpowiedzi posłom i senatorom;

2) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;

3) udziału w pracach Komitetu do Spraw Europejskich;

4) współpracy międzynarodowej dwustronnej i wielostronnej oraz z organizacjami międzynarodowymi;

5) przygotowywania projektów oraz negocjowania umów i porozumień międzynarodowych w zakresie oświaty, wychowania i młodzieży, a także koordynowania realizacji umów i porozumień;

6) promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;

7) oświaty polonijnej;

8) współpracy z organizacjami polonijnymi;

9) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;

10) współpracy rozwojowej;

11) polityki migracyjnej;

12) współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;

13) nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;

14) przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi;

15) wzajemnego uznawania poziomu wykształcenia uzyskanego w zagranicznym systemie oświaty;

16) organizowania kursów języka polskiego i adaptacyjnych dla repatriantów;

17) kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;

18) koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;

19) pełnienia funkcji przewodniczącego Komitetu do spraw Edukacji działającego w ramach Polsko-Niemieckiej Komisji Międzyrządowej do spraw Współpracy Regionalnej i Przygranicznej;

20) pełnienia funkcji przewodniczącego Rady Zarządzającej do spraw realizacji projektu Polsko-Niemiecki podręcznik do nauczania historii;

21) pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji "Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży";

22) kontaktów ze związkami zawodowymi;

23) zatrudniania nauczycieli;

24) wynagradzania nauczycieli;

25) systemu awansu zawodowego nauczycieli;

26) praw i obowiązków nauczycieli;

27) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;

28) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3.

2. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Współpracy Międzynarodowej;

2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w zakresie dotyczącym pragmatyki zawodowej nauczycieli.

3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Do zakresu czynności Sekretarz Stanu Marzeny Machałek należą sprawy:

1) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;

2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER);

3) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;

4) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;

5) ewaluacji instrumentów wdrażania funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;

6) monitorowania w zakresie wsparcia z funduszy strukturalnych;

7) edukacyjnego programu wspólnotowego Erasmus+ (2014-2020) oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;

8) Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji;

9) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych;

10) projektowania kierunków rozwoju systemu edukacji w Polsce;

11) tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;

12) polityki uczenia się przez całe życie;

13) udziału Polski w strategicznych ramach współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020);

14) Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;

15) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;

16) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;

17) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;

18) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

19) działalności eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;

20) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;

21) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;

22) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;

23) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;

24) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;

25) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;

26) wychowania, w tym wychowawczej funkcji szkół i placówek;

27) opiekuńczej funkcji szkół i placówek, w tym opieki świetlicowej;

28) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;

29) funkcjonowania:

a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,

b) szkół specjalnych i integracyjnych,

c) poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,

d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,

e) placówek oświatowo-wychowawczych,

f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,

g) placówek artystycznych,

h) gabinetów profilaktyki zdrowotnej;

30) kształcenia specjalnego;

31) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

32) resocjalizacji;

33) profilaktyki społecznej i zdrowotnej;

34) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;

35) rozwoju edukacji na obszarach wiejskich;

36) fundacji, dla których Minister jest ministrem właściwym;

37) zagospodarowania czasu wolnego uczniów;

38) współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym wolontariatu;

39) organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;

40) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.

2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;

2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;

3) Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego.

3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

2) Instytutem Badań Edukacyjnych w zakresie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;

3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. Do zakresu czynności Podsekretarza Stanu Macieja Kopcia należą sprawy:

1) udziału w pracach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:

a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,

b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących - z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;

3) wychowania przedszkolnego;

4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;

5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6) przyjmowania uczniów do szkół;

7) organizacji roku szkolnego;

8) uspołeczniania szkoły, w tym rozwoju samorządności uczniowskiej;

9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;

10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

11) religii i etyki;

12) mniejszości narodowych i etnicznych;

13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;

14) nadzorowania i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;

15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami, zespołami szkół i szkołami polskimi przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej;

16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;

17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;

18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;

19) uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;

20) doskonalenia nauczycieli;

21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli oraz ich akredytacji;

22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;

23) doradztwa metodycznego;

24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;

25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;

26) tytułu honorowego profesora oświaty;

27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podstaw programowych kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;

28) wychowania do życia w rodzinie;

29) edukacji dla bezpieczeństwa i edukacji globalnej;

30) podręczników do kształcenia ogólnego, kształcenia zawodowego oraz kształcenia specjalnego;

31) podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz nauki języka regionalnego;

32) ramowych planów nauczania w kształceniu ogólnym;

33) statutów przedszkoli i szkół;

34) dokumentacji przebiegu nauczania;

35) świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;

36) oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;

37) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;

38) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI);

39) badań edukacyjnych;

40) innowacji i eksperymentów w kształceniu ogólnym;

41) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;

42) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół;

43) tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;

44) nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;

45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;

46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;

47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;

48) analizy ocen skutków regulacji przygotowywanych w Ministerstwie;

49) prac statystycznych i analitycznych z zakresu oświaty;

50) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w zakresie programu INES;

51) systemu informacji oświatowej;

52) nadzoru nad Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie utrzymania i rozwoju systemu informacji oświatowej;

53) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań nadzorowanych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem spraw właściwych dla Instytucji Pośredniczącej, o których mowa § 6 ust. 1 pkt 2 i 3.

2. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Kształcenia Ogólnego;

2) Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji;

3) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, z wyłączeniem pragmatyki zawodowej nauczycieli.

3. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:

1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;

2) Centrum Nauki Kopernik;

3) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz monitorowania losów absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe;

4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.

4. Podsekretarz Stanu Maciej Kopeć wykonuje zadania wynikające z nadzoru pedagogicznego Ministra nad:

1) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie;

2) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. 1. Do zakresu czynności Dyrektora Generalnego należy wykonywanie zadań:

1) określonych w art. 25 ust. 4 ustawy o służbie cywilnej;

2) wynikających dla dyrektora generalnego z innych aktów normatywnych.

2. Dyrektor Generalny wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:

1) Departamentu Ekonomicznego;

2) Biura Administracyjnego;

3) Biura Kontroli;

4) Biura Organizacyjnego.

3. Dyrektor Generalny wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Centrum Informatycznym Edukacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. W ramach czynności ustalonych w § 5-8 sekretarze stanu i podsekretarz stanu oraz Dyrektor Generalny:

1) są upoważnieni do podejmowania decyzji i rozstrzygnięć w imieniu Ministra, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń;

2) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej - oświata i wychowanie;

3) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;

4) sprawują koordynację i nadzór w odniesieniu do spraw objętych działalnością Ministerstwa, niezależnie od przynależności tych spraw do właściwości określonych komórek organizacyjnych Ministerstwa, współpracując ze sobą w sprawach zakresowo zbieżnych;

5) są upoważnieni do podpisywania pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych i opiniowania;

6) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowych;

7) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;

8) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych;

9) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz postępowań związanych z udzielaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;

10) reprezentują Ministra wobec innych organów i instytucji państwowych oraz organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów wskazanych przez Ministra;

11) biorą udział w pracach zespołów, komisji, komitetów oraz gremiów wskazanych przez Ministra;

12) uczestniczą we współpracy z zagranicą, w tym w ramach Unii Europejskiej;

13) realizują zadania zlecone im bezpośrednio przez Ministra.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. Nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra, Departamentem Informacji i Promocji, Departamentem Prawnym oraz Samodzielnym Stanowiskiem do spraw Audytu Wewnętrznego sprawuje Minister.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych oraz inspektor ochrony danych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Zakresy czynności osób zatrudnionych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. 1. Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu i podsekretarza stanu, realizację zadania koordynuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.

2. Spory kompetencyjne pomiędzy sekretarzami stanu i podsekretarzem stanu rozstrzyga Minister.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. Traci moc zarządzenie nr 11 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 marca 2020 r. w sprawie zakresów czynności sekretarza stanu i podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 11).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00