DECYZJA NR 152 KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 marca 2006 r.
w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym
(ostatnia zmiana: DUKGP. z 2006 r., Nr 10, poz. 64)
Mając na uwadze efektywne wykorzystanie sił i środków służb Policji oraz rozwój współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy bezpieczeństwa, w tym z samorządem terytorialnym, w celu skuteczniejszego zapobiegania zachowaniom aspołecznym, popełnianiu przestępstw, wykroczeń, zjawiskom kryminogennym, postanawiam, co następuje:
§ 1
Decyzja określa przedsięwzięcia i warunki współpracy służb Policji oraz podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, warunki koordynacji ich prac – na potrzeby działań zewnętrznych.
§ 2
[1] 1 Wprowadza się zintegrowany system organizacji i dyslokacji służby na szczeblu komend powiatowych, miejskich i rejonowych Policji w oparciu o rejony odpowiedzialności.
2. Przez rejon odpowiedzialności rozumie się obszar wyznaczony w oparciu o rejony zagrożenia, miejsca zagrożone, rejony służbowe dzielnicowych oraz inne wskazane rejony, w którym w miarę możliwości służbę pełnią ci sami policjanci, którzy odpowiadają za stan bezpieczeństwa na tym obszarze.
§ 3
Przez zintegrowany system organizacji dyslokacji służby rozumie się współdziałanie jednostek Policji i podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, oraz działanie i współdziałanie komórek organizacyjnych jednostek Policji w celu realizacji działań zewnętrznych.
§ 4
Przez działania zewnętrzne należy rozumieć działania patrolowe, obchodowe i wybrane czynności operacyjno-rozpoznawcze, wykonywane przez Policję lub wspólnie z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 5
1. Działania i czynności, o których mowa w § 4 [2], realizowane są przez komórki organizacyjne jednostek Policji, a w szczególności:
1) patrolowo-interwencyjne;
2) dzielnicowych;
3) wywiadowcze;
4) ds. nieletnich;
5) ruchu drogowego;
6) kryminalne
oraz oddziały prewencji Policji.
2. Koordynację działań zewnętrznych, o których mowa w § 4 [3], powierzam zastępcom komendantów, nadzorującym służbę prewencyjną w komendach wojewódzkich (Stołecznej), powiatowych, miejskich i rejonowych Policji.
3. [4] Jeżeli w strukturze jednostki Policji jest jeden zastępca komendanta, funkcję koordynatora pełni nadzorujący służbę prewencyjną komendant lub jego zastępca.
4. Celem działań zewnętrznych jest spadek liczby przestępstw, w szczególności następujących rodzajów:
1) rozbojów;
2) bójek lub pobić;
3) kradzieży;
4) kradzieży z włamaniem;
5) uszkodzeń mienia
oraz wykroczeń z art. 119 i 124 k.w.
5. Celem działań zewnętrznych jest także eliminowanie zachowań nieakceptowanych społecznie, które nie wypełniają znamion czynów zabronionych.
6. [5] (uchylony).
7. [6] (uchylony).
§ 6
1. Do zadań koordynatora wojewódzkiego (Stołecznego) w szczególności należy:
1) analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku oraz jego zmian na terenie województwa;
2) określanie kierunków działań zewnętrznych;
3) przydzielanie jednostkom podległym sił wzmocnienia oraz sił podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa;
4) sprawowanie nadzoru nad koordynatorami powiatowymi, miejskimi, rejonowymi oraz ocena efektów działań.
2. Do zadań koordynatora powiatowego, miejskiego, rejonowego w szczególności należy:
1) analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku oraz jego zmian;
2) kierowanie realizacją działań zewnętrznych;
3) pozyskiwanie i efektywne wykorzystanie sił przydzielonych;
4) określanie sposobu i taktyki pełnienia służby;
5) nadzór nad realizacją zadań, w tym poprzez bezpośrednie uczestnictwo;
6) określenie zasad współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy stanu bezpieczeństwa;
7) cykliczne opracowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku z udziałem podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, dla potrzeb dyslokacji służb, uwzględniającej podział zadań;
8) opracowywanie i aktualizacja zintegrowanych planów dyslokacji służb;
9) tworzenie atmosfery współodpowiedzialności za zapobieganie zagrożeniom i poczucie bezpieczeństwa społeczności lokalnej.
3. Koordynator realizuje swoje zadania przy pomocy zespołu zadaniowego, zwanego dalej „zespołem”, w skład którego wchodzą policjanci, głównie z kadry kierowniczej służby prewencyjnej i kryminalnej.
4. Zastępca komendanta jednostki, nadzorujący służbę, kryminalną, na wniosek koordynatora zapewnia odpowiednią ilość podległych sił i środków w celu skutecznej realizacji działań zewnętrznych.
§ 7
1. Do głównych zadań zespołu należy:
1) uzyskiwanie informacji od podmiotów pozapolicyjnych, działających w celu poprawy stanu bezpieczeństwa, w ramach bezpośrednich kontaktów, na potrzeby realizowanych zadań;
2) przekazywanie koordynaorowi informacji o stanie bezpieczeństwa i oczekiwaniach społecznych;
3) organizacja spotkań przedstawicieli poszczególnych komórek organizacyjnych służby prewencyjnej i kryminalnej w celu wymiany informacji oraz określania kierunków działania;
4) informowanie koordynatora o stanie realizacji zadań;
5) analiza efektów i jakości prowadzonych działań;
6) prowadzenie wspólnych szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego w celu wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy służbami;
7) kreowanie postaw prospołecznych wśród policjantów.
2. Do zadań zespołu w komendzie powiatowej, miejskiej i rejonowej Policji należy ponadto:
1) przygotowywanie analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na potrzeby tworzenia zintegrowanych planów dyslokacji służby;
2) tworzenie planów dyslokacji służby;
3) określenie taktyki pełnienia służby i podziału zadań;
4) bieżący nadzór nad realizacją zadań w terenie, w tym udzielanie pomocy i instruktażu;
5) udział w odprawach policjantów do służby zewnętrznej;
6) zmiana dyslokacji służby adekwatna do bieżących potrzeb.
§ 8
[7] 1. Przed przystąpieniem do działań zewnętrznych przeprowadza się odprawę.
2. Odprawę prowadzi policjant wyznaczony przez koordynatora.
3. Szczegółowe obowiązki prowadzącego odprawę oraz wyjątki od zasady określonej w ust. 1 określają odrębne przepisy.
4. Odprawa powinna mieć charakter krótkiego przekazu konkretnych informacji o bieżącej sytuacji związanej ze stanem bezpieczeństwa w rejonie oraz określenia zadań doraźnych do służby, w miarę możliwości z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
5. W odprawie powinien uczestniczyć policjant służby kryminalnej, który udziela informacji niezbędnych do realizacji działań zewnętrznych, w tym dotyczących współpracy na rzecz procesu wykrywczego.
6. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się przekazanie informacji, o których mowa w ust. 5, przez prowadzącego odprawę.
7. Odprawa powinna wpływać na wzrost poziomu wiedzy i umiejętności policjantów.
§ 9
Określa się następujące warunki współpracy w ramach realizacji działań zewnętrznych:
1) systematyczne organizowanie spotkań przedstawicieli Policji z podmiotami pozapolicyjnymi, działającymi w celu poprawy stanu bezpieczeństwa;
2) tworzenie tzw. map zagrożeń;
3) planowanie przedsięwzięć;
4) koordynowanie działań zewnętrznych.
§ 10
Nadzór nad realizacją postanowień decyzji powierzam komendantom wojewódzkim (Stołecznemu) oraz komendantom powiatowym, miejskim i rejonowym Policji.
§ 11
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r.
[1] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 328 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 czerwca 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym (Dz.U.KGP. Nr 10, poz. 64). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2006 r.
[2] § 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 328 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 czerwca 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym (Dz.U.KGP. Nr 10, poz. 64). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2006 r.
[3] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 328 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 czerwca 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym (Dz.U.KGP. Nr 10, poz. 64). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2006 r.
[4] § 5 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 decyzji nr 328 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 czerwca 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym (Dz.U.KGP. Nr 10, poz. 64). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2006 r.
[5] § 5 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 328 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 czerwca 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym (Dz.U.KGP. Nr 10, poz. 64). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2006 r.
[6] § 5 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 4 decyzji nr 328 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 czerwca 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym (Dz.U.KGP. Nr 10, poz. 64). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2006 r.
[7] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 decyzji nr 328 Komendanta Głównego Policji z dnia 7 czerwca 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby oraz koordynacji działań zewnętrznych o charakterze prewencyjnym (Dz.U.KGP. Nr 10, poz. 64). Zmiana weszła w życie 15 czerwca 2006 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
