Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2008 nr 21 poz. 277
Wersja aktualna od 2008-10-28
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2008 nr 21 poz. 277
Wersja aktualna od 2008-10-28
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

POROZUMIENIE

między

MINISTREM OBRONY NARODOWEJ

a

MINISTREM SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI

zawarte w dniu 28 października 2008 r.

w sprawie korzystania z wojskowych transportowych statków powietrznych przez formacje podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56, z późn. zm.1)) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.2)), w celu ograniczenia wydatków związanych z realizacją zadań formacji podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz zadań wynikających z międzynarodowych umów lub porozumień, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, a także uchwał Rady Ministrów, Minister Obrony Narodowej oraz Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zwani dalej „Stronami", uzgadniają co następuje:

§ 1. Określenia użyte w porozumieniu oznaczają:

1) MSWiA - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji;

2) jednostka wojskowa - jednostka wojskowa wyznaczona przez Dowódcę Sił Powietrznych;

3) formacja MSWiA - Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Biuro Ochrony Rządu;

4) funkcjonariusz - funkcjonariusz Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu wyznaczony do wykonania zadania poza granicami kraju;

5) przewóz - zespół czynności polegających na transportowaniu statkiem powietrznym funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, ratowników i osób poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych wraz z ich bagażem i wyposażeniem specjalnym takim jak: broń, amunicja, środki przymusu bezpośredniego, środki pirotechniczne oraz sprzęt ratowniczo-medyczny i środki medyczne;

6) przewóz łączony - wykonanie transportu statkiem powietrznym funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu wraz z bagażem i wyposażeniem, razem z wykonaniem transportu na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej;

7) ładunek niebezpieczny - przedmioty i substancje, które zostały umieszczone w spisie ładunków niebezpiecznych i zostały zakwalifikowane według klas zagrożenia, zalecanych przez Komitet Organizacji Narodów Zjednoczonych właściwy do spraw transportu ładunków niebezpiecznych, a także wyposażenie specjalne;

8) konwój - zespół czynności polegających na transportowaniu statkiem powietrznym osób konwojowanych lub osób wydalonych, nadzorowanych przez konwojentów;

9) konwojent - funkcjonariusz wyznaczony do wykonania konwoju;

10) osoba konwojowana - osoba pozbawiona za granicą wolności, przekazywana do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy międzynarodowej, z wnioskiem o przejęcie osoby ściganej;

11) osoba wydalona - osoba pozbawiona prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie decyzji administracyjnej;

12) statek powietrzny - wojskowy transportowy statek powietrzny;

13) wykonanie lotu - wykonanie przewozu, przewozu łączonego lub konwoju;

14) lot z ładunkiem niebezpiecznym - lot z ładunkiem dopuszczonym do transportu drogą powietrzną, zgodnie z przepisami ICAO (International Civil Aviation Organization);

15) zamówienie - zapotrzebowanie na wykonanie lotu statkiem powietrznym, złożone na piśmie z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu umożliwienia uzyskania pozwolenia na przelot nad terytorium obcego państwa lub lądowania na obcym terytorium;

16) dysponent statku powietrznego - osoba, której oddano do dyspozycji statek powietrzny, posiadająca przeszkolenie zgodnie z obowiązującymi przepisami Regulaminu Lotów - 2006 (RL -2006).

§ 2.1. Minister Obrony Narodowej zobowiązuje się do udostępnienia statku powietrznego wraz z załogą w celu wykonania lotu na rzecz formacji MSWiA.

2. Wykorzystanie statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1, nie może naruszać zadań realizowanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Udostępnienie statku powietrznego obejmuje:

1) podstawienie statku powietrznego na uzgodnionym z odpowiednią formacją MSWiA lotnisku, położonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub lotnisku na terytorium państwa gdzie wykonywane jest zadanie formacji MSWiA;

2) przelot statku powietrznego celem wykonania przewozu lub konwoju:

a) z lotniska znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na lotnisko znajdujące się na terytorium obcego państwa,

b) z lotniska znajdującego się na terytorium obcego państwa do lotniska na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3. Minister Obrony Narodowej upoważnia dowódcę jednostki wojskowej do:

1) przekazania składającemu zamówienie informacji o możliwości wykonania lotu - nie później niż w dniu następnym po otrzymaniu zamówienia;

2) podstawienia statku powietrznego w ustalonym wcześniej miejscu i czasie, w stanie technicznym i sanitarnym umożliwiającym wykonanie zadania;

3) niezwłocznego informowania właściwej formacji MSWiA w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających wykonanie lotu w uzgodnionym terminie lub powodujących zmianę godziny startu statku powietrznego.

§ 4. Rozpoczęcie wykonania lotu, z zakresu niniejszego porozumienia, następuje z chwilą rozpoczęcia kołowania statku powietrznego z płaszczyzny postoju na lotnisku macierzystym w celu wykonania startu, a kończy się z chwilą zatrzymania się statku powietrznego na płaszczyźnie postoju na lotnisku macierzystym po wykonaniu lotu.

§ 5.1. Formacja MSWiA, na rzecz której wykonano lot statkiem powietrznym, pokrywa koszty3) wykonania lotu ze środków finansowych pozostających w jej dyspozycji.

2. Koszty, o których mowa w ust. 1, obejmują:

1) ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków dla załogi statku powietrznego oraz osób zgodnie z listą pasażerów uczestniczących w wykonaniu lotu;

2) opłaty lotniskowe poniesione na lotniskach krajowych i zagranicznych oraz opłaty nawigacyjne;

3) przywrócenie należytego stanu sanitarno-higienicznego pokładu statku powietrznego po wykonaniu zadania w tym, jeżeli zachodzi taka konieczność, jego dezynfekcji lub dezynsekcji;

4) udokumentowane protokołem, podpisanym przez dowódcę statku powietrznego i wyznaczonego dysponenta, naprawy urządzeń pokładowych - w przypadku ich uszkodzenia przez osoby konwojowane, konwojentów lub transportowanych funkcjonariuszy;

5) wartość paliwa zużytego w trakcie wykonywanego zadania w oparciu o przedstawione dokumenty finansowe;

6) zwrot kosztów podróży załodze statku powietrznego (dieta, hotel, inne);

7) koszt zakupu biletów dla dodatkowej załogi statku powietrznego w celu odbycia podróży do portu tranzytowego w przypadku, gdy czas przelotu statkiem powietrznym przekracza dozwolony limit czasu przeznaczony na wykonanie czynności lotniczych przez jedną załogę.

3. Minister Obrony Narodowej upoważnia dowódców jednostek wojskowych - dysponentów środków budżetowych III stopnia w zakresie transportu lotniczego - do zawarcia stosownych umów z Szefem oraz Komendantami poszczególnych formacji MSWiA określających sposób rozliczeń finansowych kosztów, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 7, z uwzględnieniem zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 784, z późn. zm.4)) oraz § 2 pkt 10 i § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie rodzaju i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz. U. Nr 116, poz. 785, z późn. zm.5)).

§ 6. Formacje MSWiA zobowiązane są do:

1) złożenia do Dowódcy Sił Powietrznych pisemnego zamówienia na wykonanie lotu wraz z listą pasażerów i wykazem ładunku, z wyprzedzeniem:

a) co najmniej 15 dni roboczych przed planowanym terminem lotu, a w przypadku lotów wykonywanych na obszarze Unii Europejskiej co najmniej 5 dni roboczych przed planowanym terminem lotu,

b) co najmniej 30 dni roboczych przed planowanym terminem wykonania lotu z ładunkiem niebezpiecznym6);

2) udzielenia pomocy w uzyskaniu zgody dyplomatycznej w przypadku, gdy wyjątkowo zamówienie na wykonanie lotu zostanie złożone w terminie krótszym niż 15 dni roboczych przed planowanym terminem lub, gdy uzyskanie zgody dyplomatycznej związanej z wykonaniem przelotu wymaga więcej niż 15 dni roboczych;

3) wskazania i uzgodnienia lotniska w ruchu międzynarodowym (międzylądowania) celem odtworzenia gotowości statku powietrznego do lotu (zatankowania);

4) potwierdzenia wykonania lotu, nie później niż na 24 godziny przed planowanym terminem startu, do upoważnionej osoby funkcyjnej w Dowództwie Sił Powietrznych, o której mowa w § 8;

5) zapewnienia, w czasie przewozu, udziału osoby posiadającej przeszkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej, wyposażonej w potrzebne do udzielenia pomocy leki i środki medyczne;

6) niezwłocznego informowania Dowódcy Sił Powietrznych o zmianie terminu lub miejsca wykonania lotu, co skutkuje koniecznością ponownego złożenia pisemnego zamówienia na lot, bądź też wystąpieniu okoliczności uniemożliwiających wykonanie lotu albo o odstąpieniu od jego wykonania;

7) wyznaczenia dysponenta statku powietrznego, który zobowiązany jest zapewnić:

a) zakwaterowanie i wyżywienie załogi (załóg),

b) czas na odpoczynek dla załogi (załóg),

c) czas i miejsce na przygotowanie się załogi (załóg) do wykonania lotu,

d) utrzymanie porządku na pokładzie statku powietrznego, w chwili załadunku i rozładunku oraz w trakcie trwania lotu, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,

e) terminowe przybycie do miejsca postoju statku powietrznego osób zgodnie z listą pasażerów i wykazem ładunku, przy czym opóźnienie startu nie może przekraczać czasu obowiązywania zgody na start, tj. 30 minut.

§ 7. Minister Obrony Narodowej, w miarę możliwości, dopuszcza wykonanie przewozu łączonego w ramach przewozów własnych, w których realizowane będą zadania wynikające z porozumienia na potrzeby formacji MSWiA. Zwrot poniesionych kosztów realizacji przewozu łączonego dotyczyć będzie jedynie kosztów dodatkowych poniesionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej, w związku z realizacją przewozu łączonego na potrzeby formacji MSWiA.

§ 8. Dowódca Sił Powietrznych oraz Szef i Komendanci formacji MSWiA wyznaczą osoby funkcyjne do utrzymywania bezpośrednich kontaktów służących realizacji niniejszego porozumienia oraz składania i przyjmowania zamówienia na wykonanie lotu.

§ 9. 1. Strony zastrzegają możliwość zawieszenia wykonania postanowień niniejszego porozumienia albo niewykonania lub częściowego jego niewykonania, w przypadkach uzasadnionych względami obronności państwa. Dotyczy to również przypadków, gdy niewykonanie lub częściowe niewykonanie ustaleń wynikających z porozumienia, będzie spowodowane wystąpieniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jak i poza jej granicami zdarzeń, w szczególności takich jak: klęski żywiołowe, pożary, działania wojenne, konflikty lokalne, strajki lub ograniczenia w dostawach energii elektrycznej.

3. Porozumienie zawarte jest na czas nieokreślony. Każdej ze Stron przysługuje prawo rozwiązania porozumienia z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, co nie wyklucza możliwości jego rozwiązania za zgodną wolą Stron.

§ 10. Wszelkie zmiany niniejszego porozumienia wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

§ 11. Porozumienie zostało sporządzone w czterech jednobrzmiących egzemplarzach - po dwa dla każdej ze Stron.

§ 12. Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Minister Obrony Narodowej: B. Klich

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: G. Schetyna

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 474, z 1997 r. Nr 121, poz.770, Nr 141, poz. 944, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2001 r. Nr 123, poz. 1353, Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 156, poz. 1301, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2006 r. Nr 104, poz. 711 oraz z 2007 r. Nr 107, poz.732.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732, Nr 120, poz. 818 i Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 63, poz. 394.

3) - ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.),

- ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn. zm.),

- ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667, z późn. zm.),

- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania i działania kontyngentu policyjnego wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 23, poz. 188),

- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania i działania kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z późn. zm.),

- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków i trybu delegowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej do pełnienia służby poza granicą państwa oraz sposobu i organizacji działania grupy ratowniczej (Dz. U. Nr 212, poz. 1765).

4) Zmiany tekstu wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1785 oraz z 2008 r. Nr 4, poz. 21.

5) Zmiany tekstu wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1786 oraz z 2007 r. Nr 243, poz. 1787.

6) Zgodnie z decyzją Nr 338/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 października 2005 r. w sprawie trybu wykorzystania wojskowych transportowych statków powietrznych na potrzeby sił zbrojnych (Dz. Urz. MON Nr 19, poz. 179).

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00