Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2020 poz. 190
Wersja archiwalna od 2020-11-30 do 2021-09-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2020 poz. 190
Wersja archiwalna od 2020-11-30 do 2021-09-09
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA Nr 164/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 27 listopada 2020 r.

w sprawie programu ochotniczego szkolenia wojskowego studentów "Legia Akademicka"

Na podstawie art. 2 pkt 1, 6, 9 i 21 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 5 lit. d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Program ochotniczego szkolenia wojskowego studentów "Legia Akademicka", zwany dalej "programem", realizuje się w ramach części teoretycznej i praktycznej w celu gromadzenia wyszkolonych zasobów żołnierzy rezerwy na potrzeby uzupełnień osobowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w korpusach: szeregowych, podoficerów i oficerów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. 1. Decyzja określa organizację i realizację programu w części teoretycznej w uczelniach wojskowych i w uczelniach, w części praktycznej w wytypowanych jednostkach wojskowych oraz finansowanie programu w uczelniach wojskowych w trzech modułach szkoleniowych: podstawowym, podoficerskim i oficerskim.

2. Moduł podstawowy polega na realizacji programu modułu podstawowego szkolenia wojskowego w ciągu jednego roku akademickiego w ramach części teoretycznej (uwzględniającej szkolenie e-learningowe w trakcie roku akademickiego) organizowanej w uczelniach wojskowych i w uczelniach oraz praktycznej organizowanej w ramach ćwiczeń wojskowych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374), w wytypowanych jednostkach wojskowych w trakcie letniej przerwy międzysemestralnej - w jednym lub dwóch turnusach i zakończony jest złożeniem przysięgi wojskowej przez studentów.

3. Moduł podoficerski polega na realizacji programu modułu podoficerskiego szkolenia wojskowego w ciągu jednego roku akademickiego w ramach części teoretycznej (uwzględniającej szkolenie e-learningowe w trakcie roku akademickiego) organizowanej w uczelniach wojskowych i w uczelniach oraz praktycznej organizowanej w ramach ćwiczeń wojskowych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, w wytypowanych jednostkach wojskowych w trakcie letniej przerwy międzysemestralnej - w jednym lub dwóch turnusach i zakończony jest egzaminem podoficerskim oraz mianowaniem studentów na pierwszy stopień podoficerski.

4. Moduł oficerski polega na realizacji przez uczelnie wojskowe pilotażowego programu kształcenia wojskowego na pierwszy stopień oficerski zawierającego treści i efekty kształcenia ogólnego i kierunkowego standardu kształcenia wojskowego dla kandydatów na oficerów. Realizowany jest w ciągu jednego roku akademickiego w ramach części teoretycznej (uwzględniającej szkolenie e-learningowe w trakcie roku akademickiego) i praktycznej organizowanej w ramach ćwiczeń wojskowych, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, w trakcie letniej przerwy międzysemestralnej w jednym turnusie i zakończony jest egzaminem oficerskim.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. 1. W ramach części teoretycznej programu, w trakcie roku akademickiego, szkolenie studentów realizuje się w uczelniach wojskowych i w uczelniach, w wymiarze określonym w programie szkolenia teoretycznego odrębnie dla modułów szkolenia: podstawowego i podoficerskiego, a szkolenie teoretyczne dla modułu oficerskiego realizuje się w uczelniach wojskowych.

2. Szkolenie zgodnie z limitem miejsc w ramach modułu oficerskiego realizowane jest tylko w uczelniach wojskowych i dedykowane dla studentów posiadających stopień podoficerski:

1) limit miejsc w roku akademickim 2020/2021 dla modułu oficerskiego nie mniej niż 50 studentów;

2) limit miejsc w kolejnych latach dla modułu oficerskiego nie mniej niż 250 studentów.

3. Uczelnie wojskowe są uprawnione do szkolenia w części teoretycznej studentów z innych uczelni w ramach posiadanego limitu miejsc.

4. Przystąpienie studenta do programu odbywa się na jego pisemny wniosek złożony w wybranej uczelni wojskowej realizującej część teoretyczną, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do decyzji.

5. Do realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1, w danym roku akademickim przystępuje uczelnia wojskowa, w której do programu zgłosiło się nie mniej niż 20 kandydatów.

6. Warunkiem pozytywnego zaliczenia programu przez studenta w części teoretycznej jest:

1) uczestnictwo w minimum 80% zajęć programowych objętych harmonogramem szkolenia dla wyznaczonej grupy szkoleniowej, do której student został przyjęty;

2) uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu kończącego szkolenie części teoretycznej.

7. Uczestnik szkolenia teoretycznego, który spełnił warunki, o których mowa w ust. 6, otrzymuje w uczelni wojskowej zaświadczenie o zaliczeniu programu w części teoretycznej dla każdego z modułów, w terminie do 14 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do decyzji.

8. W przypadku niezaliczenia lub nieprzystąpienia do egzaminu, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, z przyczyn losowych (tylko nieobecność usprawiedliwiona), student może wystąpić z wnioskiem do Rektora - Komendanta uczelni wojskowej o wyznaczenie terminu poprawkowego, w terminie do 5 dni roboczych licząc od dnia przeprowadzenia egzaminu, o którym mowa w ust. 6 pkt 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. 1. Część teoretyczna szkolenia może być realizowana przy wsparciu wytypowanych jednostek wojskowych, zwanych dalej "patronackimi jednostkami wojskowymi", które wspierają szkolenie teoretyczne w uczelniach wojskowych i w uczelniach.

2. Patronackie jednostki wojskowe to wytypowane przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, w porozumieniu z Dowódcą Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej, Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej, jednostki wojskowe wyznaczone do realizacji zadań wsparcia szkolenia w uczelniach wojskowych i w uczelniach.

3. Przy typowaniu patronackich jednostek wojskowych oraz przyporządkowaniu ich do uczelni wojskowej i uczelni osoby, o których mowa w ust. 2, uwzględniają w porozumieniu z szefami wojewódzkich sztabów wojskowych liczbę uczelni wojskowych i uczelni na terenie przez nich administrowanym oraz położenie geograficzne uczelni wojskowych i uczelni względem patronackich jednostek wojskowych.

4. Patronackiej jednostce wojskowej może być przypisana więcej niż jedna uczelnia wojskowa lub uczelnia.

5. Do zadań patronackiej jednostki wojskowej w zakresie wsparcia uczelni wojskowej i uczelni w szkoleniu w ramach części teoretycznej należy:

1) bezpłatne udostępnianie obiektów szkoleniowych oraz sprzętu wojskowego, stacjonarnych trenażerów i symulatorów w celu zapoznania z podstawowym sprzętem wojskowym Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) organizowanie w porozumieniu z uczelnią wojskową i uczelnią ekspozycji i statycznych pokazów sprzętu wojskowego, uzbrojenia i wyposażenia indywidualnego żołnierzy;

3) bezpłatne wyznaczenie i skierowanie instruktorów do wsparcia szkolenia w ramach zajęć programowych;

4) organizowanie dla studentów na terenie patronackiej jednostki wojskowej "Dni otwartych" z możliwością udostępnienia na potrzeby szkoleniowe wojskowej bazy szkoleniowej.

6. Uczelnie wojskowe i uczelnie nie ponoszą dodatkowych kosztów finansowych z tytułu wynagrodzenia dla wyznaczonej kadry instruktorskiej z patronackich jednostek wojskowych wspierającej prowadzenie szkolenia w części teoretycznej programu.

7. Koszty transportu studentów uczelni wojskowej i uczelni na szkolenie w części teoretycznej programu, o której mowa ust. 5 pkt 4, oraz koszty obowiązkowego ubezpieczenia studentów od następstw nieszczęśliwych wypadków NNW, uczelnie wojskowe i uczelnie pokrywają we własnym zakresie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5. 1. Warunkiem zakwalifikowania się do części praktycznej programu przez studenta, który nie odbył czynnej służby wojskowej, jest pozytywne zaliczenie części teoretycznej programu oraz złożenie wniosku o powołanie w trybie ochotniczym do odbycia ćwiczeń wojskowych. Wzór wniosku określa załącznik nr 3 do decyzji.

2. Z odbywania szkolenia w części teoretycznej modułu podstawowego zwalnia się studentów będących absolwentami certyfikowanych wojskowych klas mundurowych oraz oddziałów przygotowania wojskowego, na podstawie zaświadczenia wydanego przez dyrektora szkoły średniej o pozytywnym zaliczeniu przedmiotu "Edukacja Wojskowa", którzy nie odbyli czynnej służby wojskowej.

3. Studenci będący żołnierzami rezerwy posiadający stopień podoficerski są uprawnieni do złożenia wniosku o odbycie szkolenia teoretycznego i praktycznego w module oficerskim.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6. 1. Część teoretyczną studentów w uczelniach wojskowych, jak również część praktyczną studentów uczelni wojskowych i uczelni realizowaną w wytypowanych jednostkach wojskowych w ramach ćwiczeń wojskowych, finansuje resort obrony narodowej.

2. Część teoretyczna studentów w uczelniach wojskowych finansowana jest ze środków, o których mowa w art. 404 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 poz. 85, 374, 695, 875 i 1086).

3. Zadanie, o którym mowa w ust. 2, finansowane będzie bezpośrednio z rachunku dysponenta części budżetowej, którego obsługę finansową realizować będzie Dyrektor Departamentu Budżetowego w formie dotacji celowej.

4. Szczegółowe warunki realizacji zadania, o którym mowa w ust. 2, zostaną określone w umowie pomiędzy uczelnią wojskową, a Ministrem Obrony Narodowej reprezentowanym przez Dyrektora Biura do spraw Programu "Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej", na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

5. Umowę, o której mowa w ust. 4, strony podpisują:

1) zgodnie z art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.1) );

2) po spełnieniu przez uczelnię wojskową warunków, o których mowa w § 3 ust. 5;

3) do dnia 31 stycznia po zgłoszeniu przez uczelnię wojskową do Biura do spraw Programu "Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej", zwanego dalej "Biurem", liczby grup szkoleniowych przewidzianych do części teoretycznej programu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7. 1. W czasie trwania szkolenia dla zainteresowanych studentów w ramach modułu podoficerskiego, którzy pozytywnie ukończą część teoretyczną programu, po przeprowadzeniu dodatkowych kwalifikacji oraz pozytywnym zdaniu egzaminu na podoficera, organizuje się szkolenie z cyberbezpieczeństwa, a dla kandydatów do Wojsk Specjalnych lub Żandarmerii Wojskowej szkolenie specjalistyczne z zakresu szkolenia Wojsk Specjalnych lub Żandarmerii Wojskowej.

2. Dla zainteresowanych żołnierzy rezerwy, którzy ukończyli moduł podoficerski w zakresie cyberbezpieczeństwa, Wojsk Specjalnych lub Żandarmerii Wojskowej, po przeprowadzeniu kwalifikacji organizuje się dodatkowe szkolenie specjalistyczne w tym zakresie dla modułu oficerskiego.

3. Kwalifikacje na szkolenia, o których mowa w ust. 1, prowadzi i nadzoruje odpowiednio Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych lub Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej.

4. Kwalifikacje na szkolenia, o których mowa w ust. 2, prowadzi i nadzoruje odpowiednio Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni w uzgodnieniu z Rektorem - Komendantem Wojskowej Akademii Technicznej, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych lub Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej.

5. Program szkolenia specjalistycznego w zakresie cyberbezpieczeństwa opracowuje:

1) w przypadku modułu, o którym mowa w ust. 1 - Dyrektor Eksperckiego Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa w uzgodnieniu z Dyrektorem Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni;

2) w przypadku modułu, o którym mowa w ust. 2 - Rektor - Komendant Wojskowej Akademii Technicznej w uzgodnieniu z Dyrektorem Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni.

6. Część praktyczną szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa prowadzi się:

1) w przypadku modułu, o którym mowa w ust. 1:

a) w wytypowanej jednostce wojskowej - w zakresie szkolenia ogólnowojskowego,

b) w Eksperckim Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa - w zamiejscowym Wydziale Szkoleń Specjalistycznych w Wałczu - w zakresie szkolenia specjalistycznego;

2) w przypadku modułu, o którym mowa w ust. 2 - w Wojskowej Akademii Technicznej.

7. Programy szkolenia specjalistycznego w zakresie Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej opracowują odpowiednio:

1) w odniesieniu do modułu, o którym mowa w ust. 1 - Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych i Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;

2) w odniesieniu do modułu, o którym mowa w ust. 2 - Rektor - Komendant uczelni wojskowej w uzgodnieniu z Dowódcą Komponentu Wojsk Specjalnych i Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej.

8. Część praktyczną szkoleń specjalistycznych, o których mowa w ust. 1 i 2 z zakresu Wojsk Specjalnych - prowadzi Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych w wytypowanych jednostkach wojskowych Wojsk Specjalnych.

9. Część praktyczną szkoleń specjalistycznych, o których mowa w ust. 1 i 2 z zakresu Żandarmerii Wojskowej - prowadzi Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej w wytypowanych jednostkach wojskowych Żandarmerii Wojskowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8. Dyrektor Biura do spraw Programu Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej, zwany dalej "Dyrektorem":

1) koordynuje bieżącą realizację programu we współpracy z przedstawicielami resortów zaangażowanych w realizację programu i uczelni uczestniczących w programie oraz komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej odpowiedzialnymi za organizację, przygotowanie i przeprowadzenie części praktycznej programu;

2) występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej o powołanie komisji kwalifikacyjnej do przeprowadzenia naboru studentów do modułu oficerskiego;

3) występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej o powołanie Zespołu w celu uzgodnienia programów szkolenia teoretycznego i praktycznego w module oficerskim opracowanych przez uczelnie wojskowe;

4) przygotowuje przedsięwzięcia szkoleniowo-metodyczne dla koordynatorów programu w uczelniach wojskowych i koordynatorów programu w uczelniach odpowiedzialnych za realizację zajęć przewidzianych dla części teoretycznej;

5) przygotowuje informację dotyczącą podsumowania kolejnej edycji programu, którą przestawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej w terminie do dnia 30 listopada;

6) prowadzi kampanię informacyjno-promocyjną na rzecz programu;

7) wyznacza przedstawiciela Biura do obsługi platformy e-learningowej Legii Akademickiej w zakresie realizacji zadań "Menadżera platformy", o której mowa § 12 pkt 4;

8) przygotowuje i przeprowadza kampanie informacyjno-promocyjne wśród studentów za zgodą władz uczelni wojskowych i uczelni;

9) aktualizuje treści materiałów promocyjno-informacyjnych na potrzeby prowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej na rzecz programu, o której mowa w pkt 6.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

1) dokonuje podziału limitu stanu średniorocznego żołnierzy rezerwy przeznaczonego na realizację ćwiczeń wojskowych;

2) na podstawie wniosków i rekomendacji z ewaluacji przebiegu szkolenia, w uzgodnieniu z Dyrektorem, opracowuje lub nowelizuje programy szkolenia teoretycznego i szkolenia praktycznego w module podstawowym i module podoficerskim;

3) określa w formie rozkazu zadania do wykonania przez podległe komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej w zakresie:

a) prowadzenia w uczelniach wojskowych i w uczelniach, za zgodą i wiedzą władz uczelni wojskowych i uczelni, kampanii informacyjno-promocyjnej zachęcającej studentów do udziału w programie,

b) realizacji procesu naboru i powoływania w trybie ochotniczym studentów na ćwiczenia wojskowe, w szczególności:

- ewidencjonowania i kwalifikowania ochotników na ćwiczenia wojskowe oraz sposobu doręczania dokumentów powołania,

- współpracy z uczelniami wojskowymi i uczelniami,

- ustalania obowiązków planistycznych i sprawozdawczych,

c) współpracy z Dyrektorem Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni oraz Dowódcą Komponentu Wojsk Specjalnych w zakresie kwalifikacji i szkoleń specjalistycznych studentów w trybie ochotniczym, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2,

d) przygotowania i przekazania na potrzeby platformy e-learningowej Legii Akademickiej aktualnych materiałów dydaktycznych dla koordynatorów programu w uczelniach wojskowych i koordynatorów programu w uczelniach oraz studentów realizujących szkolenie teoretyczne,

e) wyznaczenia jednostek wojskowych, do pełnienia roli patronackich jednostek wojskowych,

f) organizacji i prowadzenia narad szkoleniowo-metodycznych z kadrą patronackich jednostek wojskowych oraz wytypowanych jednostek wojskowych prowadzących szkolenie praktyczne, w okresie poprzedzającym realizację tego szkolenia,

g) organizacji ćwiczeń wojskowych stanowiących realizację części praktycznej programu szkolenia studentów, w szczególności:

- wskazania wytypowanych jednostek wojskowych, w których zostanie zrealizowana część praktyczna szkolenia studentów,

- zabezpieczenia pod względem logistycznym realizacji szkolenia studentów,

- przygotowania pod względem merytorycznym kadry instruktorskiej do prowadzenia szkolenia studentów,

- realizacji szkolenia studentów zgodnie z programem części praktycznej programu,

h) przeprowadzenia procesu ewaluacji szkolenia praktycznego studentów w wytypowanych jednostkach wojskowych;

4) zapewnia w porozumieniu z Dyrektorem Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, dostęp do jednolitych multimedialnych materiałów i pomocy dydaktycznych (materiałów szkoleniowych, wykładów dla studentów, testów sprawdzających ich wiedzę nabytą w trakcie szkolenia na odległość) oraz innych materiałów według potrzeb, do zabezpieczenia funkcjonowania platformy e-learningowej Legii Akademickiej, o której mowa § 12 pkt 4;

5) wyznacza, w porozumieniu z Dyrektorem, przedstawiciela jednostki wojskowej podległej Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych do obsługi platformy e-learningowej w zakresie realizacji zadań "Menadżera kategorii" dydaktycznej i "Menadżera kategorii" szkoleniowej;

6) wyznacza przedstawicieli do składu komisji kwalifikacyjnej, o której mowa w § 8 pkt 2;

7) wyznacza przedstawicieli do składu Zespołu, o którym mowa w § 8 pkt 3;

8) przedstawia Dyrektorowi, informację dotyczącą:

a) wyznaczonych patronackich jednostek wojskowych - do dnia 30 grudnia,

b) wytypowanych jednostek wojskowych do realizacji części praktycznej programu

- do dnia 30 marca,

c) harmonogramu narad szkoleniowo-metodycznych, kursów instruktorsko- metodycznych oraz innych przedsięwzięć szkoleniowych przygotowujących do przeprowadzenia części praktycznej programu - do dnia 30 marca,

d) gotowości do rozpoczęcia realizacji szkolenia studentów w ramach ćwiczeń wojskowych w części praktycznej - nie później niż 30 dni przed rozpoczęciem szkolenia,

e) zakończenia szkolenia studentów na ćwiczeniach wojskowych w zakresie części praktycznej, w okresie do 30 dni od jej zakończenia, z uwzględnieniem:

- oceny przygotowania do szkolenia wytypowanych jednostek wojskowych, w tym dostępności bazy szkoleniowej, warunków bytowych oraz zabezpieczenia logistycznego,

- analizy stawiennictwa studentów w wytypowanych jednostkach wojskowych,

- liczby studentów, którzy ukończyli szkolenie w module podstawowym i module podoficerskim,

- ogólnej liczby studentów, którzy nie ukończyli części praktycznej szkolenia wraz z analizą przyczyn rezygnacji ze szkolenia,

- oceny przygotowania studentów do udziału w części praktycznej programu,

- wniosków i rekomendacji do wdrożenia w ramach kolejnych edycji programu, w tym propozycji zmian legislacyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10. Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej:

1) wyznacza w formie rozkazu, w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, patronackie jednostki wojskowe spośród podległych mu jednostek wojskowych;

2) przedstawia Dyrektorowi informację dotyczącą wyznaczonych patronackich jednostek wojskowych do dnia 30 grudnia;

3) wyznacza i kieruje instruktorów oraz kadrę dydaktyczną niezbędną do realizacji szkolenia w części teoretycznej programu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11. Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej:

1) wyznacza w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, w drodze rozkazu, patronackie jednostki wojskowe oraz wytypowane jednostki wojskowe, o których mowa w § 7 ust. 9, spośród podległych mu jednostek wojskowych;

2) przedstawia Dyrektorowi informację o wyznaczonych patronackich jednostkach wojskowych w terminie do dnia 30 grudnia;

3) określa warunki prowadzonych kwalifikacji, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2;

4) wyznacza przedstawiciela do składu Zespołu, o którym mowa w § 8 pkt 3;

5) zatwierdza i wprowadza do użycia programy szkolenia specjalistycznego z zakresu Żandarmerii Wojskowej, o których mowa w § 7 ust. 7;

6) wyznacza instruktorów i kadrę dydaktyczną do realizacji szkoleń specjalistycznych o których mowa w § 7 ust. 1 i 2.


loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12. Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni:

1) określa warunki prowadzonych kwalifikacji, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2;

2) określa potrzeby ilościowe studentów do odbycia szkoleń specjalistycznych, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2;

3) przeprowadza szkolenia specjalistyczne, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2, w tym:

a) zatwierdza i wprowadza do użycia program szkolenia specjalistycznego z zakresu cyberbezpieczeństwa,

b) wyznacza instruktorów i kadrę dydaktyczną do realizacji szkolenia specjalistycznego;

4) przeprowadza, w uzgodnieniu z Dyrektorem poprzez Regionalne Centrum Informatyki Kraków, w obrębie platformy e-learningowej Legii Akademickiej, rozbudowę i aktualizację wspierającą proces szkolenia teoretycznego studentów pod nazwą "Legia Akademicka", zawierającą oddzielne kategorie e-learningowe:

a) dydaktyczną - dedykowaną nauczycielom akademickim realizującym szkolenie teoretyczne w uczelniach wojskowych i w uczelniach,

b) szkoleniową - dedykowaną studentom w obrębie modułu podstawowego, modułu podoficerskiego i modułu oficerskiego,

c) ankietową - dedykowaną badaniom społecznym w ramach ewaluacji programu;

5) podczas realizacji zadania, o którym mowa w pkt 4:

a) określa zadania i uprawnienia dla administratorów i moderatorów wszystkich kategorii platformy e-learningowej Legii Akademickiej,

b) ustala zasady rejestracji oraz algorytmy pracy i postępowania na platformie e-learningowej Legii Akademickiej, w tym zakresy uprawnień dla koordynatorów programu w uczelniach wojskowych, koordynatorów programu w uczelniach i studentów oraz wewnętrzny regulamin pracy na zakładce,

c) określa sposób nadzoru aktywności użytkowników oraz poziomu uzyskiwanych przez nich postępów,

d) upoważnia wyznaczonego przez Dyrektora przedstawiciela Biura do obsługi platformy e-learningowej Legii Akademickiej w zakresie zadań "Menadżera platformy",

e) upoważnia wyznaczonego przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przedstawiciela jednostki wojskowej podległej Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych do obsługi platformy e-learningowej Legii Akademickiej w zakresie realizacji zadań "Menadżera kategorii" dydaktycznej i "Menadżera kategorii" szkoleniowej,

f) upoważnia wyznaczonego przez Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej przedstawiciela Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej do obsługi platformy e-learningowej Legii Akademickiej w zakresie realizacji zadań "Menadżera kategorii" ankietowej,

g) organizuje i przeprowadza, w porozumieniu z Dyrektorem, szkolenie dla moderatorów i koordynatorów programu w uczelniach wojskowych oraz koordynatorów programu w uczelniach w zakresie użytkowania i pracy na platformie e-learningowej Legii Akademickiej - w terminie do dnia 30 grudnia;

6) wyznacza przedstawiciela do składu Zespołu, o którym mowa w § 8 pkt 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13. Dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej:

1) realizuje działania informacyjno-promocyjne o wydarzeniach i przedsięwzięciach z udziałem Ministra Obrony Narodowej, realizowanych w ramach kampanii, o której mowa w § 8 pkt 6;

2) zabezpiecza materiały promocyjno-informacyjne na potrzeby kampanii, o której mowa w § 8 pkt 6;

3) przeprowadza, poprzez Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, cykliczne ankietowe badania społeczne ze studentami odbywającymi szkolenie w czasie ćwiczeń wojskowych, w oparciu o ankiety zamieszczone w zakładce "Legia Akademicka" na portalu e-learningowym Legii Akademickiej, na potrzeby procesu ewaluacji programu, których wyniki przedstawia Dyrektorowi w terminie do dnia 31 października;

4) wyznacza przedstawiciela do obsługi platformy e-learningowej Legii Akademickiej w zakresie realizacji zadań "Menadżera kategorii" ankietowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14. Dyrektor Departamentu Szkolnictwa Wojskowego:

1) określa zadania organizacyjne do wykonania przez Rektorów - Komendantów uczelni wojskowych w zakresie:

a) organizacji ćwiczeń wojskowych przez uczelnie wojskowe stanowiących realizację części teoretycznej programu szkolenia studentów w module oficerskim,

b) kierowania na część praktyczną programu szkolenia studentów w module oficerskim do wytypowanych jednostek wojskowych,

c) realizacji szkolenia studentów w module oficerskim, zgodnie z obowiązującym programem szkolenia teoretycznego i praktycznego zawierającego standard kształcenia oficerów;

2) wyznacza przedstawiciela do składu komisji kwalifikacyjnej, o której mowa w § 8 pkt 2;

3) wyznacza przedstawiciela do składu Zespołu, o którym mowa w § 8 pkt 3;

4) przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz Dyrektorowi informację dotyczącą:

a) wyznaczonych uczelni wojskowych do realizacji programu do dnia 30 listopada,

b) gotowości do rozpoczęcia realizacji ćwiczeń wojskowych studentów w ramach części praktycznej w module oficerskim - nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem szkolenia,

c) realizacji części teoretycznej programu w module podstawowym i module podoficerskim oraz realizacji części teoretycznej i praktycznej w module oficerskim w terminie do 60 dni od dnia ich zakończenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15 . Rektorzy - Komendanci uczelni wojskowych uczestniczących w programie zobowiązani są do:

1) opracowania programów szkolenia teoretycznego i praktycznego w module oficerskim, które uzgodnią z Zespołem, o którym mowa w § 8 pkt 3;

2) wyznaczenia koordynatora programu odpowiedzialnego za:

a) prowadzenie ewidencji wniosków złożonych przez studentów w sprawie przyjęcia ich na zajęcia z zakresu części teoretycznej programu,

b) sporządzanie wykazów studentów przyjętych na zajęcia z zakresu części teoretycznej programu w formie elektronicznej według wzoru określonego w załączniku nr 4 do decyzji,

c) przygotowanie planów szkolenia w części teoretycznej w module podstawowym i module podoficerskim według zatwierdzonych przez Ministra Obrony Narodowej programów szkolenia oraz koordynowanie ich przebiegu,

d) przygotowanie planów szkolenia w części teoretycznej i praktycznej w module oficerskim według opracowanych programów szkolenia teoretycznego i praktycznego w module oficerskim, o których mowa w pkt 1, zatwierdzonych przez Rektorów - Komendantów, oraz koordynowanie ich przebiegu,

e) przygotowanie zaświadczeń o ukończeniu szkolenia części teoretycznej,

f) zorganizowanie i przeprowadzenie podsumowania oraz zakończenia części teoretycznej szkolenia;

3) zorganizowania i przeprowadzenia naboru studentów do programu w części teoretycznej w module podstawowym, module podoficerskim i module oficerskim;

4) prowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej zachęcającej studentów do udziału w programie;

5) przygotowania pod względem merytorycznym kadry dydaktycznej do prowadzenia szkolenia praktycznego w module oficerskim;

6) podpisania umowy, o której mowa w § 6 ust. 4, a następnie:

a) zorganizowania i przeprowadzenia części teoretycznej programu w grupach szkoleniowych liczących nie mniej niż 20 osób,

b) wydawania studentom zaświadczenia potwierdzającego zaliczenie części teoretycznej programu, o którym mowa w § 3 ust. 7,

c) złożenia sprawozdania końcowego z realizacji części teoretycznej programu w module podstawowym i module podoficerskim oraz realizacji części teoretycznej i praktycznej w module oficerskim Dyrektorowi Departamentu Szkolnictwa Wojskowego w terminie do 30 dni od dnia ich zakończenia,

d) przesłania do szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego właściwego ze względu na siedzibę uczelni wojskowej:

- do dnia 30 grudnia wykazu studentów, o których mowa w pkt 2 lit. b,

- do dnia 30 maja wniosków studentów, o których mowa w § 5 ust. 3;

7) przedstawienia Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz Dyrektorowi informacji dotyczącej zakończenia szkolenia studentów na ćwiczeniach wojskowych w zakresie części praktycznej, w terminie do 30 dni od jej zakończenia, z uwzględnieniem:

a) oceny przygotowania uczelni wojskowej do szkolenia, w tym dostępności bazy szkoleniowej, warunków bytowych oraz zabezpieczenia logistycznego,

b) analizy stawiennictwa do uczelni wojskowej studentów w module oficerskim,

c) ogólnej liczby studentów, którzy ukończyli szkolenie teoretyczne w module podstawowym i module podoficerskim oraz szkolenie teoretyczne i praktyczne w module oficerskim,

d) ogólnej liczby studentów, którzy nie ukończyli części teoretycznej i praktycznej szkolenia wraz z analizą przyczyn rezygnacji ze szkolenia,

e) uzyskanych wyników w części teoretycznej i praktycznej szkolenia w module oficerskim, w tym wyników egzaminu oficerskiego z uwzględnieniem terminu i miejsca przeprowadzenia egzaminu poprawkowego,

f) analizy ilości zapotrzebowanych, przydzielonych oraz zużytych środków materiałowo-technicznych, w tym amunicji i środków pozoracji pola walki,

g) całościowych kosztów finansowych poniesionych na realizację części praktycznej szkolenia, w tym kosztów osobowych w przeliczeniu na jednego studenta,

h) analizy zagrożeń i wyzwań, w tym oceny przygotowania studentów do udziału w części teoretycznej i praktycznej programu w module oficerskim, z uwzględnieniem silnych i słabych stron,

i) wniosków i rekomendacji do wdrożenia w ramach kolejnych edycji programu, w tym propozycji zmian legislacyjnych;

8) niezwłocznego informowania Dyrektora o problemach i zagrożeniach w realizacji programu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16. 1. Wielkość środków finansowych, o których mowa w § 6 ust. 2, ustalana jest na podstawie iloczynu liczby grup szkoleniowych zgłoszonych przez uczelnie wojskowe i kwoty 5 300 zł za jedną grupę szkoleniową.

2. Kwota, o której mowa w ust. 1, podlega corocznej rewaloryzacji o wskaźnik planowanego w budżecie państwa wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17. Uczelnie wojskowe przechowują dokumentację związaną z realizacją programu przez okres nie krótszy niż 10 lat od dnia zakończenia realizacji programu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18. 1. Dyrektor występuje za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wojskowego do uczelni wojskowej o informacje i wyjaśnienia umożliwiające ocenę prawidłowości rozliczenia i wykorzystania środków finansowych przyznanych na realizację programu.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą przeprowadzić czynności sprawdzające w zakresie:

1) zgodności realizowanych wydatków z celami programu;

2) celowości i gospodarności w wykorzystaniu środków finansowych otrzymanych na realizację programu;

3) stanu realizacji programu;

4) terminowości złożenia przez uczelnie wojskowe merytorycznego raportu końcowego;

5) oceny prawidłowości dokonywania rozliczeń merytorycznych i finansowych przekazanych środków finansowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie Obrony Narodowej, dyrektorzy (szefowie, dowódcy, komendanci, kierownicy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, stosownie do właściwości, udzielą niezbędnej pomocy i wsparcia instytucjom uczestniczącym w programie w realizacji postanowień decyzji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20. Traci moc decyzja Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 stycznia 2020 r. w sprawie programu ochotniczego przeszkolenia wojskowego studentów cywilnych "Legia Akademicka" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 9).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622, 1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284, 374, 568, 695 i 1175.

Załączniki do decyzji Nr 164/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 27 listopada 2020 r. (poz. 190)

Załącznik nr 1

WZÓR - WNIOSEK OCHOTNIKA W SPRAWIE PRZYJĘCIA NA ZAJĘCIA W CZĘŚCI TEORETYCZNEJ PROGRAMU OCHOTNICZEGO SZKOLENIA WOJSKOWEGO STUDENTÓW "LEGIA AKADEMICKA"

Załącznik nr 2

WZÓR - ZAŚWIADCZENIE POTWIERDZAJĄCE ZALICZENIE CZĘŚCI TEORETYCZNEJ PROGRAMU

Załącznik nr 3

WZÓR - WNIOSEK O POWOŁANIE W TRYBIE OCHOTNICZYM DO ODBYCIA ĆWICZEŃ WOJSKOWYCH NA MODUŁ: PODSTAWOWY, PODOFICERSKI, OFICERSKI

Załącznik nr 4

WZÓR - WYKAZ STUDENTÓW PRZYJĘTYCH NA ZAJĘCIA CZĘŚCI TEORETYCZNEJ PROGRAMU OCHOTNICZEGO SZKOLENIA WOJSKOWEGO STUDENTÓW "LEGIA AKADEMICKA"

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00