Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji i Nauki rok 2022 poz. 66
Wersja aktualna od 2023-06-15
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji i Nauki rok 2022 poz. 66
Wersja aktualna od 2023-06-15
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 22 lipca 2022 r.

w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz określenia ich zadań

(ostatnia zmiana: DUMEiN. z 2023 r., poz. 55)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. W Ministerstwie Edukacji i Nauki, zwanym dalej „Ministerstwem", wyznacza się następujące osoby do pełnienia funkcji:

1) koordynatora do spraw dostępności architektonicznej w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie - Pana Macieja Wilczyńskiego, naczelnika Wydziału Administracyjno-Technicznego Edukacji w Biurze Dyrektora Generalnego;

2) koordynatora do spraw dostępności architektonicznej w zakresie działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka - Pana Sławomira Papugę, radcę w Wydziale Administracyjno-Technicznym Nauki w Biurze Dyrektora Generalnego;

3) koordynatora do spraw dostępności cyfrowej w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie - Pana Piotra Zielińskiego, głównego specjalistę w Wydziale Komunikacji w Biurze Ministra;

4) koordynatora do spraw dostępności cyfrowej w zakresie działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka - Pana Piotra Zielińskiego, głównego specjalistę w Wydziale Komunikacji w Biurze Ministra;

5) [1] koordynatora do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej w zakresie działu administracji rządowej - oświata i wychowanie - Pana Daniela Kołodziejskiego, naczelnika Wydziału Organizacji w Biurze Dyrektora Generalnego;

6) [2] koordynatora do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej w zakresie działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka - Panią Martę Wicik, inspektora w Wydziale Organizacji w Biurze Dyrektora Generalnego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Do zadań koordynatorów, o których mowa w § 1, w zakresie właściwości danego koordynatora, należy:

1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Ministerstwo;

2) przygotowanie wkładów do planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zwanej dalej „ustawą", zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 6 ustawy;

3) koordynowanie wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;

4) monitorowanie wdrażania planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;

5) przygotowanie wkładów do raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, zawierającego także informacje zbiorcze o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji i Nauki lub przez niego nadzorowanych;

6) przygotowanie wkładów do sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności Ministerstwa, o których mowa w art. 12 ustawy;

7) opiniowanie, na wniosek kierujących komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie, umów, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, w zakresie określania warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

8) monitorowanie działalności Ministerstwa w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

2. Do zadań koordynatorów, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, w zakresie właściwości danego koordynatora, należy w szczególności zapewnienie:

1) wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków Ministerstwa;

2) instalacji urządzeń lub zastosowania środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynkach Ministerstwa, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych;

3) informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynkach Ministerstwa, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy;

4) wstępu do budynków Ministerstwa osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981 oraz z 2022 r. poz. 558);

5) możliwości ewakuacji z budynków Ministerstwa osób ze szczególnymi potrzebami lub ich uratowania w inny sposób;

6) instalacji w budynkach Ministerstwa urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia.

3. Do zadań koordynatorów, o których mowa w § 1 pkt 3 i 4, w zakresie właściwości danego koordynatora, należy w szczególności zapewnienie:

1) spełnienia wymagań określonych w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848 oraz z 2022 r. poz. 1002), w tym:

a) zapewnienie spełnienia przez strony internetowe Ministerstwa lub aplikacje mobilne będące w posiadaniu Ministerstwa wymagań określonych w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,

b) sporządzanie i publikowanie deklaracji dostępności stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa,

c) dokonywanie przeglądu i aktualizacji deklaracji dostępności stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku, gdy strona internetowa lub aplikacja mobilna podlega zmianom mogącym mieć wpływ na jej dostępność cyfrową,

d) weryfikowanie aktualności wykazów, o których mowa w art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, w zakresie stron internetowych Ministerstwa lub aplikacji mobilnych będących w posiadaniu Ministerstwa oraz informowanie ministra właściwego do spraw informatyzacji o konieczności ich zmiany lub uzupełnienia, w terminie 30 dni od dnia publikacji tych wykazów;

2) na stronie internetowej Ministerstwa informacji o zakresie jego działalności - w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania.

4. Do zadań koordynatorów, o których mowa w § 1 pkt 5 i 6, w zakresie właściwości danego koordynatora, należy w szczególności zapewnienie: [3]

1) obsługi w Ministerstwie z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824 oraz z 2022 r. poz. 583 i 830), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje;

2) komunikacji z Ministerstwem na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, w formie określonej w tym wniosku.

5. Koordynatorzy, o których mowa w § 1 pkt 5 i 6, są odpowiedzialni również za: [4]

1) opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;

2) publikację, zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy, planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Ministerstwo, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy;

3) opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w ust. 1 pkt 5, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;

4) przekazanie do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;

5) publikację, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Ministerstwie, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy;

6) opracowanie, na podstawie wkładów, o których mowa w ust. 1 pkt 6, w uzgodnieniu z pozostałymi koordynatorami, sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności Ministerstwa, o których mowa w art. 12 ustawy;

7) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego sprawozdań dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie działalności Ministerstwa, o których mowa w art. 12 ustawy;

8) koordynowanie opiniowania, na wniosek kierujących komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie, umów, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, w zakresie określania warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Koordynatorzy, o których mowa w § 1, w zakresie swojej właściwości, mogą występować do kierujących komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie z prośbą o przekazanie im informacji niezbędnych do realizacji zadań, o których mowa w § 2, oraz udzielenie pomocy w wykonywaniu tych zadań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Traci moc zarządzenie nr 20 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 czerwca 2020 r. w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 20).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działami administracji rządowej - oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).

[1] § 1 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 czerwca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz określenia ich zadań (Dz.Urz.MEiN. poz. 55). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2023 r.

[2] § 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 czerwca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz określenia ich zadań (Dz.Urz.MEiN. poz. 55). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2023 r.

[3] § 2 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 czerwca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz określenia ich zadań (Dz.Urz.MEiN. poz. 55). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2023 r.

[4] § 2 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 czerwca 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie wyznaczenia koordynatorów do spraw dostępności w Ministerstwie Edukacji i Nauki oraz określenia ich zadań (Dz.Urz.MEiN. poz. 55). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2023 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00